سرمایه انسانی بی‌نظیری داریم، اما استفاده مناسبی نمی‌کنیم


سرمایه انسانی بی‌نظیری داریم، اما استفاده مناسبی نمی‌کنیم

معاون جهاد دانشگاهی کشور با بیان این که سرمایه انسانی بی‌نظیری داریم، اما استفاده مناسبی نمی‌کنیم، گفت: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور در نسل یک و دو قرار دارند و هنوز به دانشگاه‌های نسل سه وارد نشده و بسیاری از آن‌ها هنوز ادبیات نسل چهار را نمی‌دانند و با آن آشنا نیستند.

به گزارش ایسنا، محمدصادق بیجندی در همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد، اظهار کرد: در گذر زمان آموزش عالی چهار نسل دارد که کشورهای توسعه یافته نسل پنجمی را هم به آن اضافه کرده‌اند.

وی افزود: دانشگاه‌های نسل یک فقط تئوری محور هستند و فقط مدرک ارائه می‌دهند، دانشگاه‌های نسل دو علاوه بر آموزش پژوهش را هم انجام می‌دهند، دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر آموزش و پژوهش به کارآفرینی و مهارت آموزی توجه ویژه دارند و دانشگاه‌های نسل چهارم برای آینده حرکت می‌کنند.

بیجندی بیان کرد: متاسفانه بسیاری از دانشگاه‌های کشور در نسل یک و دو قرار دارند و هنوز به دانشگاه‌های نسل سه وارد نشده‌اند و بسیاری از آن‌ها هنوز ادبیات نسل چهار را نیز نمی‌دانند و با آن آشنا نیستند.

رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان گفت: از چهار سال قبل دانشگاه تهران اعلام کرده می‌خواهد دانشگاه نسل سه بشود، اما اکنون در دنیا دانشگاه‌های نسل پنج هستند.

وی اظهار کرد: کشورهای توسعه یافته برای تحقق دانشگاه نسل دو و سه از سه تکنیک آگاه‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فکری استفاده می‌کنند.

بیجندی با انتقاد از عدم حضور برخی دانشگاه‌ها در این همایش بسیار مهم گفت: بعد از برگزاری این همایش باید در بخش‌های مختلف جریان‌های فکری در منطقه راه بیندازیم.

وی افزود: دانشگاه‌های نسل سه و چهار به دنبال بهره‌وری و کار تیمی هستند و نیروها را ارزشمند و توانمند کرده و افراد کارآفرین تربیت می‌کنند.

معاون جهاد دانشگاهی کشور اظهار کرد: برای یکی از نهادهای مطرح کشور با بیش از دو هزار نفر مصاحبه کردیم، اما هیچکدام واجد شرایط نبودند و حتی نمی‌توانستند یک درخواست ساده بنویسند.

وی گفت: در حال تربیت دانش آموختگانی برای ۳۰ سال قبل هستیم، در صورتی که نیاز جامعه چیز دیگری است و دانشگاه‌های نسل سه و چهار هدف دیگری دارند.

بیجندی عنوان کرد: هرچند دانشگاه‌های نسل سه و چهار به اخلاق اداری بسیار توجه می‌کنند، اما در دانشگاه‌های ایران به اخلاق توجهی نداریم.

وی گفت: اکنون دو هزار و ۵۶۹ دانشگاه، موسسه آموزش عالی، پیام نور، آزاد و… با بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانشجو در کشور داریم، در صورتی که تعداد این مراکز از کشورهای استرالیا، هلند، بلژیک و… بسیار بیشتر هستند، اما آن‌ها از ما بسیار پیشرفته‌تر هستند.

رئیس سازمان تجاری سازی و اشتغال دانش آموختگان اظهار کرد: سرمایه انسانی بی‌نظیری داریم، اما استفاده مناسبی نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: در کاشمر ۷ دانشگاه و مرکز آموزش عالی داریم، اما نتوانستند در راستای رفع مشکلات منطقه به خوبی گام بردارند.

بیجندی گفت: اگر به دنبال توسعه پایدار هستیم، مراکز آموزش عالی کاشمر باید در میدان حضور داشته باشند، نقش این مراکز در توسعه پایدار باید نقش علمی آموزشی، فرهنگی، ارتباطی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی و اجتماعی باشد.

وی اظهار کرد: اگر قرار است مراکز آموزش عالی کاشمر به توسعه پایدار کمک کرده و فرصت‌ها و تهدیدها را ببینند، باید علاوه بر اینکه خودشان برنامه آمایشی داشته باشند، برای کاشمر نیز آمایش سرزمینی بنویسند و آگاه‌سازی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فکری را به طور جدی پیگیری کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی