استقلال مهمترین نیاز جوانان است


یک جامعه‌شناس با اشاره به ضرورت حفظ استقلال جوانان، گفت: باید به‌گونه‌ای با جوانان رفتار کنیم که فکر نکنند مثل بختک روی استقلالشان افتاده‌ایم.

دکتر بهرام نوبی‌فر به مناسبت روز جوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از استقلال به عنوان مهم‌ترین نیاز افراد در دوران جوانی یاد کرد و افزود: همه افراد از زمانی که وارد دوره نوجوانی و جوانی می‌شوند، احساس نیاز به استقلال داشته و با هر کسی که بخواهد استقلالشان را از آنها بگیرد برخورد می‌کنند.

نوابی‌فر با تاکید بر اینکه نباید با جوانان به صورت تحکمی و آمرانه صحبت کرد، گفت: باید حتما به مقوله استقلال جوانان اهمیت داد.

این جامعه شناس کرمانشاهی با بیان اینکه مرز کمی بین احساس داشتن و یا نداشتن استقلال وجود دارد، گفت: رعایتاین امر نیاز به دقت و ظرافت دارد تا جوانان احساس نکنند که در تصمیم گیری‌ها خدشه‌ای به استقلالشان وارد شده است.

وی سپس با بیان اینکه احترام به استقلال جوانان به معنای پذیرش کامل تصمیمات آنها نیست، گفت: جوانان باید بدانند که همه افکار آنها در لوای استقلال دست‌یافتنی نیست و باید گوش شنوا و ظرفیت پذیرش حرف‌های منطقی را هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: داشتن استقلال به معنای حق تصمیم گیری همه جانبه نیست، بلکه به این معنا است که اگر قرار است جوانان در مورد موضوعی تصمیمی بگیرند، باید این کار را با مشورت بزرگترها انجام دهند و بزرگتر ها هم باید با حفظ استقلال جوانان با توجیه منطقی آنان را در تصمیم‌گیری‌هایشان همراهی کنند.

این جامعه شناس تاکید کرد: جوانان باید بدانند که استقلال داشتن به معنای خود فکر کردن و خود تصمیم گرفتن نیست، این تعریف اشتباهی از استقلال است. داشتن استقلال به این معنا است که جوانان خودشان و با مشورت بزرگترها تصمیم بگیرند.

نوابی‌فر تاکید کرد: البته رایزنی و مشورت فقط خاص دوران جوانی نیست بلکه همه افراد و در همه دوران زندگی خود برای تصمیم گرفتن در مورد موضوعات مختلف نیاز به مشورت کردن دارند و همیشه بهترین تصمیم ها در سایه مشورت کردن گرفته می‌شوند.

وی گفت: جوانان باید متوجه شوند که مشورت کردن و مشورت گرفتن با دخالت کردن در تضاد بوده و در واقع در جهت رسیدن به نتیجه بهتر نیاز به مشورت کردن وجود دارد.

نوابی‌فر با بیان اینکه اگر با دلایل منطقی بخواهیم جوانان را در مورد موضوعی متقاعد کنیم یقینا می‌پذیرند، گفت: باید ضمن حفظ و احترام به استقلال جوانان، مراقب باشیم دست به کارهای آسیب‌زا نزنند.

وی ادامه داد: خانواده ها و متولیان فرهنگی باید ضمن حفظ استقلال جوانان، به آنها اجازه اشتباه کردن هم ندهند، چراکه امروز موضوع تهاجم فرهنگی در دنیا موضوع رایجی است که ظهور و بروز ابزارهای ارتباط جمعی در دنیای امروز هم زمینه‌های تصمیم‌گیری اشتباه در موضوعات مختلف را برای جوانان بیشتر کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...