مدیر شبکه بهداشت دامغان: طرح مبارزه با بیماری سالک آغاز شد


مدیر شبکه بهداشت دامغان: طرح مبارزه با بیماری سالک آغاز شد

سمنان- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان گفت: طرح مبارزه با بیماری سالک به منظور پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری، با توجه به فرارسیدن فصل گرما، دراین شهرستان آغاز شد.

بهراد پور محممدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بیماری سالک تاکنون در بیش از 17 استان و 88 شهرستان کشور مشاهده شده است که در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی وجود دارد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان اضافه کرد: تامین تجهیزات، دارو و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری به ویژه در روستاها و درمان رایگان در صورت ابتلا، در دستور کار قرار دارد.
پورمحمدی خاطر نشان کرد: مبارزه با مخزن و ناقل سالک از اقدامات شبکه بهداشت و درمان دامغان در راستای کنترل این بیماری است.
وی، طرح مبارزه با جوندگان را یکی از راه های پیشگیری از بیماری سالک دانست و افزود: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردین 98 و به مدت 14 روز، تا شعاع 500 متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای مورد نظر با نظارت مستقیم کارشناسان واحد بیماری، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی شبکه بهداشت دامغان آغاز شد.
پورمحمدی ادامه داد: از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود برای کشتن موش ها از دیگر راه های مبارزه با جوندگان است.
وی، ضمن اشاره به فقدان همکاری مناسب نهادها و دستگاه های مرتبط در دامغان در مقابله با بیماری سالک، گفت: کاهش تعداد موارد بیماری سالک در شهرستان به تنهایی توسط شبکه بهداشت و درمان امکان پذیر نیست و باید سایر ادارات و نهادهای مرتبط به ویژه شهرداری ها، دهیاری ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، همگام با این شبکه، فعالیت های خود را در موعد مقرر انجام دهند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دامغان با اشاره به اینکه برنامه ریزی های لازم جهت مبارزه با پشه های خاکی به عنوان ناقل بیماری انجام شد، گفت: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه های بهداشت روستاها انجام شد که در کنار آن می توان با استفاده از ظرفیت رسانه ها و نشریات محلی، فرهنگ پیشگیری از این بیماری را در جامعه نهادینه کرد.
به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می شود، بیماری سالک در شهرستان دامغان دارای سابقه 10 ساله است و در فصل تابستان گریبان‏گیر مردم بیش از 30 روستای جنوب و شرق دامغان می ‏شود.
9856/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس