توصیه‌های سازمان هواشناسی به کشاورزان


سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به ورود یک سامانه بارشی به کشور به کشاورزان توصیه کرد مزارع خود را به‌موقع آبیاری و از کندوهای عسل محافظت کنند. به گزارش ایسنا در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است:...

سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به ورود یک سامانه بارشی به کشور به کشاورزان توصیه کرد مزارع خود را به‌موقع آبیاری و از کندوهای عسل محافظت کنند.

به گزارش ایسنا در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: «براساس الگوهای جوی و خروجی مدل‌های عددی، یک سامانه جوی بتدریج از دوشنبه هفته آینده (۲ اردیبهشت ماه) از غرب وارد کشور می‌شود و بتدریج روز چهارشنبه (۴ اردیبهشت ماه) از شرق کشور خارج خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود طی دوشنبه و سه شنبه در غالب استان‌های کشور در دامنه‌های زاگرس از جنوب غرب تا شمال غرب، مرکز و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز تا شمال شرق کشور موجب بارش باران شود. براساس خروجی مدل‌های عددی بیشینه بارش‌ها طی روز سه شنبه (۳ اردیبهشت ماه) در دامنه‌های شمالی و جنوبی البرز و سواحل دریای خزر رخ می دهد.

درپی گذر این سامانه افت نسبی دما در صبح سه شنبه در نیمه غربی کشور و صبح چهارشنبه در دامنه‌های البرز و شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. انتظار می رود صبح سه شنبه در غالب استان‌های شمال غرب شامل اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، زنجان و قزوین کمینه دما به محدوده کمتر از ۵ درجه سلسیوس برسد و در روستاها و شهرهای کوهپایه‌ای با احتمال متوسط تا زیاد افت دما به صفر درجه سلسیوس و یا کمتر وجود دارد.

در صبح چهارشنبه استان مرکزی، شمال استان‌های البرز و تهران، شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی دمای هوا در محدوده ۲ تا ۵ درجه سلسیوس پیش‌بینی می‌شود که در مناطق کوهپایه‌ای و مرتفع احتمال افت دما به صفر درجه سلسیوس و کمتر وجود دارد. انتظار داریم هوای نسبی سرد در صبح پنجشنبه نیز با تغییرات اندک تداوم یابد.
براین اساس احتمال سرما زدگی برای برخی محصولات زراعی و باغی در مناطق کوهپایه‌ای وجود دارد و به کشاورزان انجام پیشنهادهای زیر توصیه می‌شود:
• تامین سوخت و کنترل دما و رطوبت و بستن دریچه‌ها در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها.
• در باغات، مزارع و مناطق کوهپایه‌ای محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین
• آماده سازی وسایل مواجهه با سرمازدگی بهاره در باغات و اطراف مزارع نظیر بخاری باغی، سوزاندن کاه و کلش
• ایجاد پوشش پلاستیکی روی نهال‌های جوان و درختان آسیب پذیر
• خودداری از انجام هرس درختان
• برداشت محصولات آماده برداشت نظیر سبزی‌جات و صیفی‌جات و انتقال به مکان‌های امن و انبارهای استاندارد.
• استفاده از ریز مغذی های توصیه شده توسط کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی
• خودداری از انجام عملیات شخم و پاکنی باغات
• آبیاری به‌موقع مزارع و باغات قبل از ورود موج سرما به منظور تعدیل دمای محیط
• محافظت از کندوهای زنبور عسل در مقابل کاهش دما»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام