کمیته بین المللی نجات: وتوی ترامپ چراغ سبز به ادامه جنگ یمن است


کمیته بین المللی نجات: وتوی ترامپ چراغ سبز به ادامه جنگ یمن است

رئیس 'کمیته بین المللی نجات' روز چهارشنبه در واکنش به اقدام رییس جمهوری آمریکا مبنی بر وتوی طرح کنگره در زمینه پایان دادن به حمایت واشنگتن از ائتلاف عربی علیه مردم یمن، این تصمیم را چراغ سبز به ادامه جنگ در این کشور دانست.

کمیته بین المللی نجات: وتوی ترامپ چراغ سبز به ادامه جنگ یمن است

ایران اکونومیست- به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، 'دیوید میلیبند' رئیس کمیته بین المللی نجات گفت: 'وتو کردن این طرح توسط رییس جمهوری ترامپ، در واقع عملا نشان دادن چراغ سبز به تداوم یافتن راهبرد جنگی است که بدترین بحران انسانی را در جهان ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: 'یمن در نقطه بسیار خطرناکی از جهان قرار داد و شرایط کنونی این کشور بسیار حاد است. بیش از 10 میلیون نفر از مردم این کشور در آستانه قحطی قرار دارند. هر هفته حدود یکصد تلفات غیرنظامی در یمن وجود دارد و احتمال کشته شدن یمنی ها افزایش یافته است.'
وی با اشاره به اینکه درگیری‌ها در یمن پس از درخواست اخیر آمریکا برای برقراری آتش‌بس گسترده‌تر شده است افزود: جنگ در این کشور علاوه بر تلفات و خرابی‌هایی که بر جای گذاشته، کار برای کمک‌های بشردوستانه را نیز دشوار کرده است. درگیری‌ها در شمال استان ضالع منجر به بسته شدن محور شمال جنوب کشوری شده که از نظر ابتلا به وبا رکورد زده و اینک 14 میلیون یمنی در معرض قحطی قرار دارند.
میلیبند که در سال‌های 2007 تا 2010 میلادی وزیر امورخارجه انگلیس بود چندی پیش در مصاحبه با نشریه ایندیپندنت گفته بود: بحران انسانی در یمن هر روز عمیق‌تر می‌شود. سازمان برنامه جهانی غذا به ‌تازگی گزارش داد که ورود مواد غذایی به یمن از طریق بندر حدیده به نصف رسیده است.
در همین ارتباط، نانسی پلوسی رییس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا پس از وتوی قطعنامه کنگره برای قطع حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ یمن از سوی دونالد ترامپ، از این اقدام انتقاد کرد.
پلوسی در پیامی توئیتری نوشت: مناقشه یمن یک بحرانی انسانی فجیع است که وجدان همه جهان را به چالش می کشد. اما رییس جمهوری (ترامپ) بدبینانه تصمیم گرفته رای هر دو حزب و هر دو رکن کنگره را زیرپا گذاشته و به دخالت ننگین آمریکا در این بحران اندوهناک استمرار بخشد.
وی با تاکید بر اینکه این مناقشه باید هم اکنون پایان یابد، افزود: مجلس نمایندگان از رییس جمهوری می خواهد که صلح را بر سیاست اولویت دهد و با ما در راستای راه حلی برای پایان دادن به این بحران و نجات جان انسان ها همکاری کند.
ترامپ بامداد چهارشنبه برای دومین بار از وتو در مقابل مصوبات کنگره استفاده کرد و در نامه ای خطاب به سنای کشورش نوشت که این قعطنامه «غیرضروری» بوده و بر روابط خارجی ایالات متحده تاثیر منفی دارد.
این قطعنامه که ماه گذشته در سنای آمریکا تصویب شد، 15 فروردین ماه در مجلس نمایندگان این کشور نیز با اکثریت آرا مورد تصوب قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تلاوت ترتیل صفحه 378 قرآن باصدای خلیل الحصری+صوت و متن