30 هکتار زمین زراعی کردستان زیر کشت زعفران رفت


30 هکتار زمین زراعی کردستان زیر کشت زعفران رفت

سنندج - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در سال زراعی جاری کشت زعفران در 30 هکتار از اراضی کشاورزی استان رسیده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، خالد جعفری در حاشیه بازدید از مزرعه یک هکتاری زعفران طیب حسین زاده در روستای سیدان شهرستان بیجار اظهار داشت: تا پایان سال زراعی 97 - 96 در این استان 15 هکتار زعفران کشت شده بود که با حمایت سازمان و اشتیاق کشاورزان 15 هکتار دیگر در اول سال زراعی جاری به این سطح اضافه شد.
وی با اشاره به اینکه کشت محصولات کم آب بر با بازده اقتصادی بالا یکی از تاکیدات جهاد کشاورزی استان است، افزود: کشت زعفران به عنوان زیر مجموعه گیاهان دارویی دارای مزیت های دارویی و به عنوان یک طعم دهنده و رنگ غذا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: بطور متوسط در هر هکتار مزرعه زعفران چهار تا پنج تن پیاز از قرار هر کیلوگرم 50 هزار ریال برای کشت نیاز است که در این راستا متقاضیان از سوی این سازمان به سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی معرفی می شوند تا نسبت به تهیه پیاز مورد نیاز خود اقدام کنند.
وی تاکید کرد: برای تهیه به موقع پیاز محصول زعفران به افراد متقاضی زعفران کار نیز تسهیلات دولتی 300 تا 400 میلیون ریالی به ازای هر هکتار پرداخت می شود.
جعفری با اشاره به اینکه گیاه زعفران به لحاظ مصرف آب بسیار کم توقع و توسعه کاشت آن جز برنامه توسعه کشاورزی در شرق استان است، گفت: فصل کاشت زعفران از اواسط تیر تا شهریور است و اولین زمان آبیاری در زعفران بسیار اساسی و حائز اهمیت است.
وی اظهار داشت: از هر هکتار مزارع بارور بطور متوسط سه تا چهار کیلوگرم کلاله گل یا همان زعفران برداشت می شود.
به گزارش ایرنا، بیشترین سطح زیر کشت زعفران در شهرستان بیجار با 6 هکتار است و در سایر شهرستان ها از جمله دهگلان، بانه و سنندج نیز این محصول کشت می شود.
به گفته کارشناسان زراعت، کردستان یکی از خواستگاه های قدیمی زعفران در کشور است حتی گونه های وحشی از زعفران در مناطق مختلف این استان رویش پیدا می کند.
زعفران که از آن به عنوان طلای سرخ یاد می شود، علاوه بر سودآوری خوبی که برای کشاورزان دارد، می تواند پای دیگر صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته به خود را به کردستان باز کند و از طرفی دیگر وابستگی کشاورزی استان را به منابع آبی کاهش دهد.
کشت زعفران به عنوان یک محصول جدید و ناآشنا برای کشاورزان کردستانی نیازمند حمایت ها و راهنمایی های کارشناسان این حوزه است و مسئولان باید ضمن شناسایی کشاورزان پیشرو زمینه را برای گسترش سطح زیرکشت زعفران افزایش دهند.
3034/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینم از طرز تهیه آش گوشت + فیلم