سکانسی تکان دهنده در آغاز


سکانسی تکان دهنده در آغاز

تهران - ایرنا - شروع طوفانی و قدرتمند دومین فیلم بلند سینمایی سعید روستایی آنقدری تاثیر گذار است که حتی اگر مخاطب خاص و سخت‌گیر سینما هم باشید شما را به دیدن این فیلم تشویق کند.

فیلم سینمایی «متری شش‌و‌نیم» در یک سوم ابتدایی خود ترکیب بسیار درستی از سینما به مفهوم واقعی است و این مفهوم را هم در میزانسن، هم در حرکت دوربین و قاب‌بندی، هم در فضاسازی و هم در هدایت بازیگر به خوبی می‌توان دید.
اگر تنها به ذره‌ای از دشواری‌ها و شرایط خاص فیلم‌سازی در کشور آگاه باشیم همان سکانس‌های آغازین فیلم کافی است تا به ارزش کار سازندگان «متری شش‌ونیم» پی‌ ببریم و منصفانه و بی‌هیج غرض به آنان دست مریزاد و خسته نباشید بگوییم.
بی‌شک دشواری‌های ساخت چنین سکانس‌هایی با آن حجم از بازیگر و نابازیگر و ایجاد فضایی کاملا باورپذیر، دراماتیک و کم نقص به لحاظ بصری بر هیچ علاقمندی به سینما پوشیده نیست.
سکانس‌هایی که علاوه بر فضاسازی کلی و درستِ اثر، کوچکترین جزئیات نیز در آن به دقت توجه شده است و چیزی از نگاه تیزبین کارگردان و تصویربردار اثر جا نمانده است.
شاید به جرات می‌توان گفت آنچه که در ادامه فیلمِ روستایی را با اُفت کاملا محسوس روبرو می‌کند همین آغاز طوفانی و نفس‌گیرِ متری شش و نیم است. چیزی که در ابتدا ضاعقه مخاطب خود را به شدت بالا می‌برد اما هر چه فیلم به جلوتر می‌رود انگار رمق خود را نیز از دست می‌دهد و اصلا از آن وسواس‌های ابتدایی فیلم چه در مضمون، چه در محتوا ، چه در ریتم و چه در فرم اثر خبری نیست.
بی‌شک مشکل اصلی دوپارگی فیلم «متری شش و نیم» در ابتدا از فیلمنامه آغاز می‌شود جایی که نویسنده اثر انگار خود نیز در شخصیت پردازی و خلق قهرمان و ضد قهرمان فیلم دچار شک و تردید می‌شود و همین تردید تا انتها فیلم را به ورطه نابودی می‌کشاند.
تصویر بسیار جسورانه و کمتر دیده شده از پلیسی که در ابتدای فیلم روستایی به مخاطب خود ارائه می‌دهد در ادامه فیلم چندان قرص و محکم باقی نمی‌ماند و همین پایه‌های تزلزل در کاراکتر، ستون‌های اصلی فیلم را نیز متزلزل می‌کند.
کاراکترِ صمد با بازی بسیار خوب پیمان معادی در نقش یک افسر پلیس آنگونه که در ابتدای فیلم ساخته و پرداخته می‌شود در ادامه به دلیل ضعف اصلی در فیلمنامه رنگ می‌بازد و از آن‌طرف ورود کاراکترِ ناصر خاکزاد با بازی نوید محمدزاده نیز نمی‌تواند این خلا در شخصیت پردازی را پُر کند و همین بلاتکلیفی فیلمساز در خلق قهرمان و ضد قهرمان فیلم سبب می‌شود تا فیلم از مسیر اصلی خود خارج شود و در مسیر دیگری سیر کند.
شاید اگر روستایی در پرداختِ کاراکتر ناصر پاکزاد به عنوان سرکرده یک باند قاچاق تلاش نکرده بود به بهانه‌های سطحی و کلیشه‌ای همچون فقر در دوران کودکی و عقده‌های واپس زده دوران نوجوانی و جوانی، احساسات مخاطب خود را به بازی بگیرد و از آن یک کاراکتر خاکستری و در جاهایی رقیق القلب و مقبول بسازد فیلمنامه مسیر درست تری را طی می‌کرد.
همین نگاهِ اشتباه در شخصیت پردازی کاراکترِ ناصر خاکزاد سبب شد تا به همان اندازه از آن کاراکترِ پلیس جذاب فیلم با بازی پیمان معادی نیز کاسته شود و مخاطب با یک سردرگمی در فیلم روبرو شود.
در مجموع و فارق از تمامی ایرادهایی که نبود آنها می‌توانست فیلم روستایی را به اثری تحسین برانگیز و ماندگار در سینمای ایران بدل کند باید گفت «متری شش و نیم» یه پکیج قابل قبول از هدایت بازیگر، فضاسازی، تدوین، طراحی صحنه و فیلمبرداری است.
نقش هومن بهمنش به عنوان مدیر فیلمبرداری اثر در قاب بندی، حرکت دوربین و ایجاد اتمسفرِ درست فیلم به شدت مشهود و تحسین برانگیز است.
از: حمیدرضا کاظمی پور - منتقد سینما و تئاتر
فراهنگ**9246**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن