کمبود مهارت، کلاهبرداری مجازی را در تیران و کرون افزایش داد


کمبود مهارت، کلاهبرداری مجازی را در تیران و کرون افزایش داد

اصفهان- ایرنا- فرمانده انتظامی تیران و کرون گفت: کمبود آگاهی و مهارت پرونده های کلاهبرداری مجازی و پیامکی را در این شهرستان افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، سرهنگ علی صادقی شامگاه سه شنبه در نشست تعاملی پلیس با مردم در مسجد الغدیر تیران افزود: راهکارهای مجرمین با توسعه فناوری های نوین گسترده تر و نسبت به گذشته تغییر کرد که کلاهبرداری های اینترنتی نمونه ای از آن است.
وی بیان کرد: با توجه به این تغییرات ارتقای آگاهی عمومی و هوشیاری مردم برای جلوگیری از بسترسازی برای مجرمان و پیشگیری از وقوع جرم ضرورت دارد که این مهارت ها امنیت عمومی را افزایش می دهد.
فرمانده انتظامی تیران و کرون با اشاره به تشکیل پرونده های سرقت و کلاهبرداری در پلیس آگاهی این شهرستان خاطرنشان کرد: به دلیل کمبود آگاهی افراد سودجو از استان های دیگر کشور حساب های شهروندان را خالی کرده و آن ها را با مشکلات اقتصادی روبرو می کنند.
وی ادامه داد: هوشیاری و توجه به نوع درخواست افراد مجرم مانع از مالباختگی و تشکیل این دسته از پرونده های قضایی می شود.
صادقی با بیان اینکه ارتقای دانش و آموزش مفاهیم فعالیت در فضای مجازی را یک ضرورت خواند و اظهارداشت: دستگاه های فرهنگی و متولی در این حوزه مسئولیت و نقش خود را برای دانش افزایی و توانمندسازی مردم انجام دهند و افراد جامعه برای فراگیری این دسته از مفاهیم تلاش کنند.
وی اضافه کرد: نگهداری رمز کارت بانکی و اطلاعات محرمانه در گوشی های تلفن همراه هوشمند امنیت این محتواهای مهم را کاهش می دهد و سارقین با حک کردن گوشی قادر به دست یابی به این اطلاعات خواهند بود.
وی بر پیشگیری از وقوع جرم تاکید کرد و گفت: خطاهای کوچک زمینه وقوع جرائم را فراهم می کند و باید مردم زمینه های وقوع جرم را از بین ببرند و با جلوگیری از ایجاد صحنه های مجرمانه از خسارت به خود و جامعه جلوگیری کنند.
صادقی به تقویت ناوگان عملیاتی پلیس اشاره و اضافه کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان و ظرفیت های گردشگری ارتقای امنیت و توسعه تجهیزات پلیسی ضرورت دارد که ناوگان ماشینی پلیس افزایش یافته و زیرساخت مانند افزایش کلانتری، توسعه امکان انتظامی و راه اندازی پاسگاه در دستور کار است.
شهرستان تیران و کرون با بیش از 72 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد که یکی از شهرستان های امن استان اصفهان محسوب می شود.
براساس مأموریت تکلیفی که قانون به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است، تأمین امنیت فضای مجازی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات ناجا واگذار شده و این پلیس امروز در 140 مرکز استان، شهرستان و شهرهای بالای 200 هزار نفر مستقر است و به مأموریت های محوله خود می پردازد که در اواخر سال 96 در تمامی مراکز استان آزمایشگاه های (ادله دیجیتال) را راه اندازی شده و 22 فقره از این آزمایشگاه ها کاملا بومی و با تکیه بر توان، دانش و بهره مندی از ظرفیت متخصصان فنی داخلی طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
دستاوردهای پلیس فتا که حاصل 6 سال فعالیت این پلیس است باعث ایجاد احساس امنیت در بین کاربران شده است ضمن اینکه فضا برای ارتکاب جرم مرتکبان سخت تر شده است به طوری که از سال 92 تاکنون به طور متوسط، 86 درصد پرونده ها منتج به کشف شده و زمان رسیدگی به پرونده ها از 33 روز به 15 روز کاهش یافته است.
بر اساس اعلام پلیس فتا رشد نزدیک به 10 برابری جرایم در حوزه فضای مجازی در سال گذشته صورت گرفته که برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی، مزاحمت های اینترنتی، کلاهبرداری های رایانه ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار فیلم های خصوصی افراد در شبکه های اجتماعی در صدر جرایم سایبری هستند که برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی افراد در سال 96 نسبت به سال 95، 61.5 درصد، مزاحمت های اینترنتی، 60 درصد ( اساسا این مزاحمت ها برای دختر خانم ها و خانم ها)، کلاهبرداری رایانه ای بیش از 55 درصد، هتک حیثیت و نشر اکاذیب بیش از 31 درصد، انتشار فیلم های خصوصی و خانوادگی بیش از 22 درصد افزایش داشته است.
بیشترین جرایم سایبری مربوط به تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس و اصفهان و کمترین جرایم در استان های یزد، لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و جزیره کیش اتفاق افتاده است.
/6026/7131

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس