بلوار کشاورز تهران


بلوار تاریخی و دیدنی کشاورز یکی از اولین بلوارهای کشور است که در محدوده مرکزی تهران قرار دارد. طول این بلوار تقریبا 2.2 کیلومتر است که محدوده‌ ثبت ملی شده‌ این محوطه‌ی تاریخی از پیاده‌روی جنوبی تا پیاده‌روی شمالی میدان ولی‌عصر (عج) تا ابتدای کارگر شمالی درنظر گرفته شده است. بلوار کشاورز یکی از نخستین‌ […] نوشته بلوار کشاورز تهران اولین بار در...

بلوار تاریخی و دیدنی کشاورز یکی از اولین بلوارهای کشور است که در محدوده مرکزی تهران قرار دارد. طول این بلوار تقریبا ۲.۲ کیلومتر است که محدوده‌ ثبت ملی شده‌ این محوطه‌ی تاریخی از پیاده‌روی جنوبی تا پیاده‌روی شمالی میدان ولی‌عصر (عج) تا ابتدای کارگر شمالی درنظر گرفته شده است.
بلوار کشاورز یکی از نخستین‌ بلوارهای ایران است که در دوره‌ی پهلوی اول و زمانی که منطقه‌ی ۶ تهران در حال شکل‌گیری بود، ساخته شد. همچنین نهر کرج در زمان امیرکبیر آب را از شهرستان کرج از طریق این بلوار به تهران منتقل می‌کرد. به همین دلیل، این محدوده از نظر تاریخی و ملی جایگاه ویژه‌ای دارد. محدوده‌ ثبت ملی شده‌ این محوطه‌ی تاریخی از پیاده‌روی جنوبی تا پیاده‌روی شمالی میدان ولی‌عصر (عج) تا ابتدای کارگر شمالی درنظر گرفته شده است.

بلوار کشاورز بلواری شرقی – غربی در منطقه ۶ شهرداری تهران است. علت نام گذاری این خیابان به بلوار کشاورز، مجاورت ساختمان پیشین وزارت جهاد کشاورزی ایران با آن است.
این بلوار که قبلاً به نام بلوار الیزابت دوم نامیده می‌شد، در زمان گذشته یکی از تفرجگاه‌های شهر تهران بوده است به طوری که در اواخر روز و روزهای تعطیل، تعداد زیادی از شهروندان از این بلوار به عنوان محل گذران اوقات فراغت و تفریح استفاده می‌نمودند. در میانه این بلوار نهری روان است که به نهر کرج شهرت دارد. نهر کرج در واقع رودخانه‌ای بود که از رودخانه کرج منشعب می‌گردید و به سمت اراضی بهجت آباد حرکت نموده و از این اراضی به سمت دارالخلافه تهران امتداد می‌یافت. آب این نهر برای مقاصد کشاورزی و جهت آب شرب منازل در تهران قدیم استفاده می‌شده‌است. تا قبل از لوله کشی تهران این نهر نقش عمده‌ای در تأمین آب تهران داشت. موقعیت جغرافیایی نهر کرج منطبق بر بلوار کشاورز کنونی است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

ازسال ۱۳۹۱ که تلاش‌ها برای ثبت ملی این بلوار شروع شد تا امروز که این بلوار در فهرست آثار ملی ثبت شده است، بارها اخبار متفاوتی دربارهٔ آن منتشر شده است. اما خبر احتمال گذر مسیر بی آر تی از این محور گویا نقطه‌ای شد تا وضع ثبت ملی این بلوار مشخص شود تا راه بر دست اندازی‌ها به آن بسته شود. ۲۸ شهریور ماه سال ۱۳۹۴ بالاخره بلوار کشاورز در فهرست آثار ملی ثبت شد تا راه‌ها برای تخریب این بلوار توسط شهرداری تهران بسته شود.

بلوار کشاورز تهران از میدان ولی عصر در شرق آغاز و به خیابان دکتر قریب در غرب ختم می‌شود.
طول بلوار کشاورز تهران تقریباً ۲٫۲ کیلومتر است و در طول مسیر خود از شرق به غرب با خیابان فلسطین، خیابان حجاب، خیابان وصال شیرازی، خیابان قدس، خیابان ۱۶ آذر، خیابان کارگر و خیابان جمالزاده تقاطع دارد.
ضلع جنوبی پارک لاله نیز به این بلوار ختم می‌شود و در نزدیکی دانشگاه تهران قرار دارد.

بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران
بلوار کشاورز تهران

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس