گورستان روستای گته ده


گورستان روستای گته ده مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و به عنوان یک اثر تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای گته ده به ثبت ملی رسیده است.در فاصله 200 متری غرب روستای گته ده قبرستان تاریخی وجود دارد که انبوه سنگ قبرهای موجود درآن حکایت از گستردگی و تعداد امواتی می […] نوشته گورستان روستای گته ده اولین بار در جاهای دیدنی ایران....

گورستان روستای گته ده مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و به عنوان یک اثر تاریخی در شهرستان ساوجبلاغ، بخش طالقان، روستای گته ده به ثبت ملی رسیده است.در فاصله ۲۰۰ متری غرب روستای گته ده قبرستان تاریخی وجود دارد که انبوه سنگ قبرهای موجود درآن حکایت از گستردگی و تعداد امواتی می کند که در قرون متمادی در آن دفن شده اند.

برخی از قبرها متعلق به دوران اسلامی و برخی نیز دوره قبل از اسلام بوده و آثاری از سفالهای دوران تاریخی در آن یافت شده است . با توجه به نمونه سفالهای یافت شده ، می توان قدمت قبرستان را دوران تاریخی و اسلامی تعیین کرد . گورستان روستای گته ده در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در قبرستان یاد شده ،حداقل پنج سنگ قبر متعلق به دوره صفویه وجود دارد که دارای تاریخ های متفاوت هستند. برای مثال یکی از آنها متعلق به ۱۰۷۵ هجری قمری است .
یکی از جاذبه های نزدیک قبرستان گته ده، آبشار دربند این روستا است. این آبشار در ۲ کیلومتری جنوب روستای گته ده، در دره ای سرسبز و در میان تخته سنگهای عظیم قرار گرفته است. به نظر می رسد با توجه به موقعیت این مکان که در معرض سیل بوده ،چندین بار برای قبرستان در قرون مختلف استفاده شده است.

رزرو تورهای مسافرتی در لست تورز و توریاب:

گورستان روستای گته ده

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها