امسال جز در تولید شکر شاهد افزایش سایر محصولات کشاورزی هستیم


امسال جز در تولید شکر شاهد افزایش سایر محصولات کشاورزی هستیم

اهواز - ایرنا - معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی گفت: در سال زراعی 1398-1397 بجز در تولید شکر ، شاهد افزایش سایر محصولات کشاورزی و باغی در کشور خواهیم بود.

عباس کشاورز روز چهارشنبه در جریان بازدید رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از اراضی به زیر آب رفته نیشکر مجتمع دهخدا در 10کیلومتری شمال اهواز به خبرنگار ایرنا گفت:سیلاب مهیب به 45هزار هکتار از مزارع نیشکر پنج واحد نیشکری خوزستان خسارت شدید وارد کرده که این باعث خواهد شد تولید شکر در خوزستان به عنوان قطب نخست تولید شکر در کشور کاهش چشمگیری داشته باشد.
وی گفت:حدود 45درصد تولید شکر در واحدهای هفت گانه نیشکر خوزستان و 3 واحد نیشکری هفت تپه و میان آب در شوش و کارون در شوشتر تولید می شود که به علت آبگرفتگی مزارع نیشکر استان ، تولید شکر در کشور کاهش خواهد یافت و ناچار به وارد کردن شکر خواهیم بود.
کشاورز بیان کرد: اگرچه در خوزستان، ، لرستان ، گلستان و کرمانشاه بخشی از اراضی کشاورزی دچار آبگرفتگی شده اند و خسارت زیادی دیدند اما برآورد تولید گندم امسال برای کشت‌های پاییزه 15.5 میلیون تن بود که به دلیل سیلاب‌های اخیر، این برآورد به 14.5 میلیون تن کاهش یافته و پیش بینی می شود از این میزان حدود 12تا 12.5 میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شود.
وی گفت: در تامین گندم مورد نیاز کشور هیچ مشکلی وجود ندارد چون رژیم بارندگی ها و درجه حرارت در سال زراعی جاری بسیار مناسب بوده و اگر سیلاب رخ نمی داد یک سال استثنایی در بخش کشاورزی کشور شاهد بودیم.

** تقویت روحیه کشاورزان خوزستانی
معاون امور زراعت وزیر جهادکشاورزی گفت : مجموعه بخش کشاورزی خوزستان متحمل خساراتی معادل 70هزار میلیارد ریال شده و ضرورت دارد روحیه کشاورزان برای ازسرگیری فعالیت تولیدی در سال 'رونق تولید' تقویت شود لذا نخستین گام برای تقویت روحیه آسیب دیده کشاورزان خوزستانی ، بخشودگی کامل آب بهای پاییز 1397 از سوی وزارت نیرو است ، پرداخت اقساط بانکی کشاورزان به تعویق افتد و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنان قرار گیرد و غرامت به آنان با سرعت بیشتری انجام شود.
کشاورز با اشاره به اینکه پس از فروکش کردن سیلاب ، باید اقدام های فوری برای خروج آب از مزارع صورت گیرد تا زمین ها برای کشت تابستانه آماده شود افزود: مجموعه جهادکشاورزی در کنار کشاورزان آسیب دیده از سیل خواهد بود و آنها را تنها نخواهد گذاشت.
وی با اشاره به امدادرسانی جهادی و فراگیر به مناطق آسیب دیده از سیل در خوزستان افزود: کشاورزان عزیز خوزستانی مشاهده کردند که همه ایران در کنار آنان بود و این روح همبستگی و وحدت را در کشور تقویت کرد.

** وضعیت ذخایر آبی کشور در شرایط ایده آل است
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی وضعیت ذخایر آبی کشور را ایده آل توصیف کرد و گفت: حدود 22 میلیارد متر مکعب آب تنها در پشت سدهای خوزستان ذخیره سازی شده است و در دیگر سدهای کشور وضعیت در شرایط قابل قبولی است.
کشاورز با بیان اینکه برای تامین آب کشت تابستانه و پاییزه با توجه به ادامه رواب آب ها مشکلی وجود نخواهد داشت افزود: دولت در پرداخت غرامت به کشاورزان خوزستانی شتاب خواهد کرد تا زمینه برای مهیا کردن کشت تابستانه فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه رسوبات سیلاب برای حاصلخیزی اراضی کشاورزی بسیار مفید خواهد بود و شوری خاک را کاهش می دهد افزود: استفاده از این رسوبات حاصلخیز می تواند خاک مزارع کشاورزی را غنی کرده و تولید محصولات کشاورزی را افزایش دهد بنابراین رسوبات سیلاب برای کشاورزی بسیار نافع خواهد بود.
بروز سیلاب و طغیان سه رودخانه دز ، کرخه ، کارون سبب آبگرفتگی بیش از 100هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان شده و زندگی 400هزار نفر را در استان با مخاطرات جدی رو به رو کرده است.
سیلاب بسیاری از مزارع گندم مناطق روستایی شوش ، شوشتر (شعیبیه) ، حمیدیه ، دشت آزادگان ، خرمشهر و اهواز را که آماده برداشت بودند نابود کرده هفته ها زمان لازم است تا آب سیلاب از اراضی کشاورزی با فروکش کردن طغیان رودخانه ها خارج شود و زمین ها آماده کشت تابستانه شوند.
کارشناسان کشاورزی معتقدند در صورت خارج نشدن آب سیلاب از مزارع کشاورزی و آماده نشدن به موقع زمین ، کشت تابستانه در خوزستان با اختلال رو به رو خواهد شد.
6065/6002

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در