به روز کردن مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه از ضروریات جامعه امروز است


به روز کردن مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه از ضروریات جامعه امروز است

استاد دانشگاه علامه طلاطبایی، به روز کردن مفاهیم نهج‌البلاغه و صحیفه را از ضروریات جامعه امروز دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری «همایش ملی حکمت و نیایش با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه» علی‌نژاد با تاکید بر این موضوع که بسیاری از منابع اصیل دینی از جمله صحیفه سجادیه و نهج البلاغه در طی این سال‌ها مورد کم لطفی واقع شده‌اند گفت: برگزاری این نشست‌ها و همایش‌ها می‌تواند کمکی باشد برای اینکه متولیان اصلی دین ما نشان بدهند که به این موضوع اهتمام ویژه‌ای دارند و این مباحث بیشتر از پیش مطرح شود به ویژه در ساحت جامعه علمی ما و اقبال بیشتری از سوی اساتید و دانشجویان به این موضوع صورت بگیرد.

وی گفت: اندک آشنایی با این دو متن اصیل می‌تواند مثمر ثمر واقع شود. پر واضح است که این دو کتاب مملو از آموزه‌های زندگی‌ساز است. موضوعاتی که حضرت علی (ع) در نهج البلاغه مطرح می‌کند و دعاهای پر مغز امام سجاد (ع) در صحیفه می‌تواند بسیار مثمر ثمر واقع شود.
این استاد دانشگاه علامه طلاطبایی خاطرنشان کرد: اگر به زبان روز و به فراخور فهم مخاطب جوان این مفاهیم باز ارائه شوند و آنها بتوانند با این دو کتاب ارزشمند ارتباط بگیرند این آموزه‌ها می‌توانند برای زندگی امروز و رفع مشکلات کارساز و الگوساز باشند. اما آن‌گونه که امروز با آن مواجه هستیم نه دانشجو، نه اساتید نمی‌توانند از آن بهره ببرند. اینگونه نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم از آموزه‌های این دو کتاب بهره کافی را ببریم. مباحث ارزشمند این دو کتاب باید به زبان امروز بیان شود. باید ترجمه مفاهیم آن را بازآموزی کنیم تا از آن بهره ببریم.
گفتنی است این جشنواره با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف معرفی آثار برتر پژوهشی، علمی و ادبی در حوزه عترت برگزار می شود.
فراخوان جشنواره در بخش های پژوهشی‌، هنری و آواها و خوانش ها منتشر شده و علاقه مندان می توانند در بخش پژوهشی با ارسال پایان نامه، رساله، کتاب، ترجمه و تصحیح نهج‌البلاغه و صحیفه‌سجادیه، شعر و داستان به دبیرخانه، در این جشنواره شرکت کنند.
در بخش هنری، دبیرخانه جشنواره آثار خوشنویسی و پوستر، فیلم‌های داستانی، نماهنگ کوتاه و بلند را دریافت کرده و در بخش آوایی نیز خطبه‌خوانی نهج‌البلاغه و نیایش‌خوانی صحیفه‌ سجادیه برگزار می شود.
آثار ارسالی باید مربوط به بازه زمانی ١٠ سال گذشته باشند و آثار مربوط به امسال نیز در بخش ویژه تقدیر می شوند.
مهلت ارسال آثار پایان فروردین ماه سال ٩٨ اعلام شده است و علاقه مندان می توانند به منظور شرکت در جشنواره حکمت و نیایش به سایت دبیرخانه آن به نشانی www.hekmatoniayesh.com مراجعه کنند.
تقویت مبانی دینی و بنیان‌های اخلاقی با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، حمایت از پژوهشگران، استادان، هنرمندان و فعالان حوزه معارف و مفاهیم عترت طاهره (ع)، جریان‌سازی و رونق بخشی به این نوع آثار پژوهشی از جمله اهداف جشنواره مذکور اعلام شده است.
پایان پیام/523

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصادف مرگبار در جاده جندق به معلمان