مردم خوزستان و مدیران اصفهان، اهواز را از سیل نجات دادند


مردم خوزستان و مدیران اصفهان، اهواز را از سیل نجات دادند

معاون عمرانی استانداری اصفهان گفت: اگر سال قبل در خصوص سدهای خوزستان تصمیم بهتری گرفته می‌شد کارون خشک نبود و توهم خشکی کارون ایجاد نمی‌شد و پروژه‌های آبرسانی به سرانجام می‌رسید و امروز دچار این مشکل نبودیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، حجت الله غلامی امروز(دوشنبه) در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین فعالیت استان اصفهان به عنوان استان معین خوزستان، اظهار کرد: اولین اقدامی که در خوزستان انجام شده است ایجاد استحکامات و ماشین آلات سیل بند برای جلوگیری از ورود آب به شهر اهواز، حمیدیه و سوسنگرد بود که انجام شد، در یک فرصت چند ساعته ۴۵ دستگاه ماشین آلات از شهرداری‌های استان فراهم و به خوزستان اعزام شد.

وی افزود: در اولین جلسه ستاد بحران خوزستان شهر اهواز با یک میلیون 200 هزار نفر جمعیت به اصفهان سپرده شد. برای همین سعی کردیم استحکامات را در طول رودخانه کارون ایجاد کردیم. با میزان دبی آب کارون این استحکامات کار بسیار سختی بود چراکه روزانه ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب در کارون جاری بود.

چهار روز آب کارون سد زاینده رود را پر می‌کرد

معاون عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: کافی بود چهار روز آب کارون به سمت سد زاینده رود می‌آمد تا این سد پر شود. ظرفیت رود کارون در حالت عادی ۲۲۰۰ متر مکعب بوده است، اما امروز این میزان بسیار بیشتر است برای همین در تمام طول کارون سیل بند زده شده است و بیش از یک متر از سواحل کارون را نیز آب فرا گرفته است، همچنین فاضلاب‌های شهر اهواز نیز وارد شهر شده بود و درتمام معبرهای منتهی به کارون پس زدگی فاضلاب وجود داشت و دارد.

غلامی با اشاره به اینکه طی جلسات متعدد با شهردار و فرماندار اهواز نقاط ضعفی که احتمال شکستن سیل بندها و خاکریز وجود داشت شناسایی شد، گفت: ۱۵۰ دستگاه کامیون ماشین آلات در پنج جبهه از استان اصفهان با سیل خوزستان جنگیدند. عین دو و پنج محله اطراف آن مناطقی بودند که باید تخلیه می‌شدند در منطقه عین دو بیشترین و تخصصی ترین عملیات‌ها را اجرایی کردیم و با حضور فرماندار و شهردار و تعدادی از مسئولان آب کارون به سوی کانال‌ها منحرف شد و عین دو از خطر آبگرفتی نجات پیدا کرد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر ۲۵۰ نفر راننده ماشین آلات سنگین از استان اصفهان در خوزستان در حال کار هستند، شش دستگاه مجهز به پمپ‌های بحران با اکیپ فنی به علاوه ۳۰ دستگاه کف کش و لجن کش وظیفه کنترل سیلاب اهواز را به عهده دارند.

اتفاقات خوزستان نشان می‌دهد برای سیل آماده نیستیم

معاون عمرانی استانداری اصفهان تصریح کرد: هلال احمر اصفهان وظیفه کمک رسانی به منطقه عین دو اهواز را به عهده گرفته است، همه اتفاقات این روزهای خوزستان نشان می‌دهد که متاسفانه در بحث سیل خود را آماده نکرده‌ایم تا حداکثر استفاده را از نزولات این بارش‎ها داشته باشیم. ما باید در اصفهان بندهای آبخیزداری در سطح استان را به صورت همیشه فعال نگه داریم و در زمینه ذخیره سازی آب در مقیاس استانی فعال شویم و سدها و تونل‌ها را فعال کنیم.

غلامی اظهار کرد: لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها و تجاوز به رودخانه‌های خشک را باید جدی تر از قبل ببینیم، تجهیزات سیستم‌های هواشناسی کشور امروز می‌تواند تا ۴۸ ساعت قبل را پیش بینی کند و این بسیار کم است و باید این سیستم‌ها را به روز رسانی کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید تصمیم گیری را در خصوص آب در مقیاس ملی انجام دهیم چراکه تصمیمات بخشی چیزی جز سیل و این ضایعات را به همراه ندارد، گفت: با ایجاد تونل‌هایی مثل بهشت آباد می‌توانست خسارات امروز سیل خوزستان به حداقل ممکن برسد و اگر این آب به جای سر ریز شدن به خلیج فارس به منطقه مرکزی هدایت می‌شد هم فلات مرکزی کشور نجات می‌یافت و هم تالاب گاوخونی که عامل ریزگردهای داخل کشور است بهبود پیدا می‌کرد.

حضور امروز اصفهان در خوزستان مثل حضور در دفاع مقدس است

معاون عمرانی استانداری اصفهان تاکید کرد: حضور امروز اصفهان در خوزستان مثل حضور در هشت سال دفاع مقدس است، در بحث بهشت آباد در جلسات مدیریت بحران استان خوزستان بارها به صورت حاشیه‌ای و رسمی مطرح شده است، ای کاش دو روز از آبی که به خلیج ریخته می‌شود به فلات مرکزی می‌رسید.

غلامی گفت: اگر سال قبل در خصوص سدهای خوزستان تصمیم بهتری گرفته می‌شد کارون خشک نبود و توهم خشکی کارون ایجاد نمی‌شد و پروژه‌های آبرسانی ایجاد شده بودند، اما خوشحالیم که امروز مردم خوزستان با مدیران اصفهان دست در دست هم خوزستان را از سیل نجات دادند و همیت همه دستگاه‌ها بود که ۱۲۵۰ متر مکعب آب عبوری از کارون وارد شهر اهواز نشد.

دو نامه با امضای استاندار اصفهان در خصوص آب به رییس جمهور نوشته شده است

وی تاکید کرد: دو نامه مفصل با امضا استاندار اصفهان برای رییس جمهور تنظیم شده است که امروز وقت تصمیم ملی در خصوص آب است، به جای شیرین کردن آب خلیج فارس و ارسال ۱۴۰۰ کیلومتری آن می‌شود از همین آب‌های شیرینی که به خلیج فارس می‌ریزد استفاده کرد.

معاون عمرانی استانداری اصفهان ادامه داد: استان اصفهان در بسیاری از زمینه‌ها محروم است و باید سعی کنیم محرومیت‌ها را بیشتر در معرض نگاه بگذاریم. مادی‌های اصفهان دو رسالت اصلی دارند یکی اینکه مادی‌ها با توزیع خود در پهن دشت اصفهان بحث شرب مزارع را داشتند و هم محلات را در کنار خود ایجاد کردند. امروز بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد مادی‌های شهر مشکلی ندارند.

غلامی به سد زاینده رود اشاره کرد و گفت: خروجی سد در حال حاضر 10 متر مکعب است و طی این مدت از 700 متر مکعب تا امروز که 220 متر مکعب آب پشت سد ذخیره می‌شود داشته‌ایم. در حال حاضر نیز سد و تونل سوم کوهرنگ و سامانه دوم آبرسانی در حال کار هستند و باید پروژه بهشت آباد، مارگون و آب خروجی فریدونشهر نیز پروژه‌هایشان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۴۰۰ هزار نفر از چهار محال و بختیاری و تعداد زیادی خوزستانی در اصفهان ساکن هستند و روابط این سه استان روابط حسنه‌ای است و باید بر روی برخی موضوعات که محل اختلاف است گفت و گو کنیم تا خسارت‌های این چنینی به بار نیاوریم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است