به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت) ازمعاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، سندروم متابولیک اختلالی است که با افزایش وزن، افزایش چربی، قند و فشارخون همراه است. این اختلال از ریسک فاکتورهای مهم بیماری‌های قلبی- عروقی محسوب می‌شود که از مهمترین عوامل مرگ ومیر در سطح جهان است.

بیس فنول آ یکی از سموم آلاینده محیطی است که تماس با آن منجر به بروز بسیاری از اختلالات متابولیک از جمله تغییر در پروفایل چربی و قند خون، مقاومت به انسولین و چاقی می‌شود. همچنین با خطر افزایش فشارخون و آترواسکلروز همراه است، پس عاملی در ایجاد این اختلال است.

همچنین شواهد نشان داده که انگور خصوصا دانه آن حاوی ترکیبات پلی فنولی با خاصیت بالقوه آنتی اکسیدانی است، این ترکیبات و نیز ماده موثره رسوراترول دارای اثرات مهاری بر روی ریسک فاکتورهای سندروم متابولیک است و همچنین به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

برای اطمینان از این موضوع، محققان در مشهد با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی‌و فناوری طرحی با عنوان «بررسی تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک ایجاد شده با بیس فنول آ» انجام دادند و اثر حفاظتی عصاره دانه انگور و رسوراترول بر روی هریک ازعوامل ایجاد کننده سندروم متابولیک در اثر تجویز خوراکی بیس فنول آ بررسی شد.

هرقدمی‌که درزمینه تحقیقات علمی‌برداشته می‌شود مسیرپژوهش را هموارترمی‌کند، با این اقدام محققان مشهدی و مشخص شدن تاثیر عصاره دانه انگور بر سندروم متابولیک، تحقیقات می‌تواند سرعت گیرد.(ایرنا)