معاون استاندار خراسان شمالی علل وقوع سیل استان را تشریح کرد


معاون استاندار خراسان شمالی علل وقوع سیل استان را تشریح کرد

بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به وارد آمدن 6 هزار و 110 میلیارد ریال خسارت به استان از ناحیه سیلاب، گفت: مهم ترین علل بروز این خسارت ها رعایت نکردن حریم و بستر رودخانه ها بوده است.

به گزارش ایرنا؛ رضا رجب زاده در جمع خبرنگاران استان افزود: در این راستا تصمیماتی گرفته شده که از جمله آن می توان به تشکیل کارگروه ها اشاره کرد؛ این کارگروه ها با تخلفات موجود در بستر رودخانه ها برخورد می کنند.

*بازسازی مناطق سیل زده مهم ترین اولویت سال جاری
وی از مهم ترین اولویت های سال جاری را بازسازی مناطق سیل زده شامل واحدهای مسکونی، زیرساخت ها، پل و ابنیه راه ها بویژه در روستاها دانست و گفت: پیگیری های لازم برای جبران خسارت مناطق سیل زده در دست انجام است.
رجب زاده با اشاره به جمعیت بالای 45 درصدی ساکن در روستاهای استان، افزود: بر این اساس اولویت ارائه خدمات و تمرکز بیشتر بر روستاها بویژه در اجرای طرح های هادی و مقاوم سازی منازل روستایی و طرح های توسعه اشتغال است.

*آغاز کیفی سازی خدمات فنی و مهندسی و ساخت و ساز
وی یادآور شد: در سال گذشته مراحل آغاز کیفی سازی خدمات فنی و مهندسی و ساخت و ساز را در استان داشتیم که در این راستا تفاهم نامه های خوبی نیز به منظور کیفی سازی ساخت و ساز در حوزه اجرا و تولید مصالح ساختمانی منعقد شده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی از دیگر اولویت های استان را بهره برداری از پروژه های نیمه تمام که دارای پیشرفت فیزیکی مطلوب و قابل قبول است، دانست.
وی افزود: به همین منظور این پروژه ها فازبندی شده اند تا با توجه به محدودیت اعتبارات در حوزه طراحی و بهره برداری بخشی از آنها قابل اجرا شوند.
رجب زاده با اشاره به جای خالی بیمه منازل مسکونی در کشور و استان، گفت: این امر نیازمند فرهنگ سازی بیشتر در بین مردم و شرکت های بیمه ای است.
وی افزود: در حال حاضر آمادگی لازم برای بیمه منازل مسکونی روستایی داریم هر چند ابهاماتی در خصوص نحوه انعقاد قرارداد و نحوه اجرای آن به دلیل خشتی و گلی بودن بیشتر واحدها وجود دارد.
وی اظهار داشت: با وجود این، به علت آسیب پذیر بودن واحدهای روستایی تلاش داریم با مشخص کردن همه زوایای امر و شفاف سازی مساله مبلغی را برای این منظور در نظر بگیریم.

*مقاوم سازی منازل اهل سنت نیازمند فرهنگ سازی بیشتر
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی عدم مقاوم سازی منازل مسکونی توسط اهالی سنت را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: این مقوله نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است.
وی افزود: در حال حاضر اهالی این مناطق با توجه به مشاهده عدم وارد آمدن خسارت به منازلی که مقاوم سازی شده اند تا حدودی نسبت به استفاده از تسهیلات مقاوم سازی منازل خود ترغیب شده اند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی نیز در این نشست در خصوص اختلافات موجود با شهرداری بجنورد مبنی بر لایروبی مسیل ها و آبراه های داخل شهر گفت: این اختلافات وجود دارد ولی با توجه به شرایط بحران این اقدام به صورت مشترک با شهرداری در حال انجام است که بعد از فروکش کردن بحران در زمان مناسب این اختلاف نظر پیگیری می شود.
سیدعقیل مرتضوی افزود: هم اینک هدایت روان آب های سطحی در بجنورد از طریق چندین مسیل کال پسته، کال دوبرار و خندق اصلی و خندق ملکش انجام می شود.
وی گفت: کال اصلی شاه جوب نیز تا جاده باباامان در سنوات گذشته مطالعه و اجرا شده است و لایروبی مسیل ها به تناسب اعتبار در حال لایروبی و ساماندهی است.
مرتضوی در ادامه به اعتراض های مردم در خصوص عدم اطلاع رسانی از زمان رهاسازی سند چندیر رازوجرگلان نیز اشاره کرد و افزود: رهاسازی آب این سند پایان سال گذشته چندین بار از طریق رسانه ها، شوراهای اسلامی روستا و بخشداران و دهیاران انجام گرفت و آب با دبی مناسب رهاسازی شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه آب این سد برای اولین بار به این تراز آبگیری رسیده بود 70 میلیون متر مکعب آب این سد مدیریت شد و در هفت روز متوالی حدود 10 میلیون متر مکعب آب از مخزن سد خارج شد.
وی اعتراض های مردم را در راستای متفاوت بودن دبی آب در زمان رهاسازی و مشکلاتی در تردد آنها دانست.

*خالی بودن 47 درصد ظرفیت مخازن سدهای استان
مرتضوی با اشاره به وجود هشت سد در استان، حجم مخازن این سدها را 234 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: از این میزان تاکنون 53 درصد ظرفیت مخازن سدها آبگیری شده است.
وی اظهار داشت: هم اینک در تمامی سدهای استان ظرفیت سازی مناسب انجام گرفته و تمام سیلاب ها کنترل و مهار شده اند.

*اتمام مطالعات اولیه رانش زمین توسط مرکز پژوهشکده سوانح
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی نیز با اشاره به رانش زمین در چند روستای استان بویژه در روستاهای گلی، نرگسلوی علیا و سرانی، گفت: در این راستا مطالعات اولیه دلایل رانش زمین توسط مرکز پژوهشکده سوانح انجام گرفته است.
علی محمدی افزود: این تیم در بررسی اولیه با بررسی تمامی واحدها بارندگی های اخیر، ترکیدگی لوله های آب و احداث چاه های جذبی برای دفن آب را از مهم ترین دلایل رانش زمین در این روستاها اعلام کردند.
وی اظهار داشت: این عوامل باعث اشباع شدن لایه های پایینی از آب شده که بارندگی های اخیر نیز باعث تشدید آنها شده است.
محمدی گفت: در حال حاضر مطالعات اولیه انجام شده و منتظر تخصیص اعتبارات لازم برای انجام مطالعات ژئوتکنیک هستیم.
وی افزود: این در حالی است که 35 چادر در این روستا مستقر شده و دستور تخلیه تعدادی از واحدها که وضعیت حادی دارند نیز صادر شده و کمک های بلاعوض تسهیلاتی نیز برای این امر پیش بینی شده است.

*پرداخت تسهیلات مسکن روستایی به 2734 واحد رازوجرگلان
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی در ادامه گفت: در حال حاضر دو هزار و 734 واحد مسکن روستایی در راز و جرگلان از تسهیلات مسکن استفاده کرده اند که فرهنگ سازی بیشتر نیز انجام می شود.

* 301 میلی متر بارش در استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه این نشست میانگین بارش ها از ابتدای سال آبی تا امروز را 301 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان بارندگی در طول دهه های گذشته بی نظیر بوده است.
دکتر عبدالله یوسفی افزود: بر همین اساس پیش بینی می شود در حوزه کشاورزی با تدارک نهاده ها تولیدات بسیار خوبی امسال داشته باشیم.

* وارد آمدن 1300 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی
وی میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی را تاکنون یک هزار و 300میلیون ریال ذکر کرد و گفت: ارزیابی خسارات از تمامی محصولات کشاورزی و دامی مشمول بیمه انجام گرفته و منابع تامین و پرداخت خسارات در سطح کشور شروع شده است.
ط/ 6042

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟