پیامی که در سیل شیراز امیدبخش شد


پیامی که در سیل شیراز امیدبخش شد

شیراز- ایرنا- تصاویر نخست دریافتی روز پنجم فروردین 98 از دروازه قرآن غیرقابل باور به نظر می رسید اما دقایقی بعد، تصاویر و اخبار تکمیلی این رویداد حاکی از آن بود که این 'سیل ویرانگر'، شیراز و ایرانیان را در سوگ 21 نفر از هموطنان نشانده است.

به گزارش ایرنا، در پی این حادثه، نیروهای امدادی و خدمات رسان به محل حادثه گسیل شدند تا برای کاستن از پیامدهای برخورد افزون بر 200 خودرو با یکدیگر و نجات جان انسان ها به ویژه مسافران نوروزی شهر شیراز بکوشند.
پس از این رویداد تلخ، رهبر معظم انقلاب پیام تسلیتی صادر کردند که التیام و مرهمی بر زخم های آسیب دیدگان بود و از منظری دیگر، امیدبخش و توان افزا برای گذر مردم و مسئولان از شرایط دشوار بود.

** سیل ویرانگر
در پی حادثه ویرانگر سیل شیراز، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ششم فروردین ماه 98 در پیامی به امام‌ جمعه‌ شیراز، ضمن تسلیت به مردم داغدار، سرعت و جدیت در امر امدادرسانی به حادثه‌دیدگان را خواستار شدند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
'بسم الله الرّحمن الرّحیم
جناب حجت الاسلام آقای دژکام امام‌جمعه‌ محترم شیراز دامت‌ توفیقاته
با سلام و تحیت،
حادثه تأثرانگیز سیل ویرانگر در شیراز که به درگذشت تعدادی از مردم عزیز و داغدار شدن خانواده‌ها در ایام عید و نیز به مجروحیت جمعی دیگر و ویرانی و خسارت در شهر انجامید، مایه‌ اندوه اینجانب است. مقتضی است جنابعالی ضمن ابلاغ سلام و تسلیت اینجانب به خانواده‌های مصیبت‌ دیده و نیز به مجروحان این حادثه، در تلاش برای غمگساری و جبران مصیبت‌ها و خسارت و کمک به مردم، با مسئولین دولتی همکاری و همگان را توصیه به‌سرعت و جدیت در انجام‌ وظیفه نمایید.
والسلام علیکم و رحمة الله
سیّدعلی خامنه‌ای
6 فروردین‌ماه 1398 '

** سیلی با پیامدهایی به مختصات ایران
سیل شیراز در نوروز 98 رخ داد و از این منظر که این شهر در این مناسبت ملی میزبان صدها هزار گردشگر از سراسر میهن اسلامی است، قطعه ای کوچک از ایران با نمادها و فرهنگ های مختلف در این ایام میهمان این شهر بودند.
مروری بر اسامی و شهرهای موطن جانباختگان، مصدومان و آسیب دیدگان مالی ناشی از حادثه برخورد خودروهای مسافران و شهروندان گویای آن بود که این 'سیل ویرانگر' ، جمعیتی به گستردگی سراسر کشور را درگیر کرد و از این منظر، پیام رهبر معظم انقلاب در پی سیل پنجم فروردین ماه شیراز، بهنگام و گویای درک سریع اهمیت ابعاد این واقعه بود.

** سومین حرم اهل بیت، سربلند از آزمون
شیراز را رهبر معظم انقلاب به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی نامگذاری کردند و این عنوان، نقشه راه حرکت این شهر در مسیر توسعه را روشن کرده است. از سوی دیگر، این نامگذاری، اهمیت شیراز را یادآوری می کند.
مروری بر بیانات رهبر معظم انقلاب درباره شهر شیراز، توصیف دقیقی از جایگاه این شهر را ترسیم می کند. از آن جمله، سال 1387 فرموده اند: 'شهر شیراز در شمار نگین های درخشان این سرزمین پر افتخار است. مردم عزیز آن سامان همواره در گذشته و حال، به اخلاق شناخته شده و به میزبانی و ارادت به امامزادگان اهل بیت علیهم السلام سرافراز و سربلند بوده اند و ... از همه آزمونهای دشوار و پرتلاش، با افتخار و موّفقیّت عبور کرده اند. '
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین سال 1390 در دیدار جمع پرشوری از مردم استان فارس تاکید کردند: 'حقاً و انصافاً استان فارس و شهر شیراز یکی از قله‌های برجسته‌ کشور ما و ملت ماست؛ قله برجسته‌ نیروهای انسانیِ ممتاز، در علم، در ادب، در پیشرفت های گوناگون امور حیات اجتماعی، در مبارزات، در جهاد، در تدین. به تاریخ اخیر قبل از پیروزی انقلاب هم که نگاه کنیم، نام شیراز در حساسترین و حیاتی ترین قضایای اجتماعی ما برجسته است. '
ایشان افزودند: ' در حرکت علمیِ ممتاز بعد از دوران انقلاب - بخصوص در سالهای اخیر - شیراز یکی از پیشروان است. در مسائل سیاسی، در مسائل اجتماعی- در این حوادث دشوار - مردم شیراز جزو آگاه‌ترین‌ها و بابصیرت‌ترین‌ها به حساب می آیند.'
رهبر معظم انقلاب سال 1397 در حکم انتصاب آیت الله لطف الله دژکام به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز، خطاب به وی مرقوم فرمودند: 'به خوبی آگاهید که شیراز یکی از پایگاههای برجسته‌ی فرهنگی کشور و نیز در بردارنده‌ی یکی از حرمهای مطهر خاندان مکرم پیامبر صلوات‌الله ‌علیهم است. مردم فارس در آزمون های بزرگ کشور، رشد فرهنگی و نیز ارادت قلبی و پایبندی عمیق خود به اهل‌بیت علیهم‌السلام را نشان داده‌اند.'
از این منظر نیز حادثه سیل شیراز به واسطه رخ دادن در شهری با این مختصات فرهنگی، مذهبی، علمی و اجتماعی درخور نگاه ویژه رهبری بود.
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در خطبه های نماز جمعه این شهر، گروهی از آزمون‌شوندگان در حادثه سیل را مردمی خواند که وظیفه خود را در قبال همشهریان مصیبت‌زده‌شان به خوبی نشان دادند و افزود: ما مردم در این مرحله وظیفه داریم. امتحان ما شروع شده و هنوز هم تمام نشده است؛‌ با این حال باید از عموم مردم فارس و شیراز تشکر کرد که صحنه‌هایی را به یادگار گذاشتند که یادآور این نکته بود که مقام معظم رهبری فرمودند 'شیراز در قله فرهنگ است.
آیت الله دژکام اظهار داشت: مردم شیراز مردانگی، غیرت و نوع‌دوستی را در اوج نشان دادند و از امتحان الهی سربلند بیرون آمدند.

** صیانت از وجهه شیراز در عرصه بین الملل
گذشته از ابعاد و ویژگی های حادثه سیل دروازه قرآن که دایره ای گسترده از مخاطبان داشت، وقوع این حادثه در شیراز به عنوان یکی از نمادهای گردشگری ایران در سطح بین الملل از دیگر مولفه هایی بود که در تحلیل پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت سیل ویرانگر شیراز اشاره شد.
نماینده ولی فقیه در استان فارس 18 فروردین ماه در نشستی با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب برای حادثه سیل شیراز گفت: ارسال سریع این پیام بدان معناست که شیراز آبروی ایران است. دروازه قرآن در این 40 سال برای توریست ها جهانی بوده است و نمی‌توان از این موضوع چشم پوشی کرد.
آیت الله دژکام با اشاره به جایگاه شیراز در گردشگری ایران و جهان، رفع مشکلات زیرساختی این کلانشهر با هدف پیشگیری از رخدادهای مشابه را طی یک ماه گذشته مورد تاکید قرار داده است.

** پیامی تسکین بخش
استاندار فارس که از روز حادثه سیل در صحنه امداد و پشتیبانی از آسیب دیدگان سیل حضور داشت نیز در سخنرانی های مختلف از پیام تسلیت تسکین بخش رهبر معظم انقلاب و حضور دولتمردان در استان فارس و به ویژه شهر شیراز برای پیگیری مسائل سیل قدردانی کرده است.
عنایت الله رحیمی ضمن تسلیت به خانواده قربانیان سیل اخیر در شیراز و ابراز همدردی با آسیب دیدگان این سانحه گفت: آنچه که در آن شرایط سخت توانست تسکینی بر درد و رنج آسیب دیدگان و مردم باشد، پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب بود.
وقوع سیل در پنجم و ششم فروردین ماه 98 در شیراز، جان 21 نفر را گرفت و 164 نفر را مصدوم کرد، افزون بر این بسیاری از افراد در این سیل منازل خود را در محله سعدی و زمین های پایین دست سیل از دست دادند و به تعدادی از خودروها آسیب وارد شد.
2027 /1876

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رهبری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زخم هموفیلی بر تن رنجور بیماران