17 شگفت‌انگیزترین خواص برگ سیب زمینی شیرین


... نوشته 17 شگفت‌انگیزترین خواص برگ سیب زمینی شیرین اولین بار در مجله کسب و کار بازده پدیدار شد.

کاموت که بیش‌تر به عنوان سیب زمینی شیرین شناخته شده‌است به علت طعم شیرین که دارد به طور گسترده‌ای در جهان محبوب است. در برخی از کشورها، سیب زمینی شیرین به عنوان غذای اصلی مصرف می‌شود بدین جهت که نه تنها غنی از کربوهیدرات است و انرژی زیادی دارد بلکه به میزان فراوانی ویتامین و مواد معدنی هم دارد و در عین حال دارای مقادیر کمی قند و کالری است. بنابراین سیب‌زمینی شیرین برای بیماران دیابتی خطری ندارد و همچنین برای رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است. با این حال، آیا می‌دانستید که برگ سیب زمینی شیرین نیز دارای مواد مغذی متعددی است که برای سلامت انسان فایده دارد؟

17 شگفت‌انگیزترین خواص برگ سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین چیست؟

قبل از آن‌که بیش‌تر در مورد خواص برگ سیب زمینی شیرین بدانیم، بهتر است ابتدا اطلاعاتی درباره‌ی سیب‌زمینی شیرین کسب کنیم. نام علمی سیب‌زمینی شیرین Ipomoea batatas و از خانواده‌ی پیچکیان است. بیش از ۱۰۰۰ گونه سیب‌زمینی شیرین وجود دارد اما بیش‌تر آن‌ها سمی هستند. اگرچه سیب‌زمینی شیرین در آسیا و احتمالا به دلیل آب و هوای مناسب که گرمسیری و گرم برای رشد سیب‌زمینی شیرین است، محبوبیت زیادی دارد اما بومی آمریکای مرکزی یا جنوبی است. در واقع بعد از سال ۱۵۹۴ بود که سیب‌زمینی شیرین برای اولین بار از طریق چین به آسیا معرفی شد. سیب‌زمینی شیرین به عنوان نوعی گیاه ریشه‌ای شناخته شده‌است. البته گاهی اوقات برگ‌های جوان ریشه‌ها نیز به عنوان سبزیجات سبز مصرف می‌شوند، اما باز هم هدف اصلی از کشت، ریشه است.

ارزش غذایی برگ سیب زمینی شیرین

۳۵ گرم برگ سیب‌‌زمینی (خرد شده):

– کالری: ۵۱.۵ ، ۱٪

– پروتئین: ۱.۴ گرم – ۳٪

– کل کربوهیدرات: ۲.۲ گرم – ۱٪

– فیبر غذایی: ۰.۷ گرم – ۳٪

– آب: ۳۰.۸ گرم

* ویتامین‌ها

– ویتامین A: ۳۵۰ –واحد بین‌المللی ۷٪

– ویتامین C: ۳.۹ میلی‌گرم – ۶٪

– تیامین: ۰.۱ میلی‌گرم – ۴٪

– ریبوفلاوین: ۰.۱ میلی‌گرم – ۷٪

– نیاسین ۰.۴ میلی‌گرم – ۲٪

– ویتامین ۶B: ۰.۱ میلی‌گرم – ۳٪

– فولات: ۲۸ میکروگرم – ۷٪

– اسید پانتوتنیک: ۰.۱ میلی‌گرم – ۱٪

* مواد معدنی

– کلسیم: ۱۳ میلی‌گرم – ۱٪

– آهن: ۰.۴ میلی‌گرم – ۲٪

– منیزیم: ۲۱.۳ میلی‌گرم – ۵٪

– فسفر: ۳۲.۹ میلی‌گرم – ۳٪

– پتاسیم: ۱۸۱ میلی‌گرم – ۵٪

– سدیم: ۳.۱ میلی‌گرم

– روی: ۱/۰ میلی‌گرم – ۱٪

– مس: ۰.۰ میلی‌گرم – ۱٪

– منگنز: ۰.۱ میلی‌گرم – ۴٪

– سلنیوم: ۰.۳ میکروگرم – ۰٪

* اسیدهای چرب

– اسیدهای چرب امگا ۳: ۷،۴ میلی‌گرم

– اسیدهای چرب امگا ۶: ۳۹.۵ میلی‌گرم

برگ سیب زمینی شیرین

خوب، مطمئنا شما می‌دانید که سیب‌زمینی شیرین دارای مزایای زیادی برای سلامت انسان است، اما آیا می‌دانستید که نه تنها ریشه، بلکه برگ‌های سیب‌زمینی شیرین هم دارای مزایایی برای سلامت انسان هستند؟ در این نوشتار فهرستی از خواص برگ سیب زمینی شیرین را برای سلامتی گردآوری کرده‌ایم. در صورت تمایل برای آشنا شدن با این مزایا، ادامه‌ی نوشتار را بخوانید:

۱. حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که برخی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی در برگ سیب زمینی شیرین وجود دارد همراه با غلظت بالایی از ویتامین C و ویتامین E. این ترکیبات برای مبارزه با رادیکال‌های آزاد عالی هستند. در واقع برگ سیب زمینی شیرین منبع بزرگی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز در سوخت و ساز بدن محسوب می‌شود.

17 شگفت‌انگیزترین خواص برگ سیب زمینی شیرین

۲. مشکلات ناشی از التهابی را درمان می‌کند

برخی افراد اصلا نمی‌دانند که التهاب در واقع ریشه‌ی بسیاری از مشکلات سلامتی است، از مشکلات ساده گرفته تا شدید. بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که برگ‌های سیب‌زمینی شیرین دارای برخی خواص ضد التهابی هستند که می‌تواند مشکلات التهابی را با روش بسیار موثرتری درمان کند.

۳. منبع عالی ویتامین C است

کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به مشکلات بهداشتی خاصی شود. اگر چه انواع مختلفی مکمل در بازار موجود است، اما هنوز هم بهترین راه این است که ویتامین C را از منبع طبیعی دریافت کنید. برگ سیب زمینی شیرین برخی ویتامین‌ها دارد و یکی از آن‌ها ویتامین C است. با مصرف این برگ مطمئن خواهید شد که بخشی از مقدار مورد نیاز روزانه به این ویتامین را دریافت خواهید کرد.

۴. سیستم ایمنی بدن را به طور طبیعی تقویت می‌کند

تقریبا همه می‌دانند که مواد خوراکی غنی از ویتامین C برای سیستم ایمنی بدن عالی هستند. برگ سیب زمینی شیرین که غنی از ویتامین C هستند نیز در این مورد مستثنی نیستند. علاوه بر این، برگ‌های سیب‌زمینی شیرین حاوی برخی از آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند هستند که برای بدن شما لایه‌های حفاظتی بیش‌تری را در برابر رادیکال‌های آزاد و عفونت‌های ویروسی ایجاد می‌کند.

۵. فرایند هضم را بهبود می‌دهد

زمانی که فرایند هضم در بدن به خوبی انجام شود، سوخت و ساز بدن نیز سالم خواهد بود چرا که همه‌ی غذاهای مصرف شده در دستگاه گوارش شما به ترکیبات خاصی تجزیه شده و توسط بدن شما برای حمایت از روند سوخت و ساز بدن جذب می‌شوند. بنابراین، کلید جذب مطلوب هضم سالم است و در این رابطه، مصرف برگ سیب زمینی شیرین به طور روزانه به شدت توصیه می‌شود.

۶. یبوست را از بین می‌برد

اگر مشکل یبوست دارید، شاید وقت آن باشد که آن‌چه را می‌خورید، مورد ارزیابی قرار بدهید. اگر فرایند هضم سالمی داشته باشید، از یبوست رنج نخواهید برد، فقط کسانی که رژیم غذایی نامناسبی دارند با مشکلاتی مانند یبوست مواجه می‌شوند. برگ‌های سیب‌زمینی شیرین داروی طبیعی ترویج هضم مناسب هستند. بنابراین به منظور کمک به کاهش یبوست یا درمان آن به طور کامل، استفاده از این برگ‌های قدرتمند را مد نظر قرار بدهید.

۷. از بروز سرطان کولون جلوگیری می‌کند

یکی از راه‌های جلوگیری از سرطان کولون داشتن هضم سالم است. خوردن غذاهای غنی از فیبر یکی از راه‌حل‌هایی است که برای داشتن هضم مناسب دارید و برگ‌های سیب‌زمینی شیرین دارای فیبر کافی برای ترویج حرکات سالم روده هستند. روده‌ی سالم به متابولیسم سالم منجر می‌شود و باعث ایجاد جذب مطلوب مواد مغذی می‌شود.

۸. مسکن طبیعی است

اگرچه موارد گزارش‌شده بسیار نادر هستند، اما برخی از افراد به داروهای مسکن حساسیت دارند. اگر شما یکی از آن‌ها هستید، قطعا تمایل دارید که راه‌حلی طبیعی برای از بین بردن درد پیدا کنید. خب، مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که برگ‌های سیب‌زمینی شیرین دارای برخی از خواص ضد التهابی هستند و به این ترتیب می‌توانند به عنوان مسکن طبیعی عمل کنند.

۹. برای بیماران دیابتی مناسب است

خوب، نه تنها خود سیب‌زمینی شیرین برای بیماران دیابتی بسیار مناسب است، بلکه ثابت شده‌است که برگ‌های آن نیز با کاهش مقاومت به انسولین، در کنترل قند خون نقش مثبتی دارند. به همین دلیل برگ‌های سیب‌زمینی شیرین یک افزودنی عالی برای رژیم غذایی روزانه بیماران دیابتی محسوب می‌شود.

۱۰. دارویی برای استرس و اضطراب است

یکی از مزایای شگفت‌انگیز دیگر که می‌توانید از برگ‌های سیب‌زمینی شیرین دریافت کنید، کاهش سطح استرس و اضطراب است. اگر به هر دلیلی استرس فراوان دارید، خیلی ساده این برگ‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا آرامش بیابید، هر چند که این راه‌حل برای افرادی که دارای سابقه‌ی افسردگی هستند توصیه نمی‌شود.

۱۱. جریان خون را تنظیم می‌کند

جریان خون سالم به این معنی است که مواد مغذی به طور مطلوب در بدن توزیع می‌شوند و تمام سلول‌های بدن شما به طور مطلوب اکسیژن را دریافت خواهند کرد. از آن‌جایی که برگ سیب زمینی شیرین آهن فراوانی دارند برای تولید گلبول‌های قرمز ضروری هستند، در حالی که ویتامین K موجود در آن‌ها اطمینان حاصل می‌کند که لخته شدن خون به صورت غیر ضروری که ممکن است جریان خون را در رگ‌ها و شریان‌ها مختل کند، رخ نمی‌دهد.

۱۲. فشار خون را کاهش می‌دهد

برگ‌های سیب‌زمینی شیرین را با برگ‌های مانیوک که بلافاصله می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود، اشتباه نگیرید. برگ‌های سیب‌زمینی شیرین در واقع اثر عکس دارند و در صورتی که به طور روزانه مصرف شوند، باعث کاهش فشار خون می‌شوند.

۱۳. برای سلامتی لثه‌ها مفید است

کمبود ویتامین C، D و A می‌تواند به مشکلات متعددی در لثه‌ها منجر شود. برگ سیب زمینی شیرین به طرز شگفت‌انگیزی، پر از ویتامین‌های خاص مناسب برای سلامت لثه هستند. علاوه بر این، ویتامین K موجود در برگ سیب‌زمینی شیرین به مبارزه با باکتری‌هایی که می‌تواند برای دندان و مینای دندان مضر باشد، کمک می‌کند.

۱۴. استخوان‌ها را تقویت می‌کند

اکثر مردم فکر می‌کنند که برای حفظ استخوان‌های سالم تنها کلسیم مورد نیاز است. خوب، اگرچه برگ سیب زمینی شیرین کلسیم زیادی ندارند، اما این مقدار برای ارتقای استخوان‌های سالم در ترکیب با ویتامین K که می‌تواند مانع از تحلیل رفتن استخوان شود و از پوکی استخوان جلوگیری کند، کافی است.

۱۴. نشانه‌های سندروم پیش از قاعدگی کاهش می‌دهد

در طول روزهای قبل از قاعدگی، به طور معمول گرفتگی و درد رخ می‌دهد و این احساس می‌تواند واقعا ناراحت کننده باشد. این اختلال در واقع هورمونی است و ویتامین K موجود در برگ‌های سیب‌زمینی شیرین باعث تنظیم عملکرد هورمون‌ها می‌شود، و بنابراین درد و گرفتگی را کاهش می‌دهد.

۱۶. برای مغز عالی است

مطمئنا شما با بیماری‌‌های مغزی مانند آلزایمر و پارکینسون آشنا هستید. یکی از دلایل اصلی این بیماری، استرس اکسیداتیو در غشای سلولی مغز ناشی از رادیکال‌های آزاد است. این برگ‌های مغذی به عنوان منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان، برای مغز عالی هستند، در حالی که ویتامین K موجود در آن‌ها نیز به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند.

۱۷. قوه‌ی بینایی را بهبود می‌دهد

کمبود ویتامین A ریشه‌ی مشکل بینایی است. با این حال، فقدان ویتامین C و برخی از مواد معدنی می‌تواند فرآیند دژنراسیون ماکولا را تسریع کند که به این ترتیب وضعیت بدتر می‌شود. با این حال، برگ‌های سیب‌زمینی شیرین ویتامین A، ویتامین C، مقداری ویتامین E و مواد معدنی زیادی دارند که قادر هستند سلامت قوه‌ی بینایی را بهینه کنند.

هشدارهایی در رابطه با برگ سیب زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین، نه تنها خودش، بلکه برگ‌هایش نیز برای سلامتی انسان بسیار عالی هستند. با این حال، بعضی نکاتی احتیاطی وجود دارند که بهتر است از آن‌ها مطلع باشید، زیرا برای برخی افراد عوارض جانبی این گیاه ممکن است واقعا جدی باشد.

– اگرچه موارد گزارش شده در مورد واکنش‌های آلرژیک پس از مصرف برگ سیب زمینی شیرین نادر است، اما اگر به سیب زمینی شیرین آلرژی دارید، باید نسبت به مصرف برگ‌ها نیز مراقب باشید.

– از آن‌جایی که برگ‌های سیب‌زمینی شیرین مانند تاک در سطح خاک رشد می‌کنند باید دقت کنید که این برگ می‌تواند آلودگی‌های خاک را داشته باشد.

– اگرچه برگ‌های سیب‌زمینی شیرین می‌توانند با باکتری‌ها مبارزه کنند اما بهتر است برگ‌ها را با آب جاری بشویید تا از آلودگی باکتری‌ها یا کرم‌ها جلوگیری شود زیرا موقعیت قرارگیری برگ واقعا نزدیک به خاک است.

یکی از مزایای استفاده از برگ سیب زمینی شیرین عدم نیاز به نگرانی در مورد ارگانیک بودن یا نبودن آن است، زیرا اکثر برگ‌های سیب‌زمینی شیرین ارگانیک هستند. شما می‌توانید سیب‌زمینی شیرین را در حیاط خودتان رشد دهید، چرا که کشت آن آسان است. تنها کاری که می‌توانید برای رشد سیب‌زمینی شیرین انجام دهید این است که فقط آن را بکارید و تمام. بله، درست است که هیچ کار خاصی برای رشد این گیاه وجود ندارد، حتی نیازی نیست به آن کود بدهید یا آبیاری‌اش کنید زیرا تا زمانی که آب و هوا و خاک خوب باشد، قادر است رشد کند. به طور خلاصه، این برگ مزایای زیادی برای سلامتی دارد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده -سارا فیضی

منبع: دکتر هبن

۱۷ شگفت‌انگیزترین خواص برگ سیب زمینی شیرین

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس