واکنش ظریف به اظهارات 'تند و نابجا' غربی‌ها


واکنش ظریف به اظهارات 'تند و نابجا' غربی‌ها

واکنش رییس دیپلماسی ایران درخصوص برخی اظهارات 'تند و نابجا' غربی ها درباره غنی سازی اورانیوم درایران از جمله توییت جنجالی سفیر فرانسه در واشنگتن؛ باردیگر این واقعیت را به جهانیان بویژه اروپایی ها گوشزد کرد که جمهوری اسلامی ایران از منافع ملی و حقوق حقه هسته ای خود که در توافقنامه ها و اسناد بین المللی به آن اشاره شده است؛ چشم پوشی نخواهد کرد

واکنش ظریف به اظهارات 'تند و نابجا' غربی‌ها
سفیر فرانسه در واشنگتن به تازگی در توییتی جنجالی که مجبور شد خیلی زود آن را از صفحه خود حذف کند؛ مدعی شده بود ' دلیلی برای غنی سازی اورانیوم توسط ایران پس از توافق برجام وجود ندارد. '

'ژرار آرو' افزوده بود:'اینکه بگوییم ایران پس از انقضای برجام اجازه دارد اورانیوم غنی سازی کند؛ اشتباه است. '

همانگونه که انتظار می‌رفت؛ اظهارات توییتری این مقام فرانسوی بلافاصله با واکنش صریح مسئولان دیپلماسی ایران مواجه شد. «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه اعلام کرد: «طبق ان پی تی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، ایران هیچ منعی برای غنی‌سازی ندارد؛ نه اکنون، نه در سال ۲۰۲۵ و نه پس از آن.»

علاوه بر دکتر ظریف؛ عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه کشورمان نیز در واکنش به توییت سفیر فرانسه در واشنگتن گفت که اقدام 'ژرار آرو' در صورتی که اعلام موضع پاریس در قبال برجام باشد، نقض فاحش هدف و موضوع این توافق بین المللی و قعطنامه ۲۲۳۱ است.

عراقچی از کاخ الیزه خواست تا در این ارتباط اعلام موضع کند؛ در غیر این صورت ایران اقدام مقتضی را انجام خواهد داد.

این واکنش روشن و صریح از سوی دستگاه دیپلماسی ایران منجر به این شد تا سفیر فرانسه در تهران که به تازگی ماموریت خود را در کشورمان آغاز کرده به وزارت خارجه احضار شود.

احضار'فیلیپ تیه بو' سفیر فرانسه در تهران در حالی صورت گرفت که تنها چند ساعت از تقدیم رونوشت استوارنامه اش به وزیر خارجه ایران گذشته بود.

در جلسه‌ای که به دنبال احضارسفیر فرانسه به تهران در وزارت خارجه تشکیل شد، طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن، خواستار توضیح دولت فرانسه شد و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تائید دولت فرانسه بوده و بیان کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود.

به دنبال احضار فرستاده فرانسه به تهران، سفیر فرانسه در واشنگتن بدون ارائه هیچگونه توضیحی توئیت‌های جنجالی خود را پاک کرد؛ اگر چه می‌شود این را اعلام برائتی از سوی کاخ الیزه از مواضع دور از انتظار این دیپلمات فرانسوی در ایالات متحده دانست، اما توئیت امروز محمدجواد ظریف خطاب به تروئیکای اروپایی در برجام نه تنها یادآوری که به نوعی هشداری بود تا ضمن پرهیز از هر گونه مواضع نابجا و نادرست، تکلیف خود را در توافق هسته‌ای مشخص کنند.

ظریف همچنین بازخوانی سندی که شرکای اروپایی ایران در برجام آن را امضا کردند و نسبت به دفاع از آن قول دادند را مفید خواند.

اقدام سفیر فرانسه در واشنگتن در زمانی صورت گرفت که وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش به رسانه‌ها گفته بود:روابط اقتصادی با ایران برپایه توافق هسته‌ای است.

او گفت که بعد ازخروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌ها روی ایران که باعث تاسف ما شد، اروپا تصمیم به حفظ برجام دارد تا زمانی که ایران به تعهد خود عمل کند.

اظهارات این مقام اروپایی و همتایان انگلیسی و آلمانی بر حفظ توافق برجام در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه روز یکشنبه در حاشیه آئین رونمایی از سایت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران در این رابطه تصریح کرد: اروپایی‌ها اردیبهشت ماه سال گذشته پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام تعهدات متعددی را مطرح کردند که برای شروع اجرای آن تعهدات نیاز بود اینستکس (سازوکار مالی اروپا و ایران) راه اندازی شود.

ظریف تصریح کرد: اروپایی‌ها بسیار عقب هستند و نباید این طور تصور کنند که جمهوری اسلامی ایران منتظر آن‌ها می‌ماند.

در روز‌های اخیر اگرچه برخی مقام‌های سیاسی اروپا با پرداختن به توافق برجام بر تداوم آن تاکید داشته اند، اما انفعال اروپا در بلندمدت و درقبال عمل به تعهدات برجامی می‌تواند آینده این توافق را با خطر مواجه سازد.

درقالب همکاری‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا، مکانیزم مالی اینستکس اجرا شد که باید زمینه تحقق معاملات مالی را برای شرکت‌ها و بازرگانانی که مایل به برقراری روابط تجاری با ایران هستند آسان کند و در چهارچوب قوانین اروپا باشد.

تردیدی نیست که سخنان اخیر حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رییس جمهوری ایران در روز ملی فناوری هسته‌ای، هشداری جدی به طرف اروپایی برای اتخاذ رویکردی مسوولانه‌تر در برابر ایران بود.

روحانی تاکید کرده است: 'ما صبر می‌کنیم و تاکنون صبر کرده‌ایم، اما صبر آستانه‌ای دارد و در آن آستانه ممکن است دولت و ملت ایران قدم دیگری بردارند؛ روحانی خطاب به شرکای ایران در برجام تاکید کرد: برای چنین روزی فکر کنند. '

ایران اعلام کرده که دیگر منتظر شرکای اروپایی خود نخواهند ماند و نه تنها فرانسه که اروپا برای عمل به تعهدات شان لازم است تعلل را کنار گذاشته و به تعهدات عقب مانده خود عمل کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا