هالینن : هدف ترامپ تضعیف ایران و ضربه زدن به متحدان آن است


هالینن : هدف ترامپ تضعیف ایران و ضربه زدن به متحدان آن است

نیویورک - ایرنا - « کان هالین» روزنامه نگار آمریکایی با تاکید به اینکه هدف «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در اتخاذ تصمیم های ضد ایرانی از جمله به رسمیت شناختن اشغال جولان سوریه را تضعیف و منزوی کردن ایران و ضربه زدن متحدان آن دانست و گفت که او برای تحقق هدف خود با اسراییل، عربستان و امارات توافق کرده است.

ستون نویس تارنمای 'فارن پالیسی این فاکس، روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، سیاست های کاخ سفید را در تناقض آشکار با قوانین بین المللی دانست و افزود: ترامپ تلاش دارد با به رسمیت شناختن اشغال جولان سوریه، حضور اسراییل را در منطقه تثبیت کند که زنگ خطری برای کرانه باختری خواهد بود.
وی ادامه داد: رژیم اسراییل با شهرک سازی های غیرقانونی، بر مالکیت و تصرف بخش های وسیعی از کرانه باختری اصرار دارد.
این روزنامه نگار آمریکایی، فشار و منزوی کردن ایران را یکی از اهداف اساسی دولت ترامپ دانست و ادامه داد: موضع ترامپ درباره جولان با هدف برتری دادن به نفوذ محور اسراییل، سعودی و امارات و تضعیف ایران و سوریه صورت گرفته است.

** ضربه به متحدان ایران
هالینن با اشاره به انتخابات رژیم صهیونیستی تصریح کرد: هر چند روابط نزدیک و شخصی میان ترامپ و 'بنیامین نتانیاهو' برقرار است و نمی توان منکر اهمیت انتخاباتی به رسمیت شناختن جولان به عنوان بخشی از خاک اسراییل برای شخص نتانیاهو شد، اما معتقدم طرح های ژئوپولیتیک مهمتری در ورای تصمیم دونالد ترامپ قرار دارد.
وی با بیان اینکه ترامپ با اسراییل، عربستان و امارات برای تضعیف کردن ایران توافق کرده، تاکید کرد: موضع وی درباره جولان را باید از منظر ضربه به متحدان ایران دید. این ضربه ای به سوریه، روسیه و حتی ترکیه است.
این تحلیلگر مسایل بین المللی یادآور شد: مقام های دولت ترامپ بدنبال تضعیف ایران با تحریم هستند که این اقدام موفق نبوده است. آنها فکر می کنند که باید زمینه ای ایجاد شود که قدرت اسراییل در منطقه و در برابر تهدیدها، بی منازعه باشد. این کار مستلزم تضعیف ایران و سوریه و همین طور ترکیه است.
هالینن افزود: البته ترکیه در وضع داخلی خوبی به سر نمی برد و درگیر مشکلات اقتصادی و جنگ قدرت در داخل است که به آنکارا اجازه نقش آفرینی مناسبی در منطقه نمی دهد.
وی به تلاش های ترامپ در داخل برای افزایش قدرت خود اشاره کرد و ادامه داد: به رسمیت شناختن اشغال بلندی های جولان توسط ترامپ ابعاد داخلی هم دارد.
هالنین گفت: این کار باعث سرازیر شدن آرای یهودیان آمریکا به سبد انتخاباتی جمهوریخواهان خواهد شد و به انتخاب دوباره وی در سال 2020 کمک خواهد کرد. البته به نظر من این تحلیل آنها ساده انگارانه است و این اتفاق نخواهد افتاد.

** کار اروپایی ها فقط حرف زدن است
ستون نویس تارنمای 'فارن پالیسی این فاکس' با ابراز نگرانی از طرح های جاه طلبانه دولت ترامپ برای آینده سرزمین های فلسطینی گفت: نه انتقال سفارت ایالات متحده به قدس و نه به رسمیت شناختن اشغال جولان، پایان سیاست های تهاجمی دولت ترامپ نخواهد بود و باید منتظر تصمیم های غیرقانونی دیگری از سوی او باشیم.
هالینن در پاسخ به سئوال که با توجه به وجود شهرک های غیرقانونی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری که از سوی سازمان ملل متحد اشغالی خوانده می شود، آیا شاهد تکرار همین موضع درباره این منطقه از سوی ترامپ خواهیم بود، گفت: او پیش از این با انتقال سفارت به قدس عملا در این مسیر گام گذاشته است و معتقدم اقدامات خیلی بیشتر از این را انجام خواهد داد.
وی افزود: هنوز محتوای طرح کوشنر(معامله قرن) برای فلسطینی ها مشخص نیست اما بطور قطع در این طرح، سیاست های غیرقانونی شهرک های اسراییل را به رسمیت خواهند شناخت.
این روزنامه نگار در پاسخ به سئوال که موضع ترامپ درباره جولان چه اثری بر طرح 'معامله قرن' خواهد داشت، گفت: بدون تردید این کار زمینه را برای 'ربودن' کرانه باختری فراهم خواهد کرد و اسراییل دست خود را بر گلوی فلسطینی ها بیش از این خواهد فشرد، زیرا ایالات متحده از این رژیم بطور همه جانبه پشتیبانی می کند و اروپایی ها هم جز حرف زدن، کاری انجام نمی دهند.
اروپام ** م.ع ** 1429 ** 1071

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید