غلامی: دانشگاه پیام نور از سال 86 دچار انحراف شد


غلامی: دانشگاه پیام نور از سال 86 دچار انحراف شد

وزیر علوم گفت: دانشگاه پیام نور از ساعت 86 دچار انحراف از ماموریت شد که مشکلات عدیده‌ای را به همراه داشت و بعضا هم هنوز به درستی این موضوعات حل نشده است.

خبرگزاری فارس: منصور غلامی در نشست علنی امروز عصر مجلس (سه شنبه ۲۷ فروردین ۹۸) و در پاسخ به سوال محمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان در رابطه با دانشگاه پیام نور گفت: سابقه دانشگاه پیام نور در ساختار فعلی آن به ۳۰ سال قبل باز می‌گردد و ماموریت اولیه آن بعد از شروع فعالیت مجدد بعد از انقلاب، آموزش‌های نیمه حضوری بوده که برای فراهم ساختن امکان تحصیل اشخاص شاغل که نمی‌توانستند به صورت تمام وقت تحصیل کنند این کار انجام شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ متأسفانه در مسیر تغییر و تحولاتی که اتفاق افتاد به‌طور خاص از سال ۱۳۸۶ این دانشگاه دچار یک تغییر مسیر و انحراف از ماموریت شد که مشکلات عدیده‌ای را به دنبال داشت که هنوز بعضا هم به درستی هم حل نشده است.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در برنامه ششم توسعه تکلیفی برای دانشگاه پیام نور تعیین شده که با وضع فعلی کار انتقال از شرایط فعلی به شرایط موردنظر در قانون برنامه خود کار سختی است. توسعه کمی‌ای که در این دانشگاه اتفاق افتاد و این موضوع امروز خود را نشان داده، ساخت و سازهایی که بدون مطالعات راهبردی انجام داد، جذب نیروی انسانی زیادی که به خصوص به عنوان مدرس و هیأت علمی در بازه زمانی اشاره‌شده صورت گرفت، و رویکردهایی که تا اواخر سال ۹۱ ادامه داشت، مسائل و مشکلات پیچیده‌ای را در دانشگاه پیام نور ایجاد کرد که نیاز به یک کار بسیار وسیع و جدی داشته و دارد.

غلامی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این است که این مسائل در یک و نیم سال گذشته اتفاق نیفتاده، ضمن این‌که در همین مدتی که اشاره شد پاسخگویی و شفافیت در امور این دانشگاه افزایش پیدا کرده، آرامش و نظمی که در این دانشگاه اتفاق افتاده،‌ حتماً مورد توجه و عنایت بوده و هست. البته بعضا هم ممکن است افرادی که از شرایط فعلی ناراضی هستند، گله‌مندی‌هایی را هم داشته باشند، اما مجموعه آنچه که اتفاق افتاده این است که تلاش برای ساماندهی این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه بزرگ و تأثیرگذار در کشور به صورت جدی صورت گرفته و ادامه دارد.

وزیر علوم اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از موارد مهمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که ما در شرایط فعلی که با کاهش دانشجو روبه‌رو هستیم، حتماً یک ساماندهی در فضای فیزیکی باید انجام دهیم. در برنامه‌های راهبردی و اجرایی این دانشگاه حتماً باید اقدامات جدی داشته باشیم. نیروی انسانی این دانشگاه نیازمند سازماندهی است.

غلامی خاطرنشان کرد: قریب به ۹۰۰ نفر در یک دوره زمانی تا سال ۹۱ در دانشگاه پیام نور تحت عناوین غیر معمول دستیار آموزشی یا پیمانی مشروط به کار گرفته شده‌اند که هیچ‌یک در آیین‌نامه‌های استخدامی و اسناد قانونی وجود ندارد. به همین دلیل مورد ایراد دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته بود و اینها به طوری پیچیده شده بود که نزدیک دو سال گذشته به عنوان یک مشکل حاد در دانشگاه پیام نور قلمداد می‌شد.

وزیر علوم اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از این تعداد نزدیک به ۹۰۰ نفر ۷۱۹ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد و سایرین مدرک دکتری داشتند که تاکنون ۶۳۲ نفر از این افراد در یک و نیم سال گذشته تعیین تکلیف نهایی شده‌اند و بخشی از این تعیین‌تکلیف شده‌ها که قریب به ۳۰۰ و اندی نفر هستند، منتظر تصویب نهایی هیأت اجرایی جذب هستند و قریب به ۸۰ نفر از این افراد هم به دلیل این‌که شرایط لازم از نظر سوابق پژوهشی را برای تبدیل به هیأت علمی نداشتند،‌ دانشگاه به آنها فرصت داد تا فعالیت پژوهشی‌شان را گسترش دهند و امتیاز لازم را کسب کنند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در دو سال اخیر به خصوص ساماندهی مراکز و رشته‌ها برای سرپا نگه داشتن تقویت و ماموریت‌گرا شدن مراکز پیام نور در دستور کار مدیریت دانشگاه بوده که ارزیابی‌های ما نشان می‌دهد که این کار به خوبی پیش رفته است.

غلامی خاطرنشان کرد: در رابطه با مراکزی که در مناطق محروم و یا مناطق مرزی کشور هستند و یا تنها مرکز آموزش منطقه هستند، حمایت‌ها و کمک‌ها به صورت جدی انجام می‌شود تا این مراکز سرپا بمانند و توسعه پیدا کنند. برای ماموریت‌هایی که قانون برای دانشگاه تعیین کرده سند راهبردی تدوین شده که برای آینده‌نگری هر حوزه دانشگاهی ضرورت دارد و همین دانشگاه این سند را تاکنون نداشته و این سند اکنون تنظیم شده که بعد از تأیید در هیأت امنا اجرایی خواهد شد.

وزیر علوم اظهار داشت: مدیرانی که در دانشگاه منصوب می‌شوند در یک کارگروه تخصصی تعیین و بعد از تأیید صلاحیت‌های لازم منصوب می‌شوند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این‌که رئیس دانشگاه پیام نور به خارج سفری داشته، بی‌دلیل و بی هدف نبوده است. هیچ وقت کسی از مجموعه مدیران برای تفریح به خارج از کشور نمی‌رود. رئیس دانشگاه پیام نور در طی یک سال گذشته سه هفته مرخصی بوده که یک هفته آن برای بیماری بوده که در بیمارستان بستری بوده است و از مهرماه گذشته تاکنون به ۱۶ استان کشور سفر داشته است و قطعا این سفرها به منظور سرکشی به مراکز پیام نور صورت گرفته است.

غلامی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیام نور برای اداره امور خود متکی به اعضای هیأت علمی و مدیرانش است و تمام تلاش‌ها به کار گرفته شده تا این اعضای هیأت علمی و مدیران سامان داده شده و حقوق‌شان پرداخت شود و مسائل استخدامی و معیشتی آنان حل و فصل شود.

وزیر علوم در پایان گفت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طرح ساماندهی آموزش عالی، طرحی بزرگ و جدی و مورد مطالبه مقام معظم رهبری، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نمایندگان است و تلاش داریم تا آن را انجام دهیم که این نیاز به حمایت جدی شما نمایندگان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها