به گزارش افکارنیوز،

مصطفی محقق در نشست تخصصی مدیریت سیلاب و اطلاعات مکانی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جامعه ایرانی از الان به بعد باید با روش و مدل جدیدی زندگی کند که علائم آن نیز از ۲۰ سال قبل آغاز شده است.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: در حال حاضر بلاهای طبیعی در جهان تغییر کرده است و ۷۵ درصد کل حوادث و بلایا در جهان ریشه آب و هوایی دارند و این یک روند جهانی است و ما از آن مستثنا نیستیم.

محقق در حوادث سریع‌الوقوع تلفات جانی بالا و بعد از آن بازسازی شروع می‌شود که آثاری از نظر روانی، اقتصادی و اجتماعی دارد.

هماهنگ‌کننده ارشد سازمان ملل متحد برای مدیریت بلایای آسیا و اقیانوسیه با اشاره به این‌که زلزله، سیل، طوفان و سونامی زیان‌هایی به رشد و توسعه کشور می‌زند، گفت: این زیان‌ها در کشورها مختلف است. آنهایی که سرمایه و رشد بالاتری دارند قطعا آسیب بیشتری می‌بینند و ۵ میلیارد دلار در سال تهدید حوادث طبیعی است و اگر کشوری رشد کند، بخش بیشتری از سرمایه‌هایش در معرض این خطر است، لذا باید این حوادث مورد بررسی قرار بگیرد تا هزینه‌های آن نیز کمتر شود.

وی گفت: خشکسالی منجر به گردوغبار می‌شود. دریاچه ارومیه در بارندگی‌های اخیر احیا شد، ولی پایدار نیست؛ بنابراین باید راهکارهای آن را مورد بررسی قرار داد.

محقق بیان داشت: خطرات حوادث آب و هوایی و اقلیمی در آسیا و اقیانوسیه وجود دارد.