به گزارش افکارنیوز،

علی‌اصغر پیوندی، رئیس جمعیت هلال احمر، در جلسه علنی دیروز (یکشنبه، 25 فروردین) پارلمان، در جریان ارائه گزارش سازمان متبوعش درباره امدادرسانی به حادثه‌دیدگان سیل اخیر، گفت: جمعیت هلال احمر براساس وظیفه ذاتی خود تلاش می‌کند در حوادث طبیعی همانند سیل و زلزله کنار مردم باشد و در این راستا، از 25 اسفند تا 23 فروردین، حداقل در 24 استان و شاید 31 استان کشور به‌جز جزیره کیش، تلاش کرده وظیفه خود یعنی امدادرسانی را به‌درستی انجام دهد.

وی با بیان اینکه قبل از روز وقوع حادثه در استان‌های مختلف شارژ کاملی برای ارائه خدمات به مردم صورت گرفت، افزود: جمعیت هلال احمر توانست با کمک استان‌های معین، اقلام زیستی و چادر را به مناطق سیل‌زده ارسال کند.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: این جمعیت از طریق دستگاه دیپلماسی ‌از فدراسیون جهانی صلیب سرخ درخواست کمک کرده است که 10 کشور با ارسال اقلام غذایی، قایق نجات و تصفیه آب به ایران کمک کردند، اما به‌دلیل تحریم‌های آمریکا و بسته بودن حساب‌های ارزی، کمک‌های ایرانیان خارج از کشور، اتحادیه اروپا و صلیب سرخ جهانی به ایران ارسال نشد و تاکنون حتی یک دلار یا یورو نیز به ایران کمک نشده است.

پیوندی با بیان اینکه تلفات 71نفره در حادثه سیل اخیر حاکی از تلاش گسترده نیروهای امدادی، نیروهای مسلح و وزارتخانه‌ها برای کاهش خسارات بوده است، گفت: 40 هزار چادر به‌تناسب تخریب در شهرها و استان‌های مختلف بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها، کمپ‌های گروهی ایجاد شد، اما در مواقعی چادر در اختیار افراد قرار گرفت تا در محل زندگی خود این چادرها را نصب کنند، اسکان اضطراری، محور دوم فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر بود.

رئیس جمعیت هلال احمر اضافه کرد: 227 هزار نفر از مردم مناطق سیل‌زده، اسکان اضطراری داده شدند که وزارت آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، حسینیه‌ها و تکایا، محل مناسب را در اختیار جمعیت هلال احمر قرار دادند تا در این اماکن چادر نصب شود.

پیوندی با تأکید بر اینکه هلال احمر 130 میلیارد از منابع داخلی خود را برای سیل اخیر هزینه کرده است، اظهار داشت: 2 هزار و 145 روستا، بخش و شهر تحت تأثیر سیل و سیلاب اخیر قرار گرفتند، جمعیت هلال احمر در 5 محور تلاش کرد که فعالیت‌های خود را انجام دهد که محور نخست، محور امداد و نجات بوده که فوری‌ترین و اصلی‌ترین اقدام، نجات مصدومان و افراد آسیب‌دیده است.

وی با بیان اینکه خدمات اجتماعی و فرهنگی، محور دیگر فعالیت جمعیت هلال احمر در حوادث طبیعی و حادثه سیل اخیر بوده است، افزود: در حادثه سیل، استرس و نگرانی به افراد، به‌ویژه زنان، کودکان و سالخوردگان وارد می‌شود که ارائه خدمات فرهنگی می‌تواند مقداری از استرس آنها را کاهش دهد که در این راستا، جمعیت هلال‌ احمر تلاش کرد فضای شادی را برای این افراد ایجاد کند.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: این سازمان برای دریافت کمک‌های مردم، فراخوان صادر کرد. بر این اساس، یکصد میلیارد تومان کمک نقدی به حساب جمعیت هلال احمر واریز و 30 میلیارد اقلام غیرنقدی از سوی مردم برای کمک به سیل‌زدگان به جمعیت هلال احمر ارائه شد که این کمک‌های غیرنقدی به مناطق سیل‌زده ارسال شده است.

پیوندی، محور دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر در حادثه سیل اخیر را درمان اضطراری عنوان کرد و گفت: در آسیا، ژاپن و ایران 2 کشوری هستند که از فدراسیون صلیب سرخ جهانی مجوز ارائه خدمات درمانی دارند که بر این اساس، جمعیت هلال احمر با اعزام پزشک و پیراپزشک در استان‌های خوزستان و گلستان، اقدامات لازم را انجام داده است.

وی تأکید کرد: تغذیه اضطراری مردم مناطق سیل‌زده، یکی دیگر از اقدامات جمعیت هلال احمر در مناطق سیل‌زده بوده است، 4 هزار و 445 نفر که درگیر سیل و سیلاب اخیر بودند، از مناطق خارج و به جای امن منتقل شدند و بسته‌های 72ساعته و حتی یک‌ماهه در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفت که 130 هزار بسته به‌تناسب جمعیت و پراکندگی روستاها و شهرها به این افراد داده شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به محاصره برخی شهرها و روستاها توسط آب، امداد هوایی جمعیت هلال احمر با 809 ساعت پرواز، 774 هزار کیلوگرم اقلام غذایی را به نقاط صعب‌العبور رساند و 4 هزار و 487 مصدوم و خانم باردار را به نقاط امن منتقل کرد، البته در این بخش، تخلیه آب و رهاسازی خودروها نیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شد.