بیابان‌ زدایی راهی برای سرسبزی و طراوت طبیعت ایلام


بیابان‌ زدایی راهی برای  سرسبزی و طراوت طبیعت ایلام

ایلام - ایرنا - اجرای هفت هزار و 700 هکتار جنگل کاری در مناطق بیابانی ایلام علاوه بر کاهش کانون های داخلی گرد و غبار، باعث سرسبزی و زیباسازی مناطق بیایانی استان شده است.

به گزارش ایرنا، از گستره دو میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده، 426 هزار و 659 هکتار معادل 21 درصد کل مساحت را بیابان و کانون های فرسایش بادی تشکیل داده که بیشترین اراضی بیابانی استان به مساحت 84 هزار هکتار در مناطق عین خوش، ابوغویر و حسن قندی در شهرستان دهلران وجود دارد.
یکی از مهمترین معضلات استان ایلام وجود بیابان است، عوامل مختلفی در استان ایلام مثل بهره‌برداری بی رویه از منابع آبی و خاکی توسط کشاورزی و صنعت گران، چرای بیش از حد دام، قطع درختان و جنگل‌زدایی، تغییرات اقلیمی، بروز سیلاب‌های شدید و شسته شدن خاک حاصلخیز، خشکسالی در ایجاد بیابان دخیل است.
طی سال‌های گذشته برای کاهش کانون‌های بیابانی استان که عمدتاً کانون گرد و غبار هم بودند، جنگل کاری و کاشت نهال در دستور کار مسئولان استان قرار گرفت که این مهم منجر زیباسازی، کاهش بیابان، کم شدن کانون‌های گرد و غبار در شهرستان‌های مهران و دهلران شده است.


*مناطق بیابانی به نقاط گردشگری تبدیل شدند
یکی از شهروندان مهران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای حفظ، احیا و نیز توسعه منابع طبیعی طی سال‌های گذشته در شهرستان‌های مهران، دهلران و نیز دیگر شهرستان‌های جنوبی استان که عرصه بیابانی داشتند، کارهای بسیار خوبی انجام شده است.
علی رحمتی افزود: مناطق بیابانی ایلام با اقدامات انجام گرفته از جمله جنگل کاری و کاشت نهال در چند سال اخیر به نقاط گردشگری و سبز استان تبدیل شده اند.
وی بیان داشت: البته ما نیز به عنوان شهروند وظایفی در قبال این نعمت خدادادی و منابع طبیعی داریم، باید از این منابع حراست و از قطع درختان اجتناب کنیم.
وی عنوان کرد: با کاشتن نهال می‌توان سرسبزی را به منابع طبیعی افزایش داد زیرا بهترین راه نشاط در مردم سرسبزی و گل و گیاه است، هر درخت یک نفر نگهبان نیاز دارد و باید به عنوان نگهبان در حفظ آنها کوشا باشیم.

*مالچ پاشی توأم با نهال کاری در 2 هزار هکتار از عرصه بیابانی ایلام
مدیر کل منابع طبیعی استان ایلام نیز در این ارتباط در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه بارندگی‌های زیادی در طول سال گذشته در استان شاهد بودیم اما باز پدیده گرد و غبار در این مدت وجود داشت.
رضا احمدی تصریح کرد: منشأ گرد و غبار استان 95 درصد خارجی و 5 درصد داخلی است.
وی عنوان کرد: در استان ایلام کانون‌های تولید گرد و غبار کاملاً مهار شده، یعنی هر اندازه گرد و غبار وارد سطح استان می‌شود 100 درصد منشأ آن خارجی است، منشأ این گرد و غبار غرب عراق، شرق اردن، شمال عربستان و جنوب سوریه است که این نقاط به دلیل تغییر کاربری منشأ گرد و غبار شده اند.
وی اظهار داشت: در چهار شهرستان استان از جمله شهرستان ایلام، مهران، آبدانان و دهلران بیابان وجود دارد، کانون‌های عمده گرد و غبار استان در مهران و دهلران است.
مدیر کل منابع طبیعی اظهار داشت: طی دو سال اخیر دو هزار هکتار از تپه‌های ماسه‌ای مناطق بیابانی دهلران مالچ پاشی توأم با نهال کاری شد که بر اساس ارزیابی انجام گرفته نتایج بسیار مثبتی ارائه شده است.

7700 هکتار جنگل کاری طی یک سال
وی افزود: در کل استان 60 هزار هکتار جنگل کاری شده است که عمدتاً با هدف بیابان زدایی بوده است که در مهران و دهلران عمده این جنگل کاری‌ها انجام گرفته است.
احمدی تصریح کرد: مهمترین فعالیت‌های انجام شده در سال 97 در بحث توسعه جنگل، 7 هفت هزار و 700 هکتار نهال کاری در استان انجام گرفته، یعنی 55 درصد جنگل کاری‌های کشور در سال 97 به تنهایی در استان ایلام انجام شده است.
وی عنوان کرد: در همه شهرستان‌های استان ایلام یک نهالستان وجود دارد و ظرفیت تولید نهال در استان شش میلیون اصله در سال است که علاوه بر تأمین نهال برای طرح‌های جنگل کاری استان، نیاز مردم و سایر دستگاه‌ها، به سایر مناطق کشور نیز ارسال می‌شوند.
مدیر کل منابع طبیعی ایلام تصریح کرد: بیش از 60 گونه نهال جنگلی در استان تولید می‌شود، تنوع گونه‌ای در استان بسیار بالا است که از نهال‌های بومی و سازگار با شرایط جوی استان هستند.

برنامه ریزی برای 320 هزار هکتار جنگل کاری در استان ایلام
احمدی ادامه داد: در حال حاضر 640 هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد، برنامه منابع طبیعی استان این است که تمام نوار مرزی استان را جنگل کاری کنیم که این مهم بیش از 320 هزار هکتار از اراضی استان را شامل می‌شود.
وی افزود: در آینده‌ای نزدیک میزان جنگل‌های استان به یک میلیون هکتار خواهد رسید، که در صورت تحقق این مهم تحول بزرگی در جنگل کاری کشور رخ خواهد داد.
وی با بیان اینکه جنگل کاری می‌تواند کمک کار حفظ سفره‌های زیرزمینی باشد، گفت: این جنگل کاری‌ها موجب شده است که روان آب‌ها و آب‌های سطحی را در خاک نفوذ داده و ضمن تقویت سفره‌های آب زیر زمینی، ریشه درختان از آب نزولات جوی نیز بهره مند شوند.
7177/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022