اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم، دوران طلایی تمدن اسلامی بود


اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم، دوران طلایی تمدن اسلامی بود

مشاور امور بین‌الملل مقام معظم رهبری اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم را دوره طلایی تمدن اسلامی دانست و اظهار کرد: بین سال‌های 354 تا 430 دوران طلایی تمدن اسلامی است و در این دوران دانشمندانی مثل ابوریحان، ابن هیثم، ابن سینا و... از دنیای اسلام در حال تولید علم در دنیا بودند.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی امروز ۲۸ فروردین‌ماه در دومین همایش بین‌المللی «ابن هیثم و نور» در دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به نام کامل این دانشمند مسلمان «ابوعلی حسن بن حسن ابن هیثم» که در بصره متولد شد و در قاهره از دنیا رفت، گفت: باید یادآور شد که فیزیک نور مدیون مسلمانان است و در قله علوم همچون پزشکی دانشمندانی مانند رازی را داریم.

وی اواسط قرن سوم تا اواخر قرن پنجم را دوره طلایی تمدن اسلامی دانست و اظهار کرد: بین سال‌های ۳۵۴ تا ۴۳۰ دوران طلایی تمدن اسلامی است و در این دوران دانشمندانی مثل ابوریحان، ابن هیثم، ابن سینا و … را داریم.

وی مهمترین کتاب «ابن هیثم و نور» را «مناظر و مرایا» دانست و با اشاره به اینکه مبدا علم نور مسلمانان و ایرانیان بودند نه یونان باستان، اظهار کرد: نور در قرآن به معانی مختلف حقیقی و مجازی از جمله خدا، دین اسلام، پیامبر، قرآن، هدایت الهی معرفت و… بکار رفته و در آیه نور، مراد نور ظاهری نیست و برای همین در قرآن کریم خداوند فرمودند: «لاشرقیه و لاغربیه» و به همین نسبت تعابیر دانشمندان مسلمان از نور در طیف‌های فلسفی عرفانی و علمی تقسیم می‌شود.

ولایتی تصریح کرد: ابن هیثم در بصره در سال ۳۰۴ به دنیا آمد و در سال ۴۳۰ وفات یافت و ۱۰۰ اثر علمی در حوزه فیزیک، نور، نجوم و … به وی نسبت داده شده که همچنان برخی از این آثار امروزه از وی بر جای مانده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...