کاهش تقاضا و جلوگیری از قاچاق، علت اصلی کاهش قیمت گوشت


کاهش تقاضا و جلوگیری از قاچاق، علت اصلی کاهش قیمت گوشت

بازار گوشت کشور از نیمه دوم سال 97 دچار شوک قیمتی شد.به حدی که گوشت کیلویی حدود 40 هزار تومان تا کیلویی 180 هزار تومان رسید. برخی علت افزایش قیمت را، کاهش شدید تولید گوشت و مشکلات واردات مطرح کردند.

کاهش تقاضا و جلوگیری از قاچاق، علت اصلی کاهش قیمت گوشت

گروه کشت و صنعت بازارنیوز: بازار گوشت کشور از نیمه دوم سال ۹۷ دچار شوک قیمتی شد.به حدی که گوشت کیلویی حدود ۴۰ هزار تومان تا کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسید. برخی علت افزایش قیمت را، کاهش شدید تولید گوشت و مشکلات واردات مطرح کردند.یکی از دلایل کاهش تولید، قاچاق دام مولد از کشور بود. برخی آمار‌ها از این قرار بود که قاچاقچیان دام مولد را با قیمت کمی بالاتر از قیمت از دامداران می‌خریدند و به دلیل کاهش ارزش ریال، در مرز‌ها (عمدتا مرز‌های کردستان عراق) با قیمت بسیار بالایی می‌فروختند. از طرفی هم دام سنگین و سبک به صورت رسمی به کشور‌هایی مثل عراق صادر می‌شد که همین هم باعث کاهش دام در داخل شده بود.
دولت از طُرق مختلف با ورود گوشت‌های یخ زده، دام زنده و گوشت داغ توانست تا حدودی قیمت را کنترل کند و التهاب بازار شب عید را محدود‌تر کند.اوضاع به حدی رسیده بود که دولت مجبور بود از طریق هواپیماهای ارتش اقدام به واردات هوایی گوشت کند که متاسفانه یکی از این پروازها منجر به سقوط هواپیما شد و مقدار زیادی دام تلف شدند و چندین فرمانده ارتش نیز شهید شدند.
اما در چند روز گذشته قیمت گوشت، به صورت قابل توجهی کاهش یافت.در همین راستا خبرنگار بازارنیوز در تماسی با یکی از توزیع کنندگان اصلی گوشت در استان گلستان، علت این کاهش قیمت را جویا شد. علی اصغر غلامی درباره علت ارزانی گوشت، این‌گونه گفت: علت ارزان شدن گوشت ضعیف شدن بازار است. یعنی خرید و فروش کمتر شده در نتیجه قیمت گوشت پایین آمده است. همچنین مجوز صادرات استان به استان را نیز قطع کردند، در نتیجه هیچ استانی دام استان دیگر را نمی‌تواند بخرد. نکته دیگر این که دام قبلا به کردستان عراق صادر می‌شد. مثلا ما کیلویی ۱۴ هزارتومان خرید می‌کردیم از عراق می‌آمدند و ۱۸ هزار تومان از ما خرید می‌کردند. به صورت نقدی در بازار‌های سبزوار و مشهد گوساله و گوسفند خرید می‌کردند. الان آن‌ها دیگر نیستند، از طرفی هم قیمت بالا رفته و مردم توان خرید نداشتند، در نتیجه قیمت پایین آمد.
این توزیع کننده گوشت درباره قاچاق دام نیز گفت: ریسک قاچاق خیلی بالا رفته، اگر قاچاق را بگیرند حتی در حد استان به استان، دام و ماشین، راننده و صاحب بار را دستگیر می کنند. ما مثلا مجوز داشتیم از استان خراسان به استان گلستان ماهی ۳۰ گوساله بیاوریم. ما داخلی بودیم. الان این را هم به ما نمی‌دهند یا با شرایط سخت می‌دهند. قبلا به عنوان مثال از کردستان عراق ۲ هزار مجوز صادرات داشتند، ولی الان یک مدت است خبری نیست و فکر کنم صدور مجوز قطع شده است. از ۵-۱۰ روز مانده به عید، کل دامپزشکی‌ها اجازه صدور مجوز برای خروج دام حتی از استان‌ها را نداشتند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید