کودتاگران در سودان به دنبال ایجاد دولتی همچون دولت السیسی در مصر هستند


کودتاگران در سودان به دنبال ایجاد دولتی همچون دولت السیسی در مصر هستند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحولات اخیر در سودان اظهار کرد: این تصور وجود دارد که کودتاگران در سودان در تلاش هستند که مدلی چون حکومت السیسی در مصر در این کشور آفریقایی به وجود آورند.

سید رضا صدر الحسینی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تحولات رخ داده در کشور سودان طی چند دهه اخیر تصریح کرد: عمرحسن البشیر با توجه به سوابق اخوانی که دارد توانست در مقطعی سودان را به سمت استقلال نسبی سوق دهد و به عنوان کشوری ضد صهیونیست در چارچوب مقاومت اقدامات مناسبی در عرصه منطقه و بین‌الملل انجام دهد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: ولی پس از مدتی با توجه به فشارهایی که از جانب نظام سلطه به سودان آمد، این کشور با دو مشکل اقتصادی و همچنین حکم دادگاه لاهه علیه شخص عمر البشیر مواجه شد. در آن مقطع عمر البشیر برای حل این موضوع دست به دو اقدام زد که البته هیچ یک از این اقدامات نتوانست او را از مشکلاتی که با آن رو به رو است برهاند و حتی باعث شد این کشور با مشکلات جدی تری نیز رو به رو شود.

وی با اشاره به اقدامات عمر البشیر جهت نزدیکی به غرب و عربستان خاطرنشان کرد: او در این چارچوب به ائتلاف عربی علیه یمن پیوست و از نظر نیروی انسانی و حتی تجهیزات نظامی به این ائتلاف که علیه مردم یمن مشغول انجام جنایت‌های وسیعی است، کمک کرد. او همچنین برای مشکل شخصی خود به برخی از معاملات و معادلات منطقه‌ای پیوست اما هیچ کدام از این دو اقدام نتوانست مشکلات عمر البشیر را حل کند و او علیرغم تلاشی که در این زمینه انجام داد و در این چارچوب به کشورهای مرتجع منطقه نزدیک شد به اهداف خود دست پیدا نکرد. او تصور داشت که اگر بتواند نظر نظام سلطه و آمریکا را جلب کند این موضوع در حل پرونده‌اش در دادگاه لاهه مؤثر خواهد بود ولی همانطور که اشاره شد این راه حل‌ها نه تنها مشکلی را حل نکرد بلکه مشکلات داخلی در سودان را افزایش داد این مشکلات و افزایش هزینه‌های زندگی باعث ایجاد عصبانیت در مردم سودان شد چنان که طی ماه‌های گذشته شاهد برگزاری اعتراضاتی در این کشور بودیم و به مرور زمان این اعتراضات گسترش پیدا کرد.

صدر الحسینی افزود: حکومت عمر البشیر در این چند ماه تلاش کرد که به هر وسیله‌ای که شده است این اعتراضات مردمی را سرکوب کند اما به این نتیجه نرسید و در این میان نیز نظام سلطه از جمله امارتی‌ها و سعودی‌ها بر اثر نگرانی که از تحولات سودان داشتند و هراس از آن داشتند که در پی این اعتراضات حکومتی در سودان روی کار بیاید که این کشور را به جبهه مقاومت بازگرداند و از آنها فاصله بگیرد سعی کردند قبل از هر تحولی توسط عوامل خود در ارتش سودان کودتایی علیه عمر البشیر انجام دهند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ارتش بعد از دستگیری عمر البشیر «عوض محمد احمد بن‌عوف»، وزیر دفاع سودان را به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی معرفی کرد و این امر مورد اعتراض مردم قرار گرفت چرا که او فردی بوده که در جنایت‌های اخیر دولت سودان علیه مردم مشارکت گسترده‌ای داشته است مردم در اعتراض به این انتخاب به تظاهرات خود ادامه دادند و در همین چارچوب طراحان کودتا تلاش کردند که در درون کودتای اول، کودتای دومی را ایجاد کنند و در همین راستا سپهبد عبدالفتاح عبدالرحمن برهان را به عنوان رهبر شورای نظامی موقت سودان معرفی کردند تا از این طریق بتوانند وضعیت سودان را به وضعیت عادی خود برگردانند و از طرف دیگر این اجازه را ندهند که دولت مردمی در سودان مستقر شود.

کودتاگران در سودان به دنبال ایجاد دولتی همچون دولت السیسی در مصر هستند

این کارشناس مسائل غرب آسیا با انتقاد از اینکه مدل حرکت ارتش سودان و طراحان کودتا در این کشور شبیه آن چیزی است که در مصر رخ داد خاطرنشان کرد: طراحان کودتا در سودان به دنبال این هستند که یک فرمانده نظامی را به عنوان رئیس‌جمهور موقت انتخاب کنند تا شرایط یه شکل عادی دربیاید و در همین چارچوب برخی از آزادی‌های سیاسی را به مردم خواهند داد چنان که در این راستا اعلام کرده‌اند زندانیان سیاسی در سودان را آزاد می‌کنند.

صدر الحسینی با اعتقاد بر اینکه کشورهایی همچون عربستان، امارات و قطر و مصر نقش اساسی در تحولات اخیر سودان داشته‌اند ادامه داد: به نظر می‌رسد در این تحولات نفوذ مصر بیشتر از دیگران بوده است.

وی با اعتقاد بر اینکه امکان ادامه اعتراضات مردمی در سودان وجود دارد و ممکن است این روند باعث ایجاد فرآیندی برای تجزیه در سودان و یا دخالت گروه‌ها و جریانات تروریستی در این کشور شود، تاکید کرد: کودتاچیان در حال حاضر در سودان به دنبال این هستند که با انجام برخی اصلاحات همراهی مردم را با خود داشته باشند اما در نهایت به نظر می‌رسد با توجه به فرآیند تحولات آنها نخواهند توانست که اعتراضات به حق مردم سودان را متوقف کنند؛ چرا که معترضان سودانی شرایط مصر را مشاهده می‌کنند و می‌دانند اگر نسبت به تحقق خواسته‌های خود کوتاه بیایند ممکن است یک حکومت نظامی سخت و دشوار در آنجا مستقر شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اظهارات جدید رئیس موساد درباره توافق با حماس برای مبادله اسرا