موکب‌های کانون‌های مساجد روزانه ١٥ هزار پرس غذای گرم میان سیل‌زدگان توزیع می‌کنند


موکب‌های کانون‌های مساجد روزانه ١٥ هزار پرس غذای گرم میان سیل‌زدگان توزیع می‌کنند

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به دایر شدن موکب‌های مردمی اربعین کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده، از پخت و توزیع روزانه 15 هزار پرس غذای گرم در هر یک از استان‌های سیل زده خبر داد.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» ضمن ارائه آماری از ارزیابی‌های میدانی از میزان خسارات وارده به مساجد و کانون‌های مساجد سیل‌زده، اقدامات خیرخواهانه و خودجوش جوانان مسجدی را در همراهی و یاری‌رساندن به آسیب‌دیدگان این بلای طبیعی شرح داد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، در خصوص اقدامات این ستاد گفت: بهار طبیعت در ابتدایی‌ترین ساعات با آزمایش الهی همراه بود که خود را در قالب سیل ویرانگر در استان‌های گلستان، خوزستان، لرستان و به دنبال آن در استان‌های ایلام و کرمانشاه نشان داد،‌ با توجه به شرایط بحرانی آسیب‌دیدگان این حادثه تلخ و در راستای پیام مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در خصوص کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، فراخوان عمومی از سراسر کشور مبنی بر یاری‌رساندن به هم‌وطنان سیل‌زده و ارزیابی میزان خسارات وارده با تماس تلفنی در همان ساعات اولیه وقوع سیل در دستور کار مدیران استان‌های آسیب‌دیده قرار گرفت.

وی تصریح کرد: در راستای ساماندهی و سازمان‌دهی هدفمند کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، کمیته خدمات‌رسانی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به سیل‌زدگان در ستاد تشکیل و مکاتبه با استان‌های سیل‌زده برای بررسی میزان خسارت و برآورد حجم خسارات وارده به مساجد و کتابخانه‌ها کانون‌های فرهنگی هنری مساجد صورت گرفت که در ارزیابی اولیه میزان خسارت ۵۴ باب در استان گلستان و ۳۸ باب در استان لرستان اعلام شد.

ساماندهی بیش از ۸ موکب مردمی اربعین برای استقرار در مناطق سیل‌زده

ارزانی از ساماندهی بیش از ۸ موکب مردمی اربعین جهت استقرار در مناطق سیل‌زده خبرداد و اظهار کرد: موکب‌های مردمی به‌منظور ارائه خدمات از قبیل پخت غذای گرم، اسکان موقت و ارائه اقلام جمع‌آوری‌شده غذایی، گرمایشی و بهداشتی به ترتیب ۴ موکب در استان خوزستان، یک موکب در لرستان، ۲ موکب در گلستان و یک موکب در ایلام دایر شد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: در اقدامی انسان دوستانه یک روز حقوق ۴۲۸ نفر از کارکنان ستادی و استانی به‌صورت داوطلبانه به مناطق سیل‌زده اختصاص یافت و با اعزام ۳۲ نفر از خبرنگاران خبرگزاری شبستان به این مناطق، ۸۵۷ عنوان خبر و گزارش در راستای اطلاع‌رسانی دقیق و لحظه‌به‌لحظه از کمک‌های مردمی به‌ویژه در مناطق سیل‌زده، تا این لحظه تهیه و منعکس شد.

وی با ارائه آماری از ارزیابی میدانی صورت گرفته از استان‌های سیل‌زده، از تخریب ۵۰۳ کانون فرهنگی هنری مساجد خبر داد و گفت: در خوزستان ۳۰۱ کانون فرهنگی هنری مساجد در ۱۲ شهرستان دچار آسیب شده‌اند که معادل ۲۸ درصد از مجموع یک هزار و ۸۵ کانون فعال در این استان است. این میزان در استان گلستان با خسارات وارده به ۵۶ باب کانون فرهنگی هنری معادل ۷ درصد از ۷۷۳ کانون است.

ارزانی ادامه داد: در شهرستان‌های معمولان و درود در استان لرستان نیز ۵۰ کانون فرهنگی هنری مساجد دچار آسیب شدند. میزان خسارات وارده در استان کرمانشاه نیز با توجه به زیرآب رفتن روستاها در برخی از شهرستان‌های این استان ۱۱۰ کانون برآورد شد. ارزیابی‌های میدانی ما از مناطق سیل‌زده در ایلام نشان می‌دهد ۶ کانون در شهرستان دره شهر خسارات دیده‌اند.

دایر شدن موکب‌های مردمی اربعین کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده

وی با اشاره به دایر شدن موکب‌های مردمی اربعین کانون‌های مساجد در مناطق سیل‌زده، از جمع‌آوری و تهیه لوازم پخت غذا به مبلغ ۶۰۰۰ میلیون ریال در استان‌های ایلام، لرستان و گلستان همراه با پخت و توزیع روزانه ۱۵ هزار پرس غذای گرم شامل صبحانه، نهار و شام در هر یک از این استان‌ها درمجموع با آماده‌سازی و توزیع ۴۵ هزار پرس غذای گرم میان سیل‌زدگان هرروز، جمع‌آوری بالغ‌بر ۱۲۰۰ میلیون ریال کمک‌های نقدی و اسکان ۱۲۰۰۰۰ نفر-شب به‌صورت موقت (۱۵۰۰ نفر در روز) در استان‌های مذکور و همچنین تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی ضروری کودکان و بانوان به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال در این موکب‌های مردمی خبر داد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ادامه داد: در استان کرمانشاه نیز ۲۰ کانون و مسجد به‌عنوان پایگاه جمع‌آوری کمک‌های مردمی معرفی‌شده‌اند که تاکنون ۴ کامیون از کمک‌های غیر نقدی شامل مواد غذایی، کنسرو، پتو، لوازم گرمایشی و ... به ارزش ۱۰۰۰ میلیون ریال جهت کمک به استان‌های سیل‌زده ارسال شده است.

وی ادامه داد: در استان خوزستان نیز با توجه به شرایط با توجه به تداوم و شدت یافتن شرایط بحرانی در این استان، در حال حاضر امکان برآورد دقیق و دریافت اطلاعات آماری ممکن نیست لذا تنها آماری که در دست داریم مربوط به روزهای نخست وقوع این سیل ویرانگر است که حکایت از تخریب ۲۸ درصد از کتابخانه‌ها و کانون‌های مساجد این استان دارد که درمجموع ۳۰۱ باب از یک هزار و ۸۵ کانون فعال در ۱۲ شهرستان این استان را شامل می‌شود.

ارزانی گفت: جوانان مسجدی با روحیه بالای معنوی و در راستای تکالیف شرعی و انسانی، علی‌رغم اینکه برخی از آن‌ها نیز در زمره آسیب دیدگان سیل هستند، ۲۲۰ مسجد و کانون را جهت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان فعال کرده‌اند، البته موکب مهدی موعود(عج) استان خراسان جنوبی نیز به کمک سیل‌زدگان در این منطقه شتافته و در حال حاضر با استقرار در خوزستان به آسیب دیدگان این حادثه تلخ ارائه خدمت می‌کند.

فعال شدن ۱۰ مسجد و کانون در هر یک از شهرهای استان مازندران برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی

وی با اشاره به فعال شدن ۱۰ مسجد و کانون در هر یک از شهرهای استان مازندران برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی، گفت: بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای خدمت رسان کانونی جهت کمک به سیل‌زدگان همراه با کمک‌های مردمی شامل ۴ هزار تخته پتو ۸۰۰ مورد وسایل گرمایشی شامل((بخاری، گاز پیک‌نیک و ...) موردنیاز آسیب دیدگان سیل به این مناطق اعزام شدند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد افزود: پخت و توزیع ۳۰۰۰ پرس غذای گرم به مدت ۷ روز، جمع‌آوری کمک‌های نقدی به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال، تهیه و توزیع ۱۰۰۰ پرس غذا به مدت ۲ روز در استان گلستان با مشارکت امام‌جمعه استان و تهیه اقلام غیر نقدی جهت توزیع و طبخ غذا شامل (آب‌معدنی، برنج، روغن، حبوبات و ... ) به ارزش ۱۲۰ میلیون ریال از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان در این استان است.

وی با اشاره به وقوع سیل در استان فارس و ابراز تأسف و تأثر از کشته شدن تعدادی از هم‌وطنانمان در این حادثه تلخ، تصریح کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این استان نیز فعالانه پای‌کار آمدند و با تعیین ۸۰ مسجد و کانون جهت کمک‌رسانی به سیل‌زدگان، طی یک هفته ۳ هزار نفر را به‌صورت موقت(۲۱۰۰۰ نفر-شب) اسکان دادند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: در همین راستا ۳۰۰ بسته لوازم‌التحریر تهیه ویژه دانش آموزان آسیب‌دیده در سیل،اهداء ۳۰۰ تخته پتو، تهیه و توزیع تعدادی کف کش جهت لایه روبی مناطق سیل‌زده به مبلغ ۶۰ میلیون ریال، تهیه و توزیع سرامیک و کاشی جهت تعمیر منازل آسیب‌دیده به ارزش ۱۶۰ میلیون ریال و جمع‌آوری کمک‌های نقدی به مبلغ ۲۰۰۰ میلیون ریال صورت گرفت.

وی در ادامه جبران این خسارات را نیازمند همکاری و مساعدت دستگاه‌های مرتبط برشمرد و گفت: هر یک از کانون‌های فرهنگی هنری و کتابخانه‌های مساجد استان‌های سیل‌زده نیازمند ۲۰ میلیون تومان اعتبار جهت ساخت، تعمیر و تجهیز هستند تا بتوانند مانند گذشته به فعالیت‌های اثرگذار خود در حوزه‌های مختلف بپردازند.

ارزانی با بیان اینکه آلام آسیب دیدگان و صدمات روحی و روانی واردشده به خانواده‌ها از موضوعات حیاتی و ضروری است که باید در برنامه‌های ویژه این مناطق دیده شود، گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور نیز در همین راستا حمایت از اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری با محوریت کانون‌های مساجد در راستای کاهش آلام مردم آسیب‌دیده (پیش‌بینی بیش از ۱۰۰ برنامه در ماه‌های شعبان و رمضان)، اعزام گروه‌های روانشناسی و مشاوره به مناطق آسیب‌دیده با همکاری انجمن روانشناسی حوزه علمیه قم، تهیه ۵۰ هزار بسته فرهنگی هنری و توزیع از طریق شبکه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بین آسیب دیدگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان، حمایت از ۶۰ گروه فرهنگی هنری کانون‌های مساجد اعزام شده به مناطق سیل‌زده در قالب گروه‌های تئاتر، سرود، قصه‌گویی، پرده‌خوانی را در دستور کار خود دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در قالب برنامه‌های پیشنهادی به معاونت سینمایی و معاونت قرآن و عترت(ع) در قالب دایر کردن سینما سیار و پخش فیلم برای آسیب دیدگان و توزیع قرآن، نهج‌البلاغه و ... و اعزام فعالان قرآنی جهت برپایی محافل قرآنی و همچنین مراسم مناسبتی در ایام شعبان و رمضان اعلام شده است که در صورت موافقت و حمایت این دو معاونت آمادگی اجرای این برنامه‌ها را در مناطق سیل‌زده داریم.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس