اتمام مرمت 4 خانه تاریخی تا پایان سال جاری در تبریز


اتمام مرمت 4 خانه تاریخی تا پایان سال جاری در تبریز

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از فعالیت 20 کارگاه مرمت خانه تاریخی در سال 98 و اتمام مرمت چهار خانه تاریخی تا پایان سال جاری خبر داد.

‌به گزارش ایسنا، مرتضی آبدار با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان طی سال‌های اخیر اقدامات شایسته‌ای در جهت حفظ و معرفی میراث فرهنگی و تاریخی انجام داده است، ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل میراث فرهنگی استان، صیانت و معرفی میراث تاریخی و فرهنگی است، در همین راستا با فراهم سازی شرایطی مناسب جهت حفظ، مرمت و احیا آثار تاریخی و همچنین معرفی جامع آن‌ها سعی در تکمیل رسالت خود در این مسیر دارد.

آبدار با اشاره به کثرت خانه‌های تاریخی در تبریز، این ظرفیت را یکی از شاخص‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی و فرهنگی تبریز عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در دوران قاجار تبریز شهری ولیعهد نشین بود، به همین سبب بناها و خانه‌هایی زیبا با معماری شاخص دوران قاجار در بافت تاریخی و مرکزی شهر به وفور دیده می‌شود، لذا اداره کل میراث فرهنگی استان در سال‌های اخیر احیا، مرمت و بازسازی برخی از خانه‌های تاریخی را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰۰ خانه تاریخی در استان آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ادامه داد: از میان ۱۰۰ خانه ثبت شده در استان حدود ۵۰ خانه و بنای تاریخی به طور کامل مرمت و مورد بهره برداری قرار گرفته و در حال حاضر ۲۶ خانه و بنای تاریخی در سه قالب؛ مشارکتی، بخش خصوصی و مرمت مستقیم توسط اداره کل میراث فرهنگی مورد مرمت و بازسازی قرار دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با اشاره به پروژه‌های مشارکتی خانه‌های تاریخی، تشریح کرد: با توجه به اینکه برخی از بناها و خانه‌های تاریخی متعلق به بخش خصوصی و یا سایر ارگان‌های استانی است، لذا مرمت و بازسازی برخی از بناهای مذکور با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی استان در حال انجام است. در همین راستا ۱۳ بنا و خانه تاریخی اعم از «خانه های ساوجبلاغی، عهدی، گنجعلی زاده، نقشینه، جداره‌های هتل ژاله، گراند هتل و هتل جهان نما و حمام نظافت تبریز»، «خانه جهادی دیزج خلیل و عمارت تیل شبستر»، «خانه جوادی اسکو»، «خانه سلیمانی آذرشهر» و «خانه اربابی پیرآباد ایلخچی» به صورت مشارکتی در حال مرمت و بازسازی قرار دارند.

آبدار با بیان اینکه در راستای مرمت خانه‌های تاریخی، بخشی از آنها طی شرایط خاص برای تغییر کاربری‌های مناسب در اختیار بخش خصوصی نیز قرار داده شده است، افزود: از جمله پروژه‌های مرمت خانه‌های تاریخی که به بخش خصوصی محول شده است می‌توان به «خانه سرخه ای تبریز» و «خانه امیر ارشد ورزقان» اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ پروژه مرمتی خانه، کارگاه و جداره تاریخی بصورت مستقیم و فعال در استان توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در سال جاری در حال انجام است، ادامه داد: طبق برنامه مدون معاونت و دفتر فنی میراث فرهنگی استان در حال حاضر مرمت و بازسازی بناهایی نظیر «خانه های سلطان قرائی، ناصح زاده، سرکاراتی، کلانتر، معبودی و امیرفاطمی، کارگاه سفال استاد قابچی و جداره‌های خانه فتح اله یف و ساختمان اکرامی تبریز»، «خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب» و «عمارت اربابی لیقوان» توسط تیم تخصصی و کارشناسان ناظر در حال انجام است.

آبدار ضمن بیان اینکه میزان اعتبار تعریف شده برای مرمت و بازسازی خانه و بناهای تاریخی استان مبلغی بالغ بر چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است، از اتمام مرمت ۴ خانه تاریخی تا پایان سال ۹۸ خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال ۹۸، شاهد اتمام مرمت خانه‌های سلطان قرائی، معبودی و ناصح زاده تبریز و همچنین خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در بخش پایانی سخنان خود نقش مردم را در حفاظت از مواریث فرهنگی و تاریخی، مهم و تأثیرگذار عنوان کرد و گفت: برای حفاظت از میراث فرهنگی مشارکت مردمی امری ضروری است؛ چراکه تا زمانی که مردم نسبت به میراث فرهنگی به عنوان سرمایه‌های ملی احساس مالکیت و تعلق خاطر نکنند، تمایل چندانی برای حفاظت و صیانت از آنها نخواهند داشت.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا