کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد


کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد

کلیسای تاریخی نوتردام شهر پاریس ساعاتی پیش در آتش سوخت. گزارش های اخیر حاکی از تخریب کامل بخشی از کلیسا است.

به گزارش خبرگزاری شبستان ، کلیسای تاریخی نوتردام شهر پاریس ساعاتی پیش در آتش سوخت. گزارش های اخیر حاکی از تخریب کامل بخشی از کلیسا است. گفته می‌شود آتش سوزی با ترمیم اخیر کلیسا ارتباط دارد. حادثه بعدازظهر دوشنبه به وقت محلی رخ داد.

این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده‌است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.

رئیس جمهور و نخست وزیر فرانسه در محل حادثه حاضر شدند. مسئولان می گویند کلیسای نوتردام نماد ملی مذهبی فرانسه که سالانه 13 میلیون توریست از آن بازدید می‌کردند، تخریب شده است. بخش در حال ترمیم کلیسای نوتردام پاریس (قسمت راست) کاملا از بین رفته است.

طبق آخرین برآوردها سقف و منار مخروطی شکل کلیسا کاملا از بین رفته است. آتش از بخش در حال ترمیم شروع شد و بخش راست کلیسا را بلعید. حدس زده می شوددلیل اصلی وقوع آتش، مواد اشتعال زایی بوده است که هنگام ترمیم کلیسا انبار شده بوده است.

کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد

رمان معروف گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو نویسنده مشهور فرانسوی با الهام از این کلیسا نوشته شده است. هوگو در مقدمه رمان خود می‌نویسد: چند سال پیش به هنگام تماشا ، ضمن کاوش در کلیسای نوتردام پاریس در یکی از زوایای تاریک برجهای آن کلمه ANATKH را روی دیوار مشاهده کردم. کسی که این کلمه را بر دیوار برج کلیسای نوتردام نقش زده بود چندین قرن پیش از جهان رخت بربسته و نوشته او هم به‌دنبال وی ناپدید گردیده است... پایان عمر کلیسا نیز بسیار نزدیک است. کتاب حاضر دربارهٔ سنگ نوشته مزبور به رشته تحریر درآورده‌ام.

در محلی که هم‌اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته‌است. در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد را گرفت.

این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس به‌طور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند. بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید.

کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد

این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم‌اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزر گتر از آن وجود دارند. اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک است.

واکنش های نسبت به آتش سوزی این کلیسا متفاوت بوده است. یوتیوب آتش در نوتردام را به 11 سپتامبر لینک داد. مدیران گوگل می‌گویند اشتباه در الگوریتم موجب این لینک اشتباه شده است.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پی آتش سوزی نوتردام پیامی خطاب به مردم فرانسه صادر کرد: بانوی پاریس غرق در آتش. همه ملت را در خود فروبرد. همه کاتولیک‌ها و همه فرانسوی‌ها. من مانند همه هم وطنانم امشب با دیدن آتش در بخشی از وجودمان اندوهگین هستم.

نکته جالب اینجاست که نوتردام تنها کلیسای کاتولیکی نبود که امسال در پاریس آتش گرفت. ماه مارس نیز کلیسای تاریخی سنت سولپیس در پایتخت فرانسه طعمه حریق شد.

کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در توئیتی نوشت اگر من بودم هرچه سریعتر از بالگرد آب پاش برای خاموش کردن آتش استفاده می‌کردم. مقامات فرانسوی اظهار نظر غیرفنی ترامپ درباره خاموش کردن آتش با بالگرد مجهز به آب‌پاش را رد کردند.

ساکنان جزیره سیته، جایی که کلیسا در آن میان رود سن و منطقه چهارم در مرکز پاریس واقع شده، به دستور پلیس تخلیه شد.

کلیسای تاریخی نوتردام طعمه آتش شد

مقامات آتش نشانی فرانسه معتقدند زیرساخت اصلی بنا مستحکم بوده و کلیسا به طور کامل تخریب نخواهد شد. دو برج اصلی کلیسا سالم مانده و مقامات آتش نشانی می‌گویند بنای اصلی حفظ خواهد شد.

یکی از آتش‌نشانان حین اطفاء حریق دچار جراحت شدید شده و به بیمارستان منتقل شده است. تاج بافته شده که روی سر عیسی مسیح بوده و نیز لباس سنت لوئیس، پادشاه فرانسه از 1226 تا 1270 میلادی از کلیسا سالم بیرون آورده شده است. این بیم وجود دارد که آثار هنری داخل صحن اصلی که بی نهایت ارزشمند هستند؛ از بین رفته باشد.

پایان پیام/42

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مریم کاویانی واقعا پلنگ شد ! / در 53 سالگی 25 ساله شد + عکس های جدید بعد طلاق