برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی تورم‌زا است/ دولت ابتدا بایست از منابع تعیین شده برای سیل‌زدگان استفاده کند


برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی تورم‌زا است/ دولت ابتدا بایست از منابع تعیین شده برای سیل‌زدگان استفاده کند

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت می خواهد راه آسانتر یعنی برداشت از صندوق توسعه ملی را انتخاب کند ولی تبعات آن را بایستی بپذیرد چرا که این مبلغ را از صندوق برداشتن و تبدیل آن به ریال تورمی عظیم را ایجاد کرده که به راحتی قابل جمع کردن نیست.

به گزارش جام نیوز، دو روز پیش پاسخ رهبر انقلاب به نامه حسن روحانی در خصوص اجازه از برداشت از صندوق توسعه ملی منتشر گردید که طی آن مقام معظم رهبری در پاسخ به درخواست رئیس جمهور اظهارداشتند که ابتدا از منابع دیگر برای رسیدگی به سیل‌‎زدگان استفاده شود، و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت، در صورت نیاز، برداشت از صندوق مزبور مورد تایید خواهد بود.

این در حالی است که چندی پیش فاطمه ذوالقدر از دستور روحانی برای برداشت 2 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی جهت کمک به سیل زدگان خبر داد.

حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین شهر در گفت و گو با خبرنگار جام نیوز، در خصوص پاسخ رهبر انقلاب و دستور رئیس جمهور به صندوق توسعه ملی بیان داشت: اینکه رئیس جمهور به صندوق توسعه ملی برای پرداخت کمک به سیل زدگان دستور داده است نادرست و غیرقانونی است و آقای روحانی چنین اختیاری را ندارند.

وی در خصوص منابع دولت برای کمک به سیل زدگان اظهار داشت: واقعیت این است که وقتی چنین مسائلی پیش می آید دولت به خیال خود زرنگی می کند به این معنی که لایحه ای برای اصلاح بودجه را به مجلس نمی فرستد و این رویه در زلزله کرمانشاه هم اتفاق افتاد.

نماینده مردم شاهین شهر افزود: نمایندگان به دلیل اینکه دیدند دولت لایحه ای را نمی آورد از روی دلسوزی طرحی دادند که دو میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برداشته شود. حتی نمایندگان دولت یعنی آقایان نوبخت و پورمحمدی، در جلسه کمیسیون برنامه و بودجه که برای تخصیص اعتبار برای سیل زدگان تشکیل جلسه داده بود حضور پیدا نکردند در صورتی که هر گونه اصلاح و یا متمم بودجه بایستی توسط دولت لایحه آورده شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: به هر حال دولت با اختیارات و منابعی که در اختیار دارد یا می تواند خسارات را به درستی پرداخت کند و یا نمی تواند. اگر چنانچه نمی تواند و نیاز به اجازه مجلس دارد پس چرا لایحه ای به مجلس نمی آورد؟!

وی گفت: الان بیش از یک ماه از سیل می گذرد اما چرا دولت حاضر نیست دو خط به عنوان لایحه بنویسد و به مجلس بیاورد؟! این جای سوال است و رسانه ها به این موضوع باید بپردازند چرا که دولت در این زمینه کوتاهی کرده است. همچنین اختیاراتی در قانون بودجه به دولت داده شده که در حد مقدار خسارات وارد شده توانایی جبران خسارات را داشته و مشکلی برای پرداخت آن وجود ندارد.

این نماینده مجلس با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس و دولتمردان اظهار داشت: برخی از دولتی ها و برخی از نمایندگان متاسفانه توپی که در میدان آنهاست و در حالیکه بایستی کار خود را انجام دهند را در میدان دیگری می اندازند که کار درستی نیست.

حاجی دلیگانی ادامه داد: بایستی ابتدا از منابع تعیین شده استفاده و سپس اگر کفاف نداد از صندوق توسعه ملی برداشت کند. متاسفانه آقایانی که پیشنهاد برداشت از صندوق توسعه ملی را می دهند فکر نکرده اند که این دو میلیارد یورو در کجا می خواهد به ریال تبدیل شود! این مبلغ اگر در بازار توزیع شود عوارض تورم زا خواهد داشت و با افزایش این مبلغ، نقدینگی پرفشاری در بازار ایجاد خواهد شد که منجر می شود هم سیل زدگان و هم مردم عادی به دلیل تورم ناشی از این تزریق پول متضرر خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار داشت: دولت می خواهد راه آسانتر یعنی برداشت از صندوق توسعه ملی را انتخاب کند ولی تبعات آن را بایستی بپذیرد چرا که این مبلغ را از صندوق برداشتن و تبدیل آن به ریال تورمی عظیم را ایجاد کرده که به راحتی قابل جمع کردن نیست.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین دولت منابع دارد و باید از آنها برای پرداخت خسارات استفاده کند و اگر چنانچه کم آورد لایحه ای به مجلس بفرستد و ماهم به صورت فوری و ظرف دو هفته لایحه را تصویب کرده و در اختیار دولت قرار می دهیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی