ارتباط حادثه کلیسای نوتردام با حریق در پلاسکو چیست؟


کلیسای تاریخی نوتردام در قلب پاریس روز 26 فروردین 98 (15 آوریل 2019) دچار حریق گسترده شد؛ یک حقیقت ناگفته بین آتش‌سوزی کلیسای نوتردام پاریس با آتش‌سوزی پلاسکو در تهران وجود دارد...

ارتباط حادثه "کلیسای نوتردام" با حریق در "پلاسکو" چیست؟
کلیسای تاریخی "نوتردام" در قلب پاریس روز ۲۶ فروردین ۹۸ (۱۵ آوریل ۲۰۱۹) دچار حریق گسترده شد؛ یک حقیقت ناگفته بین آتش‌سوزی "کلیسای نوتردام" پاریس با آتش‌سوزی "پلاسکو" در تهران وجود دارد ...

به گزارش صدای ایران از تسنیم، کلیسای "نوتردام" در قلب پاریس با قدمت حدوداً 850 ساله در ساعت 18:50 بعدازظهر 26 فروردین 98 (15 آوریل 2019) دچار حریق گسترده شد.

این کلیسا از محبوبترین نقاط گردشگری در فرانسه بود و سالانه بیش از 13 میلیون بازدیدکننده داشت.

آتش اوایل غروب از سقف این کلیسا آغاز شد و به سرعت گسترش یافت تا جایی که تمام سقف آن را نابود کرد.

دود ناشی از این آتش‌سوزی پاریس را فرا گرفت، این در حالی بود که هزاران نفر از شهروندان پاریس نظاره‌گر این صحنه بودند و چند شبکه تلویزیونی این آتش‌سوزی را به صورت زنده نمایش می‌دادند!
طول، پهنا و ارتفاع این ساختمان به ترتیب به ترتیب 127، 40 و 33 متر بود.

در این عملیات حدود 500 آتش‌نشان برای جلوگیری از ریختن برج ناقوس کلیسا تلاش کردند اما نکته قابل توجه این بود که در این حریق مانند آتش‌سوزی‌های دیگر از بالگرد یا تجهیزت اطفای حریق عجیب و غریب برای اطفای حریق استفاده نشد.

اما وقوع این آتش‌سوزی مهیب برای یک بنای باارزش تاریخی بسیار بالا در قلب پاریس، می‌تواند بهانه‌ای برای بازخوانی حواشی و تخریب‌های فضای مجازی در جریان آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تهران در سال 95 باشد؛ چرا که به محض وقوع آتش‌سوزی در پلاسکو و آغاز عملیات اطفای حریق این ساختمان توسط آتش‌‌نشانی تهران، موجی از تخریب‌های داخلی و خارجی از طریق فضای مجازی درباره نحوه اطفای حریق به راه افتاد! این موج تخریب‌ها بیشتر معطوف به تجهزات آتش‌نشانی تهران بود و اینکه چرا مثلاً آتش‌نشانان برای اطفای حریق پلاسکو از بالگردهای امدادی یا نردبان‌های مثلا 64 متری و ... استفاده نکردند!


در رابطه با این حادثه و علت عدم استفاده از بالگرد برای اطفای حریق با جلال ملکی؛ سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران گفت‌وگو کردیم.

ملکی با بیان اینکه افزایش نردبان و بالابر در ایستگاه‌های آتش‌نشانی، تضمینی برای ایمنی شهر ایجاد نمی‌کند، گفت: در وهله نخست فرهنگ ایمنی، سپس ساختمانهای ایمن و در مرحله بعد تجهیزات مورد اهمیت قرار دارد.

وی با ابزار تأسف از آتش‌سوزی این اثر تاریخی در فرانسه متذکر شد: بالگردها در آتش‌سوزی‌های شهری، کارایی چندانی ندارند؛ در بسیاری از شهرها رودخانه‌ای وجود ندارد و به خاطر فشردگی ساختمان‌ها اصلاً نمی‌توانند فعالیت کنند، گفته می‌شود بالگرد برای اطفای حریق در شهر بسیار مؤثر است اما این موضوع به نزدیک بودن به منابع آبی و خلوت بودن معابر دارد، به طور مثال اگر در ساختمانی حریق رخ دهد و در مجاورت آن رودخانه وجود داشته و مسیر عبور و مرور خلوت باشد، می‌توان از بالگرد استفاده کرد اما در شهری مانند تهران که نه رودخانه‌ای در مجاورت آن وجود دارد و ساختمانها نیز در فشردگی یکدیگر قرار گرفته‌اند، استفاده از بالگرد برای اطفای حریق امکان‌پذیر نیست.

بر اساس این گزارش؛ در زمان حریق پلاسکو، بسیاری با گلایه و واکنش تند، عملکرد آتش‌نشانان تهرانی را در اطفای حریق این ساختمان مورد انتفاد قرار دادند در صورتیکه در حریق کلیسای نوتردام یا برج گرنفل لندن نیز از تجهیزاتی مانند نردبان و بالابر و نه بالگرد برای اطفای حریق استفاده شد.

در آتش‌سوزی برج گرنفل لندن که حدوداً پنج ماه بعد از حادثه پلاسکو روی داد و ده‌ها کشته و مجروح برجای گذاشت هیچگاه از بالگرد برای حریق استفاده نشد و حتی نردبانهای آتش‌نشانی نیز پس از طی زمان طولانی به محل حادثه رسیدند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس