ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»/ «ایران مثل غزّه شده است»؛ اصرار محکومان فتنه 88 بر نظریه‌پردازی اقتصادی!


ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»/ «ایران مثل غزّه شده است»؛ اصرار محکومان فتنه 88 بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

یک فعال اصلاح‌طلب تأکید کرد: مجلس دهم خلوص نیت ندارد و کارهایش «قربت الی ا...» نیست.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«ایران مثل غزّه شده است» اصرار محکومان فتنه ۸۸ بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»/ «ایران مثل غزّه شده است»؛ اصرار محکومان فتنه 88 بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

«محسن صفایی‌فراهانی»، از فعالان اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ به تازگی در یک مصاحبه با اعتماد آنلاین پس از سر دادن مرثیه‌های فراوان پیرامون وضعیت اقتصادی و تأکید بر غارت‌زدگی و مصیبت‌زدگی و اینکه یقیناً هیچ چشم‌انداز مثبتی در مقابل اقتصاد ایران قرار ندارد! گفته است:

-ایران به دور خود دیوار- کشیده است، شاید به نظر نیاید. دیوار را که نباید به‌صورت فیزیکی باشد! بکشیم. وقتی تصمیمات کشور موجب می‌شود که حتی کوچک‌ترین فعالیت های اقتصادی با دنیا محدود شود، به معنی این است که دور کشور دیوار کشیده‌ایم. وقتی‌که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نیست وارد ایران شود، هیچ بانکی حاضر نیست با ایران نقل‌وانتقال پول کند، هیچ‌کسی حاضر نیست به ایران راحت جنس بفروشد و همه‌چیز را داریم از سیستم زیرزمینی و دلالی و… حل‌وفصل می‌کنیم، این عملاً همان دیوار است.

او در ادامه می‌افزاید:

شما فکر کنید غزه که اسرائیل دور آن را محاصره می‌کند تونل می‌زند و از زیر دیوارها آن‌طرف می‌رود، ما هم گاهی اوقات تونل می‌زنیم، اما این تونل هزینه دارد. بعد هم مگر چقدر می‌شود از این تونل جنس آورد. این‌ها فرق ندارند، آنها یک اشل کوچک هستند و ما اشل یک کشور ۸۰ میلیونی هستیم. این تونل‌هایی که می‌زنیم تا بتوانیم به‌وسیله آن برخی فعالیت‌ها را انجام دهیم و بعضی از دوستان می‌گویند که ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم مثل همان تونل است که زیر دیوار می‌زنیم و می‌گوییم یک‌جوری نبینند و ما برویم آن‌طرف یک کاری انجام دهیم و برگردیم، بیاییم. منتها می‌خواهیم یک کشور را اداره کنیم، قرار نیست که یک فقط مشکل یک خانواده را حل کنیم.

صفایی فراهانی در بخش دیگری از صحبت‌های ناامیدانه خود گفته است:

وقتی که سیستم آن‌قدر مشکلاتش زیاد می‌شود، طبیعی است که عوامل حکومتی هم سعی به سوءاستفاده می‌کنند. به همین دلیل است که شما در طول یک دهه گذشته رشد فساد در اقتصاد ایران را یک رشد بسیار فزاینده می‌بینید. در کشور ما دیگر از بحث زیرمیزی و این حرف‌ها گذشته؛ یعنی هر روز یک رکورد هزارمیلیاردی را در یک دعوای جدید، یک افشاگری جدید یا یک دادگاه جدید حجم بزرگ‌تری از پول را می‌بینید که غارت و از کشور خارج شده است ![۱]

*تمام اظهارات صفایی فراهانی در مقابل دو حقیقت مهم وجود دارد:

یکم: اگر دولت آقای روحانی فقط و فقط نظارت جدی‌تری بر قیمت‌ها می‌داشت؛ بازار این صحبت‌های سیاه‌نمایانه کساد می‌شد.(از همین روست که برخی از احتمال عمدی بودن عدم نظارت بر قیمت‌ها سخن می‌گویند .[۲])

به سخن دیگر اینکه اقتصاد ایران اگرچه دچار مشکلاتی قابل رفع هست اما علیرغم تمام مرثیه‌های صفایی‌فراهانی در جایگاه یکی از بهترین ضریب‌های جینی و قدرت‌های خرید (PPP) در جهان قرار دارد.

دوم: اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به گواه تمام کارشناسان، بیش از ۳۰ درصد نیست. عددی که می‌توان نگاه واقع‌بینانه‌تری را نسبت به صحبت‌های صفایی‌فراهانی ایجاد کند.

به سخن دیگر اینکه خوب بود آقای صفایی‌فراهانی در دوران زندان خود، اندکی به مطالعه هم مشغول می‌شدند تا اینگونه مجبور به تقلای منفی برای کتمان واقعیت‌ها نشوند.

در بحث فساد نیز آقای صفایی‌فراهانی گویا این حقیقت ساده را نمی‌داند که اعداد اعلامی در تیتر پرونده‌های مفاسد اقتصادی، عدد حجم فعالیت است نه عددی که دزدها آنرا برده باشند!

ضمن اینکه مشخص نیست چرا صفایی‌فراهانی به جای خوشحالی از برخورد با مفاسد در کشور؛ اینطور به بیان صحبت‌های غلط و غیر عقلانی اصرار دارد؟

پیرامون اظهارات عامدانه! آقای صفایی ذکر این نکته ضروریست که او کشوری را با غزه مقایسه کرده است که هجدهمین اقتصاد جهان است، توانسته ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات را به مردم خود ارائه کند، هژمونی خود را از دریای فارس تا سواحل مدیترانه گسترش داده است، اسرائیل و آمریکا را در چندین جنگ نیابتی شکست داده، چندین کشور همسایه و غیر همسایه را در ذیل حمایت‌های امنیتی و اقتصادی خود دارد، اثر تحریم‌های ۱۰۰ درصدی آمریکا را به کمتر از ۳۰ درصد رسانده و علیرغم کارشکنی‌های صریح یک جریان سیاسی خاص در داخل خود در عرصه‌های امنیتی و اقتصادی؛ اما در چهلمین سال از عمر خود تبدیل به هجدهمین اقتصاد جهان به لحاظ قدرت خرید شده است.

بدیهیست که دانستن حقایق فوق می‌تواند پاسخ به این سؤال باشد که چرا محکومان فتنه ۸۸ چند سالیست بر نظریه‌پردازی اقتصادی یا به عبارت بهتر بر سیاه‌نمایی اقتصادی تأکید دارند؟!


پی‌نوشت: برخی معتقدند این حرف‌های سیاه‌نمایانه، قرار است نقش هیزم را در فتنه اقتصادی ایفا کند.

در کنار اظهارات عجیب صفایی‌فراهانی؛ برخی دیگر از اصلاح‌طلبان نیز به مردم گِرای حضور در خیابان، خشونت فیزیکی و بی‌ثبات‌سازی را داده‌اند.

***

هدایت‌الله آقایی:

مجلس دهم خلوص نیت ندارد

ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»/ «ایران مثل غزّه شده است»؛ اصرار محکومان فتنه 88 بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

«هدایت‌ا… آقایی»، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ طی یادداشتی در شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در اشاره به نحوه مواجهه مجلس با حادثه سیل و توضیح خواستن نمایندگان از مقامات دولتی نوشته است:

«اگر واقعاً مجلس همتی برای رفع مشکلات سیل دارد، نمایندگان می‌توانند باکمک مقامات محلی مسائل فعلی را مهار کنند و به کمک دولت بیایند، اما شاهد این هستیم که به جای ارائه راه حل دولت را سیبل کرده‌اند، در صورتی که وقت برای برخورد زیاد است. دولت کاستی‌هایی داشته و خود به آن اقرار دارد، اما لازم به ذکر است که دولت فعلی و دولت‌های گذشته همه باید در برابر وقایع ملی و طبیعی پاسخگو باشند.»

او می‌افزاید:

برخوردهای مجلس با دولت چندان قربت‌الی‌ا… نیست. چرا که مجلس خود نیز مسئول قوانین و مقررات و نظارت‌های ضعیفی است که در دولت‌های نهم و دهم داشته است و این قوانین ضعیف زمینه جنگل‌خواری، زمین‌خواری و تجاوز به حریم رودخانه‌ها را فراهم کرده است. بااین وجود در شرایطی که بحران گریبان کشور و دولت را گرفته است، خلوصی از سوی مجلس در برخورد با دولت حس نمی‌شود. اینکه مجلس در مورد کوتاهی‌ها و قصورها حساسیت نشان دهد مورد اقبال و پسندیده است، اما نزدیک به یک ماه مجلس تعطیل بود که در این مدت می‌توانستند جلسه اضطراری تشکیل دهند و خیلی کارهای دیگر صورت گیرد که متاسفانه اقدامی نشد. به همین دلیل این احساس وجود ندارد که برخورد نمایندگان مجلس با دولت مطابق با استانداردهاست. [۳]

*فرض صحبت‌های آقایی مبنی بر اینکه مدیران کشور به جای تمرکز بر حادثه سیل به استنطاق سیاسی مشغول شده‌اند صحیح نیست و مدیریت بحران سیل علیرغم تمام ضعف‌های دولت اما با مشارکت نیروهای جهادی به خوبی در حال انجام است.

این نکته مدیریتی را نیز باید دانست که مجلس نمی‌تواند صمٌ بکم باشد و در قبال کم‌کاری برخی مسئولان لام تا کام سخنی نگوید.

مع‌الوصف اما دردسری که دامنگیر آقای آقایی و دوستان ایشان شده اینست که هم دولت از خودشان است و هم مجلس!

پر واضح آنکه این مجلس همان مجلسی است که خاتمی برای آن «تَکرار می‌کنم» را مطرح کرد و حسین مرعشی نیز در اشاره به به تفوّق نمایندگان اصلاح‌طلب و اعتدالی در آن تأکید داشت که مردم سایر شهرهای کشور هنوز مثل تهران به لحاظ سیاسی پیشرفت نکرده‌اند که اینگونه خوب رأی بدهند.

ما قضاوت درباره حرف‌های آقایی پیرامون تقابلات مجلس اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با دولت اصلاح‌طلبان و اعتدالیون را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم.

***

ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»

ماهیگیری رئیس سازمان محیط زیست از «سیلاب»/ «ایران مثل غزّه شده است»؛ اصرار محکومان فتنه 88 بر نظریه‌پردازی اقتصادی!

«عیسی کلانتری»، فعال اصلاح‌طلب، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اظهاراتی که خبرگزاری دولتی ایرنا آنرا منتشر کرد، گفته است:

«اگر دولت روحانی نبود، دریاچه ارومیه خشک می‌شد و قابلیت احیا را از دست می‌داد.»

او می‌افزاید: دریاچه ارومیه با اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه مرحله به مرحله به تراز اکولوژیک نزدیک می شود. [۴]

*البته همه خوشحال می‌شدند اگر احیای دوباره دریاچه ارومیه توسط بارش‌ها و سیلاب‌های گسترده سال ۹۸؛ با مدیریت دولت آقای روحانی و اصلاح‌طلبان انجام می‌گرفت!

ادعای جلوگیری از خشک‌شدن دریاچه ارومیه توسط رئیس‌جمهور روحانی و اصلاح‌طلبان، صحبتی همیشگی است که رئیس‌جمهور روحانی از آن با عنوان ابزار انتخاباتی هم استفاده می‌کرد اما نه تنها هرگز به اثبات نرسید بلکه افکار عمومی و رسانه‌ها از خلاف بودن آن نیز سخن گفته‌اند .[۵]

اظهارات کلانتری که تداعی‌کننده یک «مدیریت جهادی» است اما در حالی عنوان می‌شود که افکار عمومی خود در تخاطب با دولتی می‌دانند که برخی مدیران ارشد آن در هنگام وقوع سیل در خارج از کشور و یا در جزیره قشم حضور داشته‌اند و ایضا معتقد به حل مشکلات و حتی مشکل «آب خوردن» با مذاکره بوده‌اند...

***

1_ https://etemadonline.com/content/280122

2_ mshrgh.ir/949213

3_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/253800

4_ http://www.irna.ir/fa/News/83278204

5_ https://tn.ai/1409731

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعدام برای کارگردان شیطان صفت / 2 دختر هنرجو را در تله شوم خود انداخت + جزییات