به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ در مستند «هنر تبدیل شدن» می بینیم که فتاح نوجوانی افغانی است که در حال حاضر در ترکیه به سر می‌برد و به کار خیاطی مشغول است و تلاش می‌کند تا بتواند به سفر خود به اروپا ادامه دهد. صالح نوجوان 11 ساله سوری است که به دور از والدین خود در مرکزی در بلژیک به دور از جنگ به سر می برد اما دلش برای پدر و مادرش در سوریه تنگ شده است و در نهایت ممدو جوانی کم و سن و سال است که به صورت غیر قانونی وارد بلژیک شده و در کار ساختمانی فعالیت دارد. او می خواهد در این کشور به تحصیل خود ادامه دهد ولی در حال حاضر امکان آن وجود ندارد.

این مستند، در حقیقت، ادوار مختلف مهاجرت را نشان می‌دهد؛ از تصویر ایده‌آلی که فتاح به غلط از اروپا دارد تا زندگی در مرکز نگهداری جایی که صلاح در آن هست تا تلاش برای دیپورت نشدن مهاجران غیر قانونی مثل ممدو.

در طول این مستند ما با سختی‌هایی که هرکدام از این افراد که در غربت تحمل می‌کنند آشنا می‌شویم و متوجه می‌شویم تصمیم آن‌ها از رفتن به اروپا از سر ناچاری بوده و بیشتر برای فرار از جنگ و گرسنگی بوده تا چیز دیگر. فتاح در راه رفتن به یونان توسط پلیس دستگیر و زندانی می‌شود و او در نهایت به ترکیه برمی‌گردد. صلاح پس از سه سال و نیم، پناهندگی سیاسی می‌گیرد و بالاخره می‌تواند والدینش را ببیند و تلاش ممدو برای دیپورت نشدن راه به جایی نمی‌برد.

مستند «هنر تبدیل شدن» محصول سال 2013 به نویسندگی و کارگردانی هانه فلیپو و کاترین ویلستکه در سه قسمت 25 دقیقه ای از پنج شنبه 29 فروردین، ساعت 8:30 به وقت تهران از هیسپان تی وی پخش و در ساعات 15:30 و 21:30 بازپخش خواهد شد.