سعیدی گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدها ۷۶ درصد است که نسبت به سال گذشته رشد ۵۷ درصدی را شاهد بودیم. ۴۴ تالاب در کشور با خطر خشکسالی مواجه بودند که ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آنها آبگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری موج، سعیدی سخنگوی سازمان مدیریت بحران در نشست تخصصی بررسی سیلاب و داده‌های مکانی اظهار کرد: ورودی رودخانه معمولان ۱۸۰۰ مکعب بر ثانیه بوده اما آنچه در سیل اخیر از این رودخانه عبور کرده ۳۵۰۰ متر مکعب بر ثانیه بوده و همچنین ورودی رودخانه پل دختر در شرایط عادی ۲۴۰۰ متر مکعب بر ثانیه بوده اما ۵۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه در سیل اخیر از آن عبور کرده است.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰۰ روستا در خوزستان تخلیه شد و مسؤولان توانستند به خوبی سیل را در خوزستان کنترل کنند. همچنین برخی از عزیزانی که جان خود را از دست دادند اگر مراقبت می‌کردند جان خود را از دست نمی‌دادند مثلاً علیرغم اینکه گفته شد به مناطق کوهستانی سفر نکنید ولی رفتند و جان خود را از دست دادند.

سعیدی افزود: در حال حاضر ذخیره آب سدها ۷۶ درصد است که نسبت به سال گذشته رشد ۵۷ درصدی را شاهد بودیم. ۴۴ تالاب در کشور با خطر خشکسالی مواجه بودند که ۴۰ تا ۱۰۰ درصد آنها آبگیری شده است و بر اثر سیلاب‌های اخیر افزایش حدود ۵۰ سانتی متری دریاچه ارومیه را شاهد بودیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه از میان ۲۳۵۰ روستایی که قطعی برق داشتند الان فقط ۶۰ روستا برق ندارند گفت: این اقدام بزرگی است و توسط شما، فرزندان و برادران شما انجام شده است. بخشی از این ۶۰ روستای بدون برق به این دلیل است که یا برق عمداً به دلیل امکان وقوع برق گرفتگی قطع شده یا امکان برق رسانی نبوده و ۱۲۰ شهر و ۳۷۸۸ روستا به قطعی آب دچار شدند که از این میان فقط ۱۵۰ روستا تا الان آب ندارند البته از آنجایی که این آمار متعلق به شب گذشته است احتمالاً تا الان تعدادی از این روستاها آب دارند.

سعیدی با اشاره به اینکه گاز ۳۵ هزار مشترک قطع شده بود گفت: الان همه مناطق گاز دارند و همچنین ۱۵ هزار کیلومتر راه مواصلاتی آسیب دیده بود که مشکل اکثر آنها تا الان حل شده و تعداد اندکی باقی مانده و آنچه باقی مانده به این دلیل است که امکان بازسازی نبوده است.

وی افزود: در حال حاضر ۷ محور شریانی و ۲۵ محور غیر شریانی بسته است. هلال احمر حدود ۳۰۰ هزار نفر را اسکان اضطراری داده است. نیروهای مسلح با دستور مقام معظم رهبری کاری کردند کارستان و سپاه، ارتش و بسیج با تمام توان در مناطق سیل زده حضور داشتند. ۴۰ فروند بالگرد سپاه و ارتش به طور لحظه‌ای در کنار ۳۰ فروند بالگرد هلال احمر امدادرسانی کردند و بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی باید ساخته شوند و بیش از ۴۰ هزار واحد مسکونی نیز باید تعمیر شوند. همچنین بیش از ۲۰۰۰ واحد تجاری نیز باید ساخته یا تعمیر شوند.

وی در پایان اظهار کرد: خسارت‌هایی دیدیم ولی معتقد هستیم که تا آنجایی که در توان بود و حتی بیشتر اقدام کردیم و مردم در این امر پیشرو بودند و از همه جوانان و افرادی که امداد رسانی کردند تشکر می‌کنم.