سخنگوی ثبت احوال حذف کوروش از فهرست نام ها را تکذیب کرد


سخنگوی ثبت احوال حذف کوروش از فهرست نام ها را تکذیب کرد

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: حذف نام کوروش از فهرست نام های ثبت احوال کذب است و خانواده ها هیچ منعی برای انتخاب این نام برای فرزندان خود ندارند.

سیف الله ابوترابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر حذف نام کوروش تاکید می شود که این نام از فهرست نام های ثبت احوال به هیچ عنوان حذف نشده است.
وی تاکید کرد: مشکلی که در ثبت احوال به وجود آمده بود نیز ناشی از حجم بالای مراجعه کاربران به سامانه ثبت احوال بوده و در حال حاضر هم این اشکال رفع شده است.
ابوترابی، پیش از این نیز به ایرنا گفته بود برابر ماده 20 قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام کننده است. برای نامگذاری، یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمد مهدی و مانند آن که یک نام محسوب می شود)، انتخاب خواهد شد.
وی ادامه داد: انتخاب نام هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس، ممنوع است. تشخیص نام های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.
ابوترابی تاکید کرد: به موجب ماده 20 قانون ثبت احوال و تبصره های آن، انتخاب نام هایی که در فهرست نام های ممنوعه قرار دارد، قدغن است و دارندگان آنها می توانند با رعایت مقررات مربوطه نسبت به تغییر آن اقدام کنند.
سخنگوی سازمان ثبت‌احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کمیته بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن دو استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، 2 نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و سه متخصص از سازمان ثبت‌احوال حضور دارند و نام درخواست شده توسط افراد در این کمیته بررسی می شود و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندی نام هایی که در فهرست نامگذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می گیرد و چنانچه مغایر با قوانین جاری ثبت احوال نباشد، متقاضی می تواند انتخاب کند.
به گزارش ایرنا در آبان ماه سال گذشته با توجه به تقاضای موردی افراد، نام هایی از جمله محمد کوروش و محمد داریوش مورد بررسی قرار گرفت و مغایرتی با قوانین جاری ثبت احوال نداشت و افراد متقاضی درخواست کننده این نام می توانند آن را انتخاب کنند.
اجتمام *2181*1834

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس