مدیر شبکه بهداشت دامغان: طرح مبارزه با بیماری سالک آغاز شد


مدیر شبکه بهداشت دامغان: طرح مبارزه با بیماری سالک آغاز شد

سمنان- ایرنا- مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان گفت: طرح مبارزه با بیماری سالک به منظور پیشگیری و جلوگیری از شیوع این بیماری، با توجه به فرارسیدن فصل گرما، دراین شهرستان آغاز شد.

بهراد پور محممدی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بیماری سالک تاکنون در بیش از 17 استان و 88 شهرستان کشور مشاهده شده است که در شهرستان دامغان نیز این بیماری به صورت بومی وجود دارد.
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دامغان اضافه کرد: تامین تجهیزات، دارو و انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بیماری به ویژه در روستاها و درمان رایگان در صورت ابتلا، در دستور کار قرار دارد.
پورمحمدی خاطر نشان کرد: مبارزه با مخزن و ناقل سالک از اقدامات شبکه بهداشت و درمان دامغان در راستای کنترل این بیماری است.
وی، طرح مبارزه با جوندگان را یکی از راه های پیشگیری از بیماری سالک دانست و افزود: طرح مبارزه با جوندگان از اواخر فروردین 98 و به مدت 14 روز، تا شعاع 500 متری حاشیه شهر و اطراف روستاهای مورد نظر با نظارت مستقیم کارشناسان واحد بیماری، مهندسان بهداشت محیط و نیروهای محیطی شبکه بهداشت دامغان آغاز شد.
پورمحمدی ادامه داد: از بین بردن لانه جوندگان به وسیله شخم زدن، آبگیری و استفاده از دود برای کشتن موش ها از دیگر راه های مبارزه با جوندگان است.
وی، ضمن اشاره به فقدان همکاری مناسب نهادها و دستگاه های مرتبط در دامغان در مقابله با بیماری سالک، گفت: کاهش تعداد موارد بیماری سالک در شهرستان به تنهایی توسط شبکه بهداشت و درمان امکان پذیر نیست و باید سایر ادارات و نهادهای مرتبط به ویژه شهرداری ها، دهیاری ها، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست، همگام با این شبکه، فعالیت های خود را در موعد مقرر انجام دهند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان دامغان با اشاره به اینکه برنامه ریزی های لازم جهت مبارزه با پشه های خاکی به عنوان ناقل بیماری انجام شد، گفت: در بحث پیشگیری بیماری سالک آموزش در خانه های بهداشت روستاها انجام شد که در کنار آن می توان با استفاده از ظرفیت رسانه ها و نشریات محلی، فرهنگ پیشگیری از این بیماری را در جامعه نهادینه کرد.
به گزارش ایرنا، سالک یک بیماری پوستی انگلی و مشترک بین انسان و حیوان است که در اثر گزش پشه خاکی ماده و انتقال انگل سالک ایجاد و اغلب به شکل یک زخم پدیدار می شود، بیماری سالک در شهرستان دامغان دارای سابقه 10 ساله است و در فصل تابستان گریبان‏گیر مردم بیش از 30 روستای جنوب و شرق دامغان می ‏شود.
9856/6103

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی