آخرین اخبار از سیلاب/کشف 5 جسد از رود کارون پس از سیل


آخرین اخبار از سیلاب/کشف 5 جسد از رود کارون پس از سیل

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از کشف پنج جسد در رودخانه کارون در پی سیلاب و بالا آمدن آب سد خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: علی تراب پور درباره وضعیت شهر اهواز که در پی بالا آمدن سطح آب کارون نقاط مختلفی از آن دچار آبگرفتگی و اضطراب ناشی از سیل شده است گفت: از همان ابتدای شروع بحران در استان خوزستان و پیش از آنکه سیل به اهواز برسد آتش نشانی اهواز به حالت آماده باش در آمد و حتی از نیروهای امدادی در دیگر شهرهای استان خوزستان نیز پشتیبانی کردیم.

وی با بیان اینکه به دنبال پیش بینی هواشناسی بیش از ۴۰۰ آتش نشان در شهر اهواز به حالت آماده باش در آمده و سه ایستگاه نجات غریق آتش نشانی در حاشیه رود کارون نیز فعال شد خاطرنشان کرد: اهواز بیش از ۶۰ کیلومتر خیابان ساحلی دارد که در تمام این خیابان‌ها اقدام به نصب بنرهای هشدار در خصوص سیل صورت گرفت که در حال حاضر بخشی از این بنرها به زیر آب رفته است.

تراب پور با بیان اینکه با بالا آمدن سطح آب، آتش نشانی اقدام به ایمن سازی بسیاری از فضاهای شهری کرد، گفت: خوشبختانه اقدام به ساخت سیل بند شده و در همین راستا نیز بسیاری از محلات و مناطق شهر اهواز از سیل در امان ماندند این در حالیست که طبق پیش بینی‌ها اگر این سیل بندها احداث نمی‌شدند امکان داشت که بالغ بر ۱۵ درصد شهر اهواز دچار سیل شود.

وی با بیان اینکه سه پایگاه غواصین در مجاورت رود کارون به حالت آماده باش در آمد افزود: دو پایگاه ما پس از بالا آمدن رود کارون به زیر آب رفت اما تمامی غواصان ما در حالت آماده باش بودند به طوریکه طی همین مدت هفت نفر که در حاشیه کارون دچار غرق شدگی شده بودند را از مرگ حتمی نجات دادیم و متأسفانه تیم‌های غواصی ما پنج جسد را نیز در رود کارون کشف کردند که این اجساد برای بررسی بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شدند.

وی درباره مناطقی که دچار آبگرفتگی شده بود اظهار کرد: محلات عین ۲، سلیم آباد، سیاهی، شهرک پیام، گل دشت، گلبهار و … دچار آبگرفتگی شدند.

وی با بیان اینکه طبق گزارش‌های ما طی دو روز گذشته تغییری در سطح آب کارون ایجاد نشده است اظهار کرد: خوشبختانه تیم‌های کمکی از شهرداری تهران نیز به یاری آتش نشانان اهوازی آمده و با حضور در شهرک پیام اقدام به تخلیه آب و لجن از سطح معابر و خانه‌ها کردند، در این میان موتورپمپ‌های آتش نشانی تهران بسیار به درد آتش نشانی اهواز خورد و من امیدوارم که چنین امکاناتی در اختیار شهرداری اهواز نیز قرار بگیرد.

تراب پور درباره بالا آمدن سطح فاضلاب در برخی از نقاط اهواز نیز اظهار کرد: حدود ۵۰ نقطه در شهر اهواز وجود دارد که آب فاضلاب در آنها بالا آمده، سیستم فاضلاب در شهر اهواز طوری است که با بالا آمدن آب رودخانه فاضلاب نیز دچار مشکل می‌شود اما با اقدامات انجام شده بسیاری از این نقاط مشکل‌شان حل شد که البته همچنان در چند نقطه مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم آب زودتر فروکش کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان اینکه با توجه به حجم آب پشت سدها به نظر می‌رسد که وضعیت سطح آب کارون تا اواخر اردیبهشت ماه به همین شکل باشد گفت: اما این احتمال که آب کارون افزایش یابد بسیار کم است و ما امیدواریم که با سیل بندهایی که احداث شده بسیاری از مشکلات ما حل شود. با این وجود بیش از ۴۰۰ آتش نشان در شهر اهواز در آماده باش کامل هستند.

وی اضافه کرد: اگر وضعیت به همین ثبات برسد و بارش‌های اخیر را نیز که هواشناسی پیش بینی کرده پشت سر بگذاریم، احتمالاً از هفته آینده مدارس و دانشگاه‌ها در اهواز دوباره فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی همچنین از بازدید ایمنی آتش نشانان اهوازی از کمپ‌های اسکان اضطراری سیل زدگان در سراسر استان خوزستان خبر داد و گفت: تیم‌های کارشناسی آتش نشانان با حضور در کمپ‌های اسکان سیل زدگان موارد ایمنی محل‌های حضور آنها را بررسی کرد.

تراب پور درباره دریافت کمک‌های خارجی به آتش نشانی خوزستان نیز خاطرنشان کرد: هیچ کمکی از کشورهای خارجی در اختیار آتش نشانی اهواز قرار نگرفته است و تنها کمک داخلی نیز از سوی آتش نشانی تهران و اصفهان انجام شده است.

امدادرسانی به ۷۰۰۰ نفر در ۹استان

معاون عملیات سازمان امداد و نجات از امدادرسانی به بیش از ۷۰۰۰نفر در ۹استان از جمله ایلام، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، یزد و کرمان خبرداد.

شاهین فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: بر اساس اعلام هشدار شماره ۱۰سازمان هواشناسی در سومین موج از بارش‌ها که از ۲۴فروردین آغاز شده است، هشت استان بلافاصله در وضعیت آماده باش قرار گرفت تا در صورت بروز هر حادثه‌ای هموطنان در کوتاه‌ترین زمان امدادرسانی شوند.

وی در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته تا ۲۶ فروردین ماه گفت: طی این مدت ۷۳۰۵ نفر در ۶۳ شهر و روستا در ۹ استان از جمله ایلام، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، یزد و کرمان امدادرسانی شدند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر ادامه داد: در این مدت بیش از ۲۰ نفر به مناطق امن منتقل شدند و تخلیه آب از ۱۹۳ واحد مسکونی نیز انجام شده است.

به گفته وی اقلامی از جمله ۱۸۳ دستگاه چادر، ۶۵۸ بسته غذایی یکماهه و ۷۲ساعته و... توسط سازمان امداد و نجات هلال احمر در این مناطق توزیع شده است.

بطحائی: مدارس ۹ منطقه خوزستان فعلا در اختیار سیل‌زدگان است

وزیر آموزش وپرورش گفت: آموزش ‌و پرورش به ‌شدت متأثر از مسائل اقتصادی است و تا این مسائل حل نشود نمی‌توان به کیفیت دست پیدا کرد. باید باور کنیم که به نتایج و خروجی مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم مگر اینکه رویکردها در این باره تصحیح و مشکلات اقتصادی مرتفع شود.

سید محمد بطحایی در نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش‌وپرورش با عنوان «رونق تولید با تدبیر و امید در گام دوم انقلاب»، اظهار کرد: در سال گذشته که سال حمایت از تولید کالای ایرانی نامگذاری شده بود آموزش‌وپرورش ازجمله دستگاه‌هایی بود که توانست گام‌های مؤثری بردارد.

وی با اشاره به اقدامات مثبت آموزش‌وپرورش درباره حمایت از کالای ایرانی، افزود: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اقدامات بسیار خوبی را در زمینه تولید اسباب‌بازی و تجهیزات کمک‌آموزشی داخلی انجام داده است ؛ همچنین معاونت پرورشی و فرهنگی نیز نمایشگاه های مستمری در سراسر کشور برای فروش لوازم‌التحریر تولید داخلی برگزار کرد.

بطحایی با بیان اینکه امسال در استقرار این برنامه‌ها و رونق تولید گام‌های جدیدتری برداشته خواهد شد، گفت: در تابستان با توجه به ظرفیتی که در هنرستان‌ها داریم تولیداتی که منجر به فروش و بازاریابی شود را پیگیری خواهیم کرد و ازاین‌جهت کارهای خوبی را در راستای حمایت از تولید ملی می‌توان انجام داد.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه «کمیسیون اقتصادی مجلس همواره مشوق چنین برنامه‌ها و اقداماتی بوده است» ؛ گفت: اگر به کمک و مساعدت هرچه بیشتر مجلس شورای اسلامی نیاز داریم تا این مسیر را هموارتر کند باید سریعاً اقدام شود و همکاری و هماهنگی های لازم با مجلس صورت بگیرد تا بستر حقوقی لازم فراهم شود.

وی با بیان اینکه این عادت ناپسند وجود دارد که اکثرا نداشته ها را بیشتر از داشته‌ها مطرح می‌کنیم، تصریح کرد: در موضوع رونق تولید ملی، داشته‌ها را ببینیم و از امکانات و تجهیزات موجود به ‌خوبی استفاده کنیم و اگر نیاز به تسهیلات وجود دارد، پیگیر باشیم تا به اهداف موردنظرمان دست پیدا کنیم.

بطحایی تأکید کرد: آموزش ‌و پرورش به ‌شدت متأثر از مسائل اقتصادی است و تا این مسائل حل نشود نمی‌توان به کیفیت دست پیدا کرد. باید باور کنیم که به نتایج و خروجی مطلوب دست پیدا نمی‌کنیم مگر اینکه رویکردها در این باره تصحیح و مشکلات اقتصادی مرتفع شود.

وزیر آموزش‌وپرورشبابیان اینکه سیل اخیر بر آموزش‌ و پرورش هم اثر گذاشته است، گفت: از هم‌وطنان خودم که در تسکین آلام ساکنان مناطق سیل‌زده بسیار تلاش کرده اند، قدردانی می‌کنم.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، وی با اشاره به تلاش های انجام شده برای رفع خسارت های سیل در آموزش و پرورش گفت: مدارس دو استان گلستان و لرستان بازگشایی‌شده است و دانش آموزان به مدرسه‌رفته‌اند و در استان خوزستان هنوز در ۹منطقه مدارس بازگشایی نشده است که بخشی از این عدم بازگشایی به دلیل اسکان هم‌وطنان در مدارس است.

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: در وزارت آموزش‌وپرورش ساختار موقتی برای بازسازی مناطق سیل‌زده تعریف‌شده است تا رفع آلام هم‌وطنان سیل‌زده سریع‌تر انجام شود. همچنین در این ساختار تعدادی استان معین تعیین‌شده است تا کمک‌های لازم در امور مختلف را به استان‌های سیل‌زده انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان