بیش از 1500 واحد مسکونی و تجاری چگنی دچار گل و لای شده‌اند


بیش از 1500 واحد مسکونی و تجاری چگنی دچار گل و لای شده‌اند

داستان پر درد سیلاب هنوز دست از سر مردم لرستان برنداشته است و شاهد رانش زمین و تخریبهای ناشی از بحران بوجود آمده هستیم این در حالیست که کمکهای ارگانهایی همانند هلال احمر، بهزیستی مددجویان و کمکهای مردمی همچنان به سمت این استان روانه است و امید می‌رود مردم بتوانند به زندگی عادی خود برگردند.

به گزارش ایسنا، مسعود فلاح در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد، اظهار کرد: شهرستان با کمبود تجهیزات روبرو است.

وی تصریح کرد: برای مقابله با بحران خریداری چند دستگاه تجهیزات لازم و ضروری است.

معاون فرماندار بروجرد خاطرنشان کرد: به دلیل بارش‎های اخیر شاهد رانش‎های در بروجرد بوده‎ایم.

فلاح اضافه کرد: خیلی از پل‎ها به دلیل اصولی و فنی نبودن تخریب شدند.

وی بیان کرد: برای مقابله با بحران باید تمهیدات لازم اندیشیده شود تا در زمان بحران دچار مشکل نشویم.

توزیع ۷ هزار بسته حمایتی بین مددجویان سیل‌زده لرستان

مدیرکل بهزیستی لرستان گفت: تاکنون هفت هزار بسته حمایتی شامل البسه، مواد غذایی، بهداشتی و پزشکی در مناطق سیل‌زده لرستان توزیع شده است.

فاطمه زهرا توکلی در گفت‌وگو با ایسنا ، در رابطه با فعالیت‌های سازمان بهزیستی، اظهارکرد: به‌منظور افزایش تاب‌آوری افراد آسیب‌دیده ناشی از سیل و کاهش آسیب‌های اجتماعی بعد از حوادث تاکنون ۴۵ تیم مُحب و ۲۲ تیم اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده لرستان مستقر شد.

وی با ذکر این مطلب که در طرح مُحب که به معنای مداخله‌های حمایتی و روانی در بلایای طبیعی است کارشناسان این طرح با ارائه خدمات مشاوره، همدردی و دل‌داری و ایجاد امید و نشاط برای بازگشت به زندگی عادی تلاش می‌کنند، افزود: در طرح مُحب در قالب ۴۵ تیم ۱۲۴ کارشناس به ارائه خدمات می‌پردازند و در بخش اورژانس اجتماعی نیز تعداد ۲۲ تیم با تعداد ۶۶ کارشناس تاکنون ۱۲۰ مأموریت داشتند .

توکلی با تأکید بر این‌که تاکنون در مناطق سیل‌زده استان کارشناسان اورژانس اجتماعی به دو هزار و ۳۶۶ مورد رسیدگی و یا آن‌ها را مورد ارزیابی قرار داده‌اند، تصریح کرد: در بخش اورژانس اجتماعی نیز به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی که بُعد از حوادث و بلایای طبیعی امکان ایجاد آن‌ها وجود دارد کارشناسان اورژانس اجتماعی وارد عمل می‌شوند .

مدیرکل بهزیستی لرستان با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به تاب‌آوری کودکان در بلایا و حوادث طبیعی گفت: تاکنون در مناطق سیل‌زده استان ۲۱ مهدکودک ثابت و سیار به‌منظور ارائه برنامه‌های متناسب با ارتقای نشاط و شادی در کودکان راه‌اندازی شده است .

وی در خصوص آمار توزیع بسته‌های حمایتی این نهاد به مددجویان سیل‌زده، گفت: تاکنون هفت هزار بسته حمایتی شامل البسه، مواد غذایی، بهداشتی و پزشکی در مناطق سیل‌زده توزیع شده است .

به گفته توکلی در شهرستان پل‌دختر نیز پنج تیم اورژانس اجتماعی و تیم‌های مُحب و همچنین سه مهدکودک سیار و سه مرکز مشاوره روانشناسی نیز در حال ارائه خدمات هستند .

مدیرکل بهزیستی لرستان با بازگشایی اداره بهزیستی شهرستان پل‌دختر اشاره و با ذکر این مطلب که تمام تجهیزات این اداره بر اثر سیل کاملاً از بین رفته و تجهیزات جدید جایگزین شده است، اضافه کرد: برآورد اولیه خسارت سیل اخیر در لرستان بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است و تاکنون ۱۵ نفر در این سیل جان خود را از دست داده‌اند.

آسیب‌دیدگی ۵ هزار واحد مسکن مددجویان لرستان بر اثر سیل

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با بیان این‌که در جریان سیل اخیر در کشور مددجویان تحت‌ حمایت این نهاد در ۱۴ استان آسیب دیدند، اظهار کرد: ۵ هزار واحد مسکن مددجویان بر اثر سیل در لرستان خسارت دیدند .

به گزارش ایسنا، ابراهیم بازیان در بازدید از مناطق سیل‌زده با اشاره به خسارت سیل به منازل، منابع و زیرساخت‌ها، اظهار کرد: مددجویان تحت حمایت این نهاد در ۱۴ استان آسیب‌ دیده‌اند که بیشترین آسیب‌ها مربوط به لرستان و خوزستان است.

وی با اشاره به خسارت‌های وارده به منازل مسکونی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد لرستان، گفت: با توجه به بررسی و کارشناسی به‌عمل آمده تاکنون پنج هزار واحد آسیب دیده که از این تعداد ۱۵۰۰ واحد تخریب کامل و ۳۵۰۰ واحد نیاز به تعمیرات دارد.

بازیان با اشاره به ادامه ارزیابی کارشناسان این نهاد در روستاهای فاقد راه گفت: بررسی‌ها در زمینه آسیب ساختمانی ادامه خواهد داشت .

مدیرکل تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اشاره به خسارت سیل در استان‌های شمالی کشور، افزود: هر چند گزارش‌ها فعلاً قطعی نیست ‌و راه زمینی بعضی روستاها هنوز بسته است ولی پیش‌بینی می‌شود بیش‌از ۳۰ هزار واحد مسکن مددجویان کشور مورد آسیب و تخریب قرار بگیرد که از این تعداد ۲۰ هزار واحد تعمیرات جزئی، حمام و سرویس بهداشتی و دیوارهای حائل است و ۱۰ هزار واحد هم باید مورد تخریب و بازسازی قرار بگیرد .

وی با بیان این‌که در استان‌های شمالی مثل خراسان شمالی، مازندران و گلستان، کار تعمیرات را شروع و از مرحله ارزیابی نیز عبور کرده‌ایم، اظهار امیدواری کرد که ظرف هفته آینده هم تعمیرات در لرستان آغاز شود.

بازیان به در مسیر رودخانه بودن بعضی منازل اشاره کرد و با بیان این‌که این سیل عبرتی شد تا مدیران شهری و برنامه‌ریزان در بحث جابجایی این منازل اقدام جدی انجام دهند، تصریح کرد: به‌ محض جابجایی و تثبیت مکان منازل مسکونی تخریبی، کمیته امداد آمادگی دارد ساخت آن پنج هزار واحد را که بیش از یک‌هزار و ۵۰۰ واحدش ساخت منازل شهری و روستایی بود، انجام دهد.

مدیرکل تأمین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد افزود: برنامه زمانی ما ۳ الی ۹ ماهه است و بخشی که مربوط به تعمیرات است ۳ ماهه در کل کشور انجام می‌دهیم و بخشی که مربوط به احداث منازل شهری و روستایی است حداکثر ۳ الی ۶ ماه یعنی تا قبل از دی‌ماه، انجام می‌گیرد و از تسهیلات بلاعوض دولت هم به نحو مناسبی استفاده می‌کنیم و کمک‌های مکمل را هم برای تکمیل و تجهیز ساختمان مددجویان خواهیم داشت .

وی در خصوص اسکان موقت مددجویان سیل‌زده استان افزود: در بحث اسکان موقت مددجویان هم بر حسب تدابیر استانی، اگر نیاز به اسکان موقت باشد، تا آماده شدن ساختمان مسکونی، همکاری لازم را خواهیم داشت.

معاون جمعیت هلال احمر بروجرد خبر داد:

ارسال 13 محموله کمک‎های مردمی به پلدختر

معاون جمعیت هلال احمر بروجرد از ارسال 13 محموله کمک‎های مردمی به پلدختر خبر داد.

به گزارش ایسنا، امیدعلی در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد، اظهار کرد: تاکنون چهار تیم به پلدختر اعزام شده‎اند.

وی تصریح کرد: پنج هزار دفترچه در بین خانوارهای سیل زدگان توزیع شده و براساس آن کمک ‎ ها و اقلام امدادی در بین آنها توزیع شده است.

معاون جمعیت هلال احمر بروجرد خاطرنشان کرد: هلال احمر به ۶۰ روستای گرفتار در سیلاب امدادرسانی کرد و به ۳۲ روستا که در سیلاب بیشترین آسیب را دیدند، کمک‎های مردمی در میان مردم این روستا توزیع شد.

امیدعلی اضافه کرد: در روستای تنگه محمدحاجی رانش زمین اتفاق افتاد که اهالی روستا را اسکان اضطراری داده شدند.

وی بیان کرد: روستای قلعه شمسی و سرای سالمندان امام علی دچار آبگرفتگی شدند که تخلیه آنها صورت گرفت.

معاون جمعیت هلال احمر بروجرد ادامه داد: تاکنون ۲۰میلیون تومان به صورت نقدی جمع آوری شده و سه کامیون و ۱۰نیسان کمک‎های غیرنقدی شامل 150هزار عدد قرص نان، ۵۰۰۰ بطری آب، ۳۰۰۰ بسته مواد بهداشتی، ۳۰۰۰ بسته مواد غذایی، ۱۰۰۰ قوطی کنسرو، 200تخته پتو و ۱۰۰ جفت چکمه به پلدختر ارسال شده است.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران:

سپاه تا پایان سازندگی در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با بیان این‌که سپاه پاسداران تا پایان سازندگی در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود، گفت: هم‌اکنون خیران توزیع لوازم خانگی و اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده را آغاز کرده‌اند .

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی صادقی در بازدید از مناطق سیل‌زده پلدختر با قدردانی از همه نیروهای مردمی، جهادی و امدادی، اظهار کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تا پایان سازندگی در کنار مردم مناطق سیل‌زده خواهد بود .

وی افزود: نیاز کنونی مردم مناطق سیل‌زده برخلاف روزهای اولیه آب و غذا نیست بلکه اقلام و وسایل زندگی در اولویت این نیازها قرار دارد.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ضمن قدردانی از خیران، گفت: هم‌اکنون خیران نیک‌اندیش توزیع لوازم خانگی و اقلام مورد نیاز مردم سیل‌زده را آغاز کرده‌اند.

سیلاب ۴۳ میلیارد تومان در اشترینان خسارت بر جای گذاشت

بخشدار اشترینان گفت: سیلاب ۴۳ میلیارد تومان در اشترینان خسارت بر جای گذاشت.

به گزارش ایسنا، مقداد صارمی در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد، اظهارکرد: سیلاب اخیر در نقاطی از کشور بحران زا شده است.

وی تصریح کرد: سیلاب اولی که در 9 بهمن رخ داد تعدادی از روستاها را بررسی شد و مشکلات شناسایی و برای آنها چاره اندیشی شد.

بخشدار اشترینان اضافه کرد: بعد از زلزله سال 85 ساخت و ساز آغاز شد که متاسفانه منازل احداث شده در بستر و مسیر رودخانه احداث شده‎اند.

صارمی بیان کرد: در سیلاب اخیر 24 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‎های اشترینان وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کشاورزی 19 میلیارد و 700 میلیون تومان خسارت وارد شده است.

سیلاب ۴۳ میلیارد تومان در اشترینان خسارت بر جای گذاشت

بخشدار اشترینان گفت: سیلاب ۴۳ میلیارد تومان در اشترینان خسارت بر جای گذاشت.

به گزارش ایسنا ، مقداد صارمی در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد، اظهارکرد: سیلاب اخیر در نقاطی از کشور بحران زا شده است.

وی تصریح کرد: سیلاب اولی که در 9 بهمن رخ داد تعدادی از روستاها را بررسی شد و مشکلات شناسایی و برای آنها چاره اندیشی شد.

بخشدار اشترینان اضافه کرد: بعد از زلزله سال 85 ساخت و ساز آغاز شد که متاسفانه منازل احداث شده در بستر و مسیر رودخانه احداث شده‎اند.

صارمی بیان کرد: در سیلاب اخیر 24 میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‎های اشترینان وارد شده است.

وی ادامه داد: همچنین در بخش کشاورزی 19 میلیارد و 700 میلیون تومان خسارت وارد شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی:

محور پلدختر-خرم‌آباد تغییر نخواهد کرد/با اجرای راه جدید مخالف هستیم

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: صراحتاً اعلام می‌کنیم محور پل‌دختر- خرم‌آباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.

به گزارش ایسنا، مهندس عبدالهاشم حسن‌نیا در خصوص نگرانی مردم معمولان نسبت به جابجایی محور قدیم پل‌دختر تصریح کرد: علیرغم اینکه محور قدیم پل‌دختر بیشترین خسارت را در سیل اخیر دیده و برای بازسازی آن بیش از 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما به‌عنوان مسئول مستقیم نگهداری راه و ابنیه صراحتاً اعلام می‌کنیم محور پل‌دختر- خرم‌آباد از مسیر موجود تغییر نخواهد کرد و نسبت به بهسازی این محور و دغدغه مردم منطقه تعهد اخلاقی داریم.

وی افزود: با توجه به اینکه راه و آب دو مؤلفه اصلی در پایداری حیات به شمار می‌روند و این محور ارتباط مستقیم بازندگی، اقتصاد و معیشت مردم منطقه دارد ازاین‌رو با اجرای راه جدید مخالف هستیم راه موجود باید در قسمت‌هایی با اجرای واریانت جدید یا تونل، تعمیر و بهسازی شود.

حسن‌نیا در ادامه با بیان اینکه سیل اخیر استان لرستان از نظر شدت، پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است، گفت: بیشترین خسارت سیل در استان لرستان وارد شده است به‌طوری‌که قریب به هزار و 500 میلیارد از مجموع 3 هزار و 500 میلیارد تومان برآورد خسارت وارد شده از سیل به زیرساخت‌ها و ابنیه فنی راه در کشور مربوط به این استان بوده است.

وی اظهار کرد: شدت تخریب در محور خرم‌آباد-ویسیان-معمولان- سه‌راه افرینه به پل‌دختر بسیار زیاد بوده است و راه‌های ارتباطی اصلی، فرعی و روستایی زیادی به‌شدت آسیب‌دیده است سعی و تلاش سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بر این است که با اجرای پل‌های پیش‌ساخته فلزی، لوله‌ها و باکس‌های فلزی و بتنی در گام اول راه‌های اصلی و شریانی و در گام بعدی راه‌های فرعی و روستایی را با ایجاد پل‌های موقت و یا از مسیرهای دوم بازگشایی و تردد را برقرار نماید که امیدواریم تا پایان هفته جاری این مهم محقق گردد.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشترین تخریب در ضلع شرقی و غربی رودخانه کشکان اتفاق افتاده و چندین پل بزرگ در این محور تخریب شده است هم‌اکنون همکاران راهدار در 9 پل چم‌شهران، زیودار، کلات زیودار، بیشه، کوره‌دشت، حیات‌الغیب، دوآب، طاق عباسعلی و بابازید مشغول اجرا و نصب پل‌های فلزی با دهانه 20 تا 60 متری هستند تا راه ارتباطی این مناطق را برقرار نمایند.

وی با قدردانی از تلاش شبانه‌روزی مدیرکل، معاونان و کارکنان راهداری لرستان و 19 استان معین گفت: همه توان خود را برای برقراری هرچه سریع‌تر راه‌های ارتباطی استان لرستان و تسهیل در خدمات‌رسانی به مردم بکار خواهیم گرفت.

حسن نیا خاطرنشان کرد: با توجه به پیگیری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ابلاغ وزارت راه و شهرسازی مبنی بر معافیت خودروهای امدادی و خدمات‌رسان و همچنین خودروهای شخصی پلاک پل‌دختر از عوارض آزادراه خرم‌آباد- پل زال چنانچه شرکت آزادراه از این خودروها عوارضی دریافت نماید، برای پیگیری و طرح شکایت خود به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان مراجعه کنند و این اداره کل تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد.

عضو فدراسیون بین المللی بتن:

سدهای کوچک لرستان نقش خود را در مهار سیل ایفا کردند

عضو فدراسیون بین المللی بتن گفت: سدهای کوچک لرستان به خوبی نقش خود را در مهار سیل ایفا کردند.

به گزارش ایسنا ، علیرضا مقسمی اظهارکرد: سدهای کوچک ساخته شده در لرستان مانند خان آباد، حوضیان و مروک به خوبی نقش خود را در مهار سیل فروردین ماه استان که در قرن اخیر بی ‎ سابقه بود، ایفا کردند.

وی تصریح کرد: چهار سد کزنار، خان‌آباد، حوضیان و مروک با حجم مخزن حدود یکصد و پنحاه و یک میلیون مترمکعب در حوضه آبریز دز و دو سد هاله و ایوشان با حجم مخزن حدود پنجاه و پنج میلیون مترمکعب در حوضه آبریز کرخه قرار دارند و بخوبی نقش خود را در مهار رواناب‎ها در رخداد اخیر لرستان ایفا کردند.


نماینده انجمن بتن ایران در لرستان اضافه کرد: مطمئنم اگر همت بیشتری وجود داشت و سد آبسرده بروجرد و سدهای بزرگ استان مانند سد بختیاری و معشوره نیز ساخته شده بودند، امروز این استان دچار خسارات چند هزار میلیارد تومانی سیلاب نمی ‎ شد و بی ‎ شک مزایای اقتصادی بی ‎ شماری نیز برای استان و کشور در برداشت.

بخشدار مرکزی بروجرد:

لایروبی دشت سیلاخور یکی از ضروریات است

بخشدار مرکزی بروجرد گفت: لایروبی دشت سیلاخور یکی از ضروریات است.

به گزارش ایسنا، فاطمه گودرزی در جلسه شورای اداری شهرستان بروجرد، اظهار کرد: بر اثر سیلاب ۳۰ روستا درگیر سیلاب شدند که از سیلاب نجات یافتند.

وی تصریح کرد: در روستای تنگه محمد حاجی بر اثر رانش راه ارتباطی قطع شده و متاسفانه هنوز این راه بازگشایی نشده که باید فکری برای این منطقه شود.

بخشدار مرکزی بروجرد اضافه کرد: روستاهای شیروان و همت آباد بخش مرکزی بیشترین خسارت را در اثر سیلاب داشتند.

گودرزی خاطرنشان کرد: لایروبی دشت سیلاخور باید انجام شود که یکی از ضروریات است و آزادسازی حریم رودخانه‎ها نیز باید انجام شود.

وی ادامه داد: باید برای لایروبی انهار اقدامات لازم انجام شود.

بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهرستان چگنی دچار گل و لای شده‌اند

مدیرکل بنیاد مسکن مرکزی گفت: بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهرستان چگنی دچار گل و لای شده‌اند.

به گزارش ایسنا، مهندس رضا فرح در بازدید از مناطق سیل‌زده استان اظهار کرد: ستاد معین بازسازی بنیاد مسکن استان در شهرستان چگنی مستقر شده است.

وی ادامه داد: با در اختیار داشتن 18 دستگاه ماشین‌آلات سنگین در حال رفع مشکلات مربوط به قطع راه های ارتباطی میان بخش ها و روستاهای شهرستان هستیم که این مسیرهای ارتباطی قالباً بر اثر تخریب پل و رانش زمین در اثر سیل مسدود شده بود .

فرح با بیان این‌که کلیه روستاهای شهرستان چگنی مورد ارزیابی قرار گرفته است، افزود: بیش از ۱۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری شهرستان چگنی دچار آب گرفتگی و گل و لای شده‌اند و با ارزیابی واحد های خسارت دیده توسط کارشناسان ستاد معین، میزان خسارات وارده برآورد گردیده و برای واحدهای تعمیری و تخریبی برابر ضوابط بعد از تشکیل پرونده توسط ستاد معین، تسهیلات اعطا میگردد .

این مسئول با اشاره به این‌که برخی از واحدهای مسکونی تخریب شده در حریم رودخانه هستند، گفت: پس از مشخص شدن حریم ساخت و سازها کار بازسازی این واحدها آغاز خواهد شد .

وی همچنین اظهار امیدواری کرد بتوان با همکاری مسئولین و مردم منطقه امر بازسازی را با رعایت استاندارد ها اصولی و درست در کمترین زمان ممکن به پایان برد.


ادامه دارد...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...