نظام بانکی کشور مانع تولید است/جوانان باید به سمت کارآفرینی بروند


نظام بانکی کشور مانع تولید است/جوانان باید به سمت کارآفرینی بروند

عارفی گفت: نظام بانکی کشور مانع تولید است و به جای افزایش ثروت ملی به دنبال افزایش سرمایه های خود هستند لذا جوانان خودشان باید کارآفرین باشند.

«فرج الله عارفی» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان با بیان اینکه نیروی جوانی، ظرفیت فوق العاده در هر کشوری است که در صورت هدایت خوب و فراهم شدن بسترهای لازم، تخصص و تجربه آنها در هر زمینه ای اثرگذار می شود گفت: قاعده کار این است که بدانیم جوانان در چه زمینه ای می توانند، فعالیت کنند تا از طریق توان خودشان بهره لازم را ببرند.

این جامعه شناس با انتقاد از اینکه جوانان امروز خود، کارآفرین نیستند بلکه منتظر اشتغالزایی از سوی دولت می باشند، بیان کرد: جوانان دهه های 50 و 60 به دنبال ایجاد اشتغال و کارآفرینی از سوی مسئولان نبودند بلکه خود کارآفرینی می کردند لذا امروز هم نیاز است با توجه به اینکه سطح دانش آنها از جنبه های نظری هم افزایش یافته، کارآفرین باشند و زمینه بروز استعدادهای خودشان را فراهم کنند، بنابراین اگر بخواهیم منتظر دولت ها باشیم ،چنین کاری امکان پذیر نیست، چون دولت توان این کار را ندارد و تنها کاری که از دست دولت ها بر می آید این است که زمینه فرصت های لازم را جهت استفاده از توانایی های جوانان فراهم کنند تا بتوانند در رونق تولید کشور اثرگذار باشند.

عارفی با بیان اینکه رونق تولید مهمترین کاری است که می تواند کشور را از این شرایط نامناسب اقتصادی خارج کند، اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه نگاه دولت بیشتر از اینکه به رونق داخل باشد به خارج از کشور است لذا بایستی خود جوانان زمینه تولید را فراهم کنند کما اینکه برخی از آنها این کار را انجام می دهند، ضمن اینکه دولت ها و مسئولان هم در حد توان و بضاعتی که دارند، این فرصت ها را فراهم می کنند.

وی با انتقاد از اینکه نظام بانکی کشور مانع تولید کشور است، افزود: در هیچ کشوری در دنیا حتی در بعضی از کشورهای جهان سوم همانند بنگلادش برای کارآفرینان وام 25 درصد ارایه نمی شود بلکه با وام دو درصدی از آنها حمایت شده و حتی به عنوان مشوق، دو درصدی هم از آن درصد کاهش می یابد. متأسفانه بانک های ما به جای افزایش ثروت ملی به دنبال افزایش سرمایه های خود هستند، بنابراین نیاز است که مجلس و دولت این مسئله را ساماندهی کنند.

وی با بیان اینکه مجلس نهم بانک ها را از حالت بنگاه داری خارج کرد، تصریح کرد: اما سوال اینجاست آیا اکنون این قانون اجرا می شود، مجلس دهم پیگیری کرده که چه میزان از این قانون اجرایی شده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه بانک ها دایم در کار جوانان ایجاد اخلال می کنند، خاطرنشان کرد: برخی از جوانان با دریافت وام 50میلیونی اقدام به فعالیت در بخش کشاورزی می کنند ولی به دلیل بلایای طبیعی تمام محصولات خود را از دست می دهد و اکنون باید 150 میلیون تومان به بانک برگرداند که این فشار زیادی بر کارآفرینان تحمیل می کند، بنابراین این مشارکت یک طرفه است و فقط با فشار وارده، سود مضاعفی به جیب بانک ها ریخته می شود و در نهایت جوان نیز به بن بست خورده و دچار مشکل می شود.

وی با اشاره به مهمترین راهکار در حل اشتغال جوانان اظهار کرد: یکی از راهکارهای مهم این است که نظام بانکی کشور را اصلاح و نیازهای جامعه را مشخص کنیم و بازارهای بین المللی که کشش محصولات ما را دارند، شناسایی و بر اساس آن با ارایه تسهیلات ارزان قیمت به نیروهای متخصص موجود و کارآفرین در کشور زمینه های مالی مورد نیاز را فراهم کنیم، در این صورت است که جوانان قطعا به دنبال تولید خواهند رفت و آنها این توانایی را دارند که در رونق تولید بدرخشند و کشور را خودکفا کنند، این اقدام آنها ضمن اینکه زمینه خلق ثروت را با استفاده از صادرات محصولات کشورهای همسایه فراهم می کند حتی موجب تقویت اقتصاد کشور و منطقه هم می شوند.

عارفی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر به جای اینکه بانک ها مأمنی برای تولید باشند، مانعی برای تولید شده اند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حِسِ زیبا