وزیر صنعت:سطح تجارت ایران و پاکستان به 5 میلیارد دلار برسد


وزیر صنعت:سطح تجارت ایران و پاکستان به 5 میلیارد دلار برسد

تهران-ایرنا- وزیر صنعت،معدن و تجارت با اشاره به چشم انداز دستیابی به حجم 5 میلیارد دلاری مناسبات تجاری بین دو کشور ایران و پاکستان تا سال 2021، ابراز امیدواری کرد که با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد؛ این مهم محقق شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا،' رضا رحمانی 'روز چهارشنبه بیست و هشتم فروردین در روز ملی پاکستان که در برج میلاد تهران برگزار شد، افزود: ایران و پاکستان دارای اشتراکات فراوانی در حوزه های مختلف از جمله دین، فرهنگ و تاریخ هستند.
وی ادامه داد: روابط ایران و پاکستان به قدمت تاریخ استقلال این کشور است و در سالیان متمادی همواره روابط خوب و دوستانه ای بین دو کشور بزرگ و قدرتمند منطقه برقرار بوده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: ایران بعنوان اولین کشوری که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و اقدام به تاسیس سفارتخانه در اسلام آباد کرد، همواره بر نقش این کشور در معادلات منطقه مهم و تعیین کننده تاکید داشته است.
وی تصریح کرد : در بین همسایگان ایران و در بین سرزمین های دارای تاریخ کهن، پاکستان بعنوان دروازه مهم ورود ما به شرق همواره از اهمیت راهبردی برخوردار بوده است.
وی افزود: تعامل و همکاری دو کشور در حوزه های مختلف بعلاوه عضویت فعال دو کشور در مجامع بین المللی نظیر گروه «دی 8»، سازمان همکاری های اسلامی، کشورهای عضو اکو و جنبش عدم تعهد، نشان از گرایش های راهبردی مشابه و مشترک دو کشور در عصر حاضر دارد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: قرار گرفتن بین کشورهای با رشد اقتصادی بالای 5 درصد برای دومین سال متوالی و ثبات امنیتی به همراه جمعیت بالا، جملگی باعث شده است تا پاکستان بعنوان کشوری جذاب برای بسیاری از سرمایه گذاران، تجار و دولتها مطرح شود.
رحمانی با بیان اینکه ایران نیز کشوری با پتانسیل های اقتصادی فراوان است ، گفت: بازار و اقتصاد ایران برای فعالان اقتصادی و نیز مسوولان سیاسی کشورها قابل صرف نظر کردن نخواهد بود.
رکوردهای موجود برای اقتصاد ایران همگی از توانمندی بالا و تابآوری بسیار پرقدرت اقتصاد ایران در قبال تنش ها و فشارهای خارجی حکایت دارد.
وی یادآور شد: دو ملت ایران و پاکستان بعنوان دو ملت دوست و مستقل برای افزایش قدرت و رفاه خود نیازمند توسعه همه جانبه هستند و این می تواند یک زمینه همکاری بلند مدت و گسترده را فراهم سازد.
وزیر صنعت ، معدن و تجارت اضافه کرد: ظرفیت های همکاری برای دو کشور در زمینه های کشاورزی، مواد غذایی، توریسم، صنایع دارویی و پزشکی، ورزشی، دانشگاهی و سایر زمینه ها وجود دارد.
رحمانی گفت: با عنایت به سند توسعه همکاری های اقتصادی بین دو کشور و چشم انداز دستیابی به حجم 5 میلیارد دلار مناسبات تجاری تا سال 2021 امیدواریم با برقراری روابط بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد که مقرر است چهارمین دوره مذاکرات آن بزودی در اسلام آباد برگزار شود، این مهم محقق شود.
وی گفت که در سال جاری بیست و یکمین دوره اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور برگزار شود تا بتوان در این نشست به توافقات مهم در توسعه روابط دو کشور ایران و پاکستان دست یابیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امیدوارم روابط دو کشور که با اراده سیاسی بسیار مثبت و سازنده مقام های عالیه 2 کشور تدوین شده و از اهمیت ویژه ای برخوردار است با شتاب روز افزون خود هر چه بیشتر تعمیق و توسعه یابد.
مراسم روز ملی پاکستان با حضور سفیر این کشور در تهران و دیپلمات‌های برخی از کشورهای حاضر در ایران برگزار شد.
در این مراسم سفرای کشورهایی از جمله فرانسه، ترکیه، آذربایجان، کوبا، ارمنستان و فلسطین حضور داشتند. رضا رحمانی وزیر صنعت ، معدن و تجارت مهمان ویژه این مراسم بود.
به مناسبت روز ملی پاکستان نمایشگاهی بمدت سه روز در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.
شبس*سیام**1058 **1917

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس