30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا


... نوشته 30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

خواه برای‌تان تعجب‌آور باشد و خواه نه، تفاوت بین یک لبخند سالم و مراجعه‌ی مکرر به دندانپزشک ممکن است رژیم غذایی شما باشد. حتی اگر یک برنامه‌ی منظم برای رعایت بهداشت دهان و دندان داشته باشید، باز هم ممکن است داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا کاری دشوار باشد، در صورتی که حواس‌تان به برنامه‌ی غذایی‌تان و آن‌چه مصرف می‌کنید، نباشد.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

اغلب، زمانی که پای سلامت دهان و دندان به میان می‌آید، مواد غذایی و خوراکی‌ها را تنها مقصر داستان می‌دانیم. به هر روی، قندها و اسیدهای موجود در مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، بیش‌ترین آسیب را به دندان‌های ما وارد می‌کنند. با این وجود، انواع مختلفی از مواد غذایی وجود دارند که نه تنها به دندان‌های شما آسیب نمی‌رسانند، بلکه حتی می‌توانند به سلامت دهان و دندان شما کمک بزرگی کنند.

بهترین خوراکی ها برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

در ادامه فهرست مواد خوراکی موثر در بهبود و حفظ سلامت دهان و دندان در اختیارتان قرار می‌گیرد. در صورتی که تمایل به آشنایی با این مواد خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا دارید، با ادامه‌ی نوشتار هم همراه‌مان باشید!

۱) پنیر

آیا پنیر چدار دوست دارید؟ این پنیر غنی از کلسیم است. علاوه بر این، پنیر سطح اسید را در دهان کاهش می‌دهد، و به همین دلیل است که پلاک از آن متنفر است. به علاوه، جویدن پنیرهای سفت باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و به این ترتیب برخی از باکتری‌ها را در دهان می‌کشد. هوس کرده‌اید چند بیسکوییت نمکی یا کراکر داخل دهان‌تان بیندازید و لذت ببرید – خب بهتر است کمی چدار هم به آن‌ها اضافه کنید و آسیب آن‌ها را کاهش دهید. فقط به یاد داشته باشید، پنیر سفت و کهنه بهترین گزینه است.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۲) شیر

شیر همراه با آب، بهترین نوشیدنی برای برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا محسوب می‌شود. این نوشیدنی غنی از کلسیم و سایر ویتامین‌های مهم است. شیر در عین حال سطح اسید در دهان را کاهش می‌دهد و به این ترتیب به مبارزه با پوسیدگی دندان کمک می‌کند.

۳) آب

ابرقهرمان دندان شما! آب به شستن ذرات غذایی کمک می‌کند و سطح تولید بزاق را بالا می‌برد. بزاق در واقع بهترین ماده برای محافظت از دندان‌های در برابر فساد و کرم‌خوردگی است زیرا حاوی پروتئین‌ها و مواد معدنی است که به طور طبیعی با پلاک مبارزه می‌کنند و اگر بدن‌تان را هیدراته نگه دارید، دهان‌تان همیشه میزان کافی از بزاق خواهد داشت.

۴) سبزیجات برگ سبز (اسفناج، کلم بروکلی، کلم)

سبزیجات سالم و سالم غنی از کلسیم، اسید فولیک و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم هستند که دندان‌ها و لثه‌های شما را دوست دارند.

۵) ماهی (ماهی‌های چرب، ماهی سالمون، ماهی تن)

انواع ماهی‌ها که غنی از مواد معدنی و ویتامین‌های مهم مانند ویتامین D هستند، بخش مهمی از رژیم غذایی مناسب برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا محسوب می‌شوند.

۶) گوشت

بیش‌تر گوشت‌ها برای سلامت دهان و دندان عالی هستند. آن‌ها با برخی از مواد مغذی مهم قید شده در بالا بسته بندی می‌شوند. گوشت قرمز و حتی گوشت ارگان‌ها به ویژه مفید هستند.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۷) چای سیاه و سبز

پلی‌فنل‌ها را به یاد بیاورید! پلی‌فنل‌ها برای کاهش باکتری‌ها و محصولات سمی باکتری‌ها در دهان شناخته شده‌اند. چای همچنین غنی از فلوراید است که برای داشتن دندان‌های سالم ضرورت دارد. بهتر است چای سبز یا چای سیاه‌تان را تلخ بنوشید، زیرا شکر یا حتی عسل اثرات مثبت چای را از بین می‌برند.

۸) آجیل

آجیل پر از مزایای بهداشتی برای دندان‌های شما است. مواد معدنی مهم مانند کلسیم و فسفر به میزان فراوانی در مغزها موجود است. برخی از موارد بسیار مفید عبارتند از بادام، فندق برزیلی و آجیل، که به مبارزه با باکتری‌هایی که منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند، کمک می‌کند.

۹) آدامس

آدامس جویدن باعث افزایش تولید بزاق می‌شود و به این ترتیب باکتری‌ها و ذرات غذا را از بین می‌برد.

۱۰) کرنبری (تازه)

کرنبری غنی از پلی‌فنل‌ها (درست مانند چای)، که پلاک را دور از دندان‌ها نگه می‌‌دارد، بنابراین خطر بروز کرم‌خوردگی روی دندان‌ها را کاهش می‌دهد. کرنبری تازه به خصوص در بر هم زدن روند تشکیل پلاک موثر هستند.

۱۱) پرتقال

اکثر میوه‌های مرکبات واقعا اسیدی هستند و به همین دلیل برای دندان‌های شما مناسب نیستند، اما پرتقال از همه‌ی میوه‌های این خانواده کم‌تر اسیدی است و حاوی تمام مزایایی است که از میوه‌های دیگر توقع دارید.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۱۲) توت‌فرنگی

اگر می‌خواهید دندان‌های سالمی داشته باشید، بهتر است عاشق توت‌فرنگی شوید! این میوه سرشار است از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و همچنین اسید مالیک که حتی می‌تواند به طور طبیعی دندان‌های شما را سفید کند.

۱۳) ماست

ماست قطعا بیش از یک ماده‌ی خوراکی خوب برای سلامت دهان و دندان است. این فرآورده‌ی لبنی پر است از کلسیم و پروبیوتیک که از شما در برابر کرم‌خوردگی دندان‌ها، بیماری‌های لثه و حتی بوی بد دهان محافظت می‌کند.

۱۴) هویج

هویج هم خوشمزه است و هم به میزان زیادی از مهم‌ترین مواد معدنی و ویتامین‌ها را دارد که برای سلامت دهان و دندان مفید و موثر محسوب می‌شوند. جای تعجب نیست که باگز بانی دندان‌هایی عالی دارد.

۱۵) سیب

آیا خوردن یک سیب در روز شما را از دندان‌پزشک دور نگه می‌دارد؟ احتمالا نه، اما قطعا کمک‌کننده خواهد بود. این میوه به میزان فراوانی مواد مغذی و ویتامین‌های کلیدی دارد.

۱۶) سیر

آلیسین موجود در سیر دارای خواص ضد میکروبی قوی است. بنابراین، این ماده‌ی خوراکی قدرتمند به شما کمک می‌کند تا با پوسیدگی دندان و به خصوص بیماری‌های پریودنتال مبارزه کنید.

۱۷) زنجبیل

زنجبیل از بسیاری جهات شگفت‌انگیز است. هنگامی که پای سلامت دهان و دندان به میان می‌آید، زنجبیل هم می‌تواند نفس‌تان را تازه کند و هم باکتری‌های داخل دهان را مهار کند.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۱۸) غلات کامل

مصرف غلات کامل (بلغور جو دوسر، برنج قهوه‌ای) خطر بروز بیماری‌های لثه را کاهش می‌دهد.

۱۹) گلابی

بر خلاف بسیاری از میوه‌های اسیدی، گلابی خام در خنثی کردن اسیدها خوب عمل می‌کند و همین باعث می‌شود که این میوه، در هر زمانی یک میان‌وعده‌ی مناسب و مغذی محسوب شود.

۲۰) کیوی

کیوی یکی از آن میوه‌هایی است که بیش‌ترین میزان ویتامین C را دارند.

۲۱) پیاز

هنگامی که پیاز را به صورت خام مصرف کنید، دارای خواص ضد باکتری قدرتمند است، به خصوص در برابر برخی از باکتری‌ها که باعث بروز کرم‌خوردگی و بیماری‌های لثه می‌شوند.

۲۲) قارچ شیتاکه

این ماده‌ی خوراکی بسیار خوشمزه، کابوس شب پلاک است. قارچ شیتاکه حاوی لنتین است، نوعی قند طبیعی که باعث بر هم خوردن روند تشکیل پلاک در دندان‌های شما می‌شود.

۲۳) کرفس

کرفس به حدی برای دندان‌ها مفید است که کم‌تر ماده‌ای توان برابری با آن را دارد. این گیاه خوراکی به طرق مختلف برای سلامتی دهان و دندان مناسب است و نوعی نخ دندان طبیعی محسوب می‌شود.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۲۴) سویا

رژیم غذایی حاوی سویا می‌تواند به داشتن لثه‌های سالم کمک کند.

۲۵) واسبی یا ترب ژاپنی

ظاهرا سوشی هم دندان‌های شما مفید است! شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ترب ژاپنی از چسبیدن باکتری‌ها به دندان جلوگیری می‌کند.

۲۶) دانه کنجد

این دانه‌های کوچک به مقدار فراوان کلسیم دارند و در صورتی که آن‌ها را بجوید در پاک کردن پلاک دندان‌ها بسیار کارآمد هستند.

۲۷) سیب‌زمینی شیرین

دریافت دوز مناسبی از ویتامین A برای مینای دندان و لثه‌های شما بسیار مفید خواهد بود.

۲۸) کشمش

این یکی عجیب و غریب به نظر می‌رسد، زیرا زمانی که پای سلامت دندان به میان می‌آید، به نظر می‌رسد که کشمش مضر باشد. با این حال، این ماده‌ی خوراکی منبع مواد شیمیایی گیاهی است مانند اولئانولیک، که ممکن است باکتری‌های مقصر در بروز کرم‌خوردگی را از بین ببرند. کشمش همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌ است.

30 خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

۲۹) قهوه سیاه

این یکی هم از موارد عجیب و غریب است! با این حال، یک سری از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که قهوه‌ی سیاه می‌تواند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کند و در واقع به مبارزه با پلاک کمک می‌کند. البته، بند کوچکی در این مورد وجود دارد، قهوه باید سیاه و بدون شکر باشد.

۳۰) آب انگور قرمز

یک لحظه صبر کنید! آیا ما صدها بار شنیده‌‌ایم که برای محافظت از دندان‌ها باید از مصرف آب انگور قرمز پرهیز کنیم؟ خوب، بله … و نه! بر اساس یک مطالعه در ژورنال کشاورزی و مواد غذایی، یک لیوان آب انگور قرمز می‌تواند یک اثر ضد میکروبی قوی علیه باکتری‌های ایجادکننده‌ی کرم‌خوردگی داشته باشد. مرحبا بر این دانشمندان شجاع!

همیشه اصول را در یاد داشته باشید

خوردن غذاهای خوشمزه، که می‌دانید برای سلامتی دهان و دندان عالی هستند، احساس خوبی دارد. با این حال، فراموش نکنید که دندانپزشک‌تان به شما چه گفته‌است. حتی با وجود این مواد مغذای و موثر، باز هم بهترین کار این است که دندان‌های‌تان را به نوعی از ذرات، قندها و اسیدهای باقیمانده پاک کنید. البته، مسواک زدن باید انتخاب برتر شما باشد، اما اگر این گزینه در دسترس‌تان نبود، می‌توانید آدامس بجوید یا دست کم آب بنوشید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی

نبع: نانو بی

۳۰ خوراکی عالی برای داشتن لثه و دندان های سالم و زیبا

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس