دومین همایش «ابن هیثم و نور» آغاز به‌کار کرد


دومین همایش «ابن هیثم و نور» آغاز به‌کار کرد

دومین همایش «ابن هیثم و نور» با محوریت ابن­ هیثم، نورشناسی و ؤویت؛ ابن ­هیثم، مکانیک و نجوم؛ ابن ­هیثم و فلسفه علم؛ ابن­ هیثم، هنر و زیبایی­ شناسی؛ ابن ­هیثم و علوم پزشکی و ابن­ هیثم و ریاضی با حضور علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید باهنر کرمان آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی طاهر، رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان در مراسم افتتاحیه این همایش گفت: دانشگاه شهید باهنر بزرگترین دانشگاه جنوب شرق کشور است.

وی از برگزاری همایش‌های متعدد در دانشگاه شهید باهنر کرمان سخن گفت و بیان کرد: ابن هیثم یک دانشمند و محقق کم نظیر است و وی ریاضیدان، فیزیکدان، نجوم‌شناس ایرانی است که در علوم منطق، ادبیات، پزشکی، موسیقی و … نیز در جهان و دنیای اسلام مشهور است.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: بر اساس تحقیقات پژوهشگر هندی، ابن هیثم را می‌توان از دیدگاه‌های روش علم، نظریات اخلاقی و انسان‌شناسی و شخصیت و جایگاه مورد کنکاش قرار داد.

وی به تشریح زندگینامه ابن هیثم پرداخت و در ادامه ابن هیثم را نخستین دانشمند فیزیک نور جهان دانست و بیان کرد: ابن هیثم اولین نفری است که به برخی از علوم فیزیکی در جهان پرداخته است.

طاهر ادامه داد: اصول اتاقک تاریک و اختراع ذره‌بین از کارهای برجسته این دانشمند مسلمان است که منجر به ساخت دوربین عکاسی شد؛ به دید برخی پژوهشگران ابن هیثم نخستین دانشمند جهان است که سرعت صوت را محاسبه کرده‌است. ابن هیثم با معیار متعارف اندازه‌گیری طول در زمان خود که واحد ذرع بود، سرعت نور و دور کره زمین را اندازه گرفت.

وی افزود: ابن هیثم نخستین کسی است که ۷۰۰ سال قبل از نیوتن به بررسی ویژگی‌های نور پرداخت. ابن هیثم را اولین دانشمندی می‌شناسند که از روش مبتنی بر آزمایش در کارهایش استفاده کرد.

رئیس دانشگاه شهید باهنر کرمان اضافه کرد: ابن هیثم نخستین دانشمند در عصر خود بود که برای بررسی تئوری‌های خود، از شواهد عملی استفاده می‌کرد و نخستین دانشمندی بود که ضرورت وجود شواهد تجربی برای پذیرش یک تئوری را عنوان کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟