بزرگداشت عطار نیشابوری در پاکستان


بزرگداشت عطار نیشابوری در پاکستان

گروه بین‌الملل ـ آیین بزرگداشت عطار نیشابوری از عارفان و شاعران ایرانی بلند آوازه ادبیات فارسی در پایان قرن ششم و آغاز قرن هفتم هجری قمری همراه با شعرخوانی به همت خانه فرهنگ ایران در کویته پاکستان برگزار شد.

بزرگداشت عطار نیشابوری در پاکستان

به گزارش ایکنا از پاکستان؛ در ادامه سلسله نشست‌های ادبی نمایندگی فرهنگی ایران در کویته پاکستان در راستای معرفی ادیبان و شاعران ایران‌زمین، آیین بزرگداشت «فریدالدین عطار نیشابوری» به مناسبت روز بزرگداشت آن شاعر پارسی‌گوی در خانه فرهنگ کشورمان برگزار شد.

در این مراسم که روز دوشنبه(26 فروردین ماه) برگزار شد، شعرای به نام شهر کویته همچون غلام عباس متخلص به صدف چنگیزی و عبدالقیوم، رئیس مؤسسه ادبی بولان متخلص به بیدار، عمر گل عسگر، نویسنده و شاعر و دیگر ادب دوستان حضور داشتند.

کوروش عقدایی، مسئول خانه فرهنگ ایران در کویته در این مراسم، گفت: عطار را مانند مولوی هر کشوری به خود نسبت نمی‌دهد و همه می‌دانند که عطار، نیشابوری است؛ برخی اشعار عطار ارزشی و اعتقادی است و بخشی نیز در حوزه ادبیات خلاصه می‌شود.

وی افزود: پیر اسرار از دیدگاه عرفا مقام بسیار بلندی است که عطار آن را دارا بود؛ تمام کتاب‌ها و اشعار عطار برجسته است و در تمام مثنوی‌های عطار نیشابوری به ذات و حقیقت انسان اشاره شده است.

در ادامه صدف چنگیزی در سخنانی بیان کرد: عطار نه تنها یک صوفی شاعر بود، بلکه یک حکیم هم بود و به طبابت می‌پرداخت. وی در ادامه اشعار خود را به دو زبان فارسی و اردو که به همین مناسبت سروده بود، خواند.

سپس عبدالقیوم ،رئیس مؤسسه ادبی بولان اظهار کرد: عشق عطار عشق حقیقی است که بنده را به خدا و انسان را از تاریکی به روشنایی و نور می‌رساند. و این روشنایی همان علم است. در ادبیات براهوی و پشتو هم آثار عشق حقیقی و روحانی را می‌توان دید.

گفتنی است؛ خانه فرهنگ ایران در کویته به منظور معرفی این شاعر نامدار ایرانی، اقدام به انتشار مقاله با عنوان «شیخ فرید الدین عطار» در روزنامه «عوام» کویته پاکستان کرده است.

۲۵ فروردین در تقویم ایران روز ملی عطار است که هرساله در نیشابور، آرامگاه وی همراه برنامه‌های عطارشناسی برگزار می‌شود؛ گلباران آرامگاه عطار، ارائه پژوهش‌هایی درباره این شاعر، نمایشگاه کتاب و خوشنویسی و شب شعر از جمله برنامه‌هایی است که در این روز اجرا می‌شود.

بزرگداشت عطار نیشابوری در پاکستان

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن