«مقامات تلاوت» نقش مهم و تاثیر گذاری بر شنونده دارد


«مقامات تلاوت» نقش مهم و  تاثیر گذاری بر شنونده دارد

قاری سوری در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در تهران، گفت: مقامات تلاوت نقش مهمی در فراگیری، تلاوت و ادای صحیح آیات قران کریم دارد و به ادای زیبا تر این آیات برای تاثیرگذاری بر شنونده کمک می کند.

«محمد ماهر قبیس» قاری قرآن کریم و نماینده سوریه در سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، درباره اهمیت آموختن مقامات صوتی (مقام های تلاوت قران) ، گفت: مقامات تلاوت همان مقامات صوتی است، این مقامات در تلاوت قران کریم بسیار اهمیت دارد، زیرا نقش مهمی در فراگیری، تلاوت و ادای صحیح دارد.

قبیس ادامه داد: مقامات تلاوت یک مهارت صوتی زیباست . قاری با تکیه بر این مقامات، آیات این کتاب عظیم را به زیبایی ادا می کند و تاثیرات مثبتی را بر شنونده می گذارد.

این قاری قران کریم سوریه افزود: علاوه براین استفاده از مقامات صوتی در تلاوت آیات ترکیبی زیبا ایجاد می کند و نوآوری بی نظیر روحانی را برجای می گذارد.

این نماینده سوریه که در بخش قرائت نحقیق شرکت کرده است، گفت: من از قران کریم بسیار آموخته ام، زیرا من یک خواننده هستم و سرودهای اسلامی می خوانم. من به لطف خداوند متعال توانسته ام در کنار تلاوت قران کریم تجربه زیادی در مسیر به دست بیاورم . به طور مثال در زمینه های صوت، مخارج، علم تجوید، مهارت های بسیاری را کسب کردم، که علاوه بر تلاوت کتاب الهی، به خوانندگی من نیز کمک کرده است.

قبیس درباره نقش رسانه درترویج فرهنگ قرآنی گفت: رسانه می توانند نقش مهمی در این عرصه داشته باشند، به طوری که به انتقال مستقیم فعالیت ها قرآنی مانند مسابقات، نشست ها و همایش های در این زمینه اقدام کنند تا تاثیرات مثبت خود را جامعه بگذارد.

این نماینده سوریه به نقش مساجد و اماکن دینی در نشر قران کریم اشاره کرد و گفت: مسجد جامع بنی امیه در دمشق هر هفته جمعه به برپایی تلاوت قران کریم به طور علنی اقدام می کند؛ این حرکت نقش مهمی در حفظ نشر فرهنگ قرآنی و همچنین میراث دمشق دارد. این مسجد همچنین در ماه مبارک رمضان هر شب، به پخش برخی از سرودهای اسلامی، ابتهالات و تلاوت قران کریم تا قبل از نماز صبح اقدام می کند.

قبیس با اشاره به علاقه خود به قران کریم از دوران کودکی، گفت: برای فراگیری و حفظ قران کریم باید ذهن شفاف و خالی از دغدغه و پریشانی داشته باشید، تا بتوان این کتاب عظیم را حفظ کرد. به همین دلیل بهترین زمان برای حفظ قران کریم قبل یا بعداز نماز صبح است که ذهن آرام و صاف و فعال و آماده برای قراگیری است.

وی که برای نخستین بار است در مسابقات بین المللی تهران شرکت می کند، گفت: سطح این مسابقات بسیاری عالی است و جمهوری اسلامی ایران در همه بخش ها عالی عمل کرده است. به همین دلیل از مسئولان ایران برای برپایی این مسابقات و اعتلای کتاب الهی تشکر می کنم.

این نماینده سوریه درباره متسابقین در این مسابقات گفت: متسابقین حاضر در این مسابقات در منازل و جلسات قرانی بی نظیر هستند، اما در اینجا بر برخی از آنها نوعی ترس، نگرانی و تشویش مستولی شده است، به همین دلیل برخی از قاریان یا حافظان نتوانستند به خوبی خود را نشان دهند، به طور مثال در بخش هایی با کمبود نفس یا قطع صدا مواجه شدند و همین مسئله مانع آنها برای صعود به مرحله بعدی شد.

سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم جهوری اسلامی ایران از ۲۱ تا ۲۵ فروردین ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می شود. گفتنی است که در این رویداد بزرگ قرآنی ، از مجموع ۶۳۷ شرکت کننده از ۶۲ کشور جهان جهت حضور در مرحله نهایی برگزیده شدند.۶۷ نفر از برجسته ترین اساتید قرآن شامل ۴۵ داور ایرانی و ۲۲ داور خارجی از ۱۴ کشور جهان به عهده دارند.

در مجموع ۳۲۹ تن از اهالی قرآن کریم از ۶۷ کشور جهان شامل متسابقین ، داوران و مهمانان ویژه از جمله وزرای اوقاف و شئون دینی ، شخصیت های دینی و مذهبی ، مسئولان مسابقات بین المللی و جمعی از اساتید و مترجمان قرآن و فعالان قرآنی جهت حضور در این رویداد بین المللی دعوت شده اند.

پایان پیام/44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی