جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون


جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون

با نزدیک شدن جشن سنتی آغاز سال نو ی تایلندی، همگان خود را برای برپایی جشن و تعطیلات آماده می کنند، برپایی جشن های سنتی در همه کشورها معمولا یک نماد ملی تلقی می شود و جشن آب یا سونکران Songkran ، مهمترین جشن ملی تایلند است که همه ساله همزمان با آغاز سال نو برگزار می شود.

با نزدیک شدن جشن سنتی آغاز سال نو ی تایلندی، همگان خود را برای برپایی جشن و تعطیلات آماده می کنند، برپایی جشن های سنتی در همه کشورها معمولا یک نماد ملی تلقی می شود و جشن آب یا سونکران "Songkran"، مهمترین جشن ملی تایلند است که همه ساله همزمان با آغاز سال نو برگزار می شود.

جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون

سونکران یک واژه تائی به معنی تغییر و تحول است

فلسفه جشن آب ( فستیوال سانکرون):

پاشیدن آب بر روی یکدیگر ریشه در اعتقادات مردم تایلند دارد، آنها آب را مظهر پاکی و روشنائی می دانند و با ریختن آب بدبختی و نکبت را از جامعه دور می کنند و چه زمانی بهتر از آغاز سال نو برای اینکار؟
جشن آب پاشی، در تمام سطح کشور، مردم اعم از پیر و جوان، کودک و بزرگسال با شلنگ، تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنند و گاهی نیز پودری که به صورت خمیری رقیق در آورده اند را به صورت یکدیگر می مالند و مناظر جالب و شادی را خلق می کنند.

جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون
جالب اینجاست که تمام مردم تایلند حتی مسئولین رده اول نیز در این جشن شرکت می‌کنند

زمان برگزاری فستیوال سانکرون:

این جشن زیبا هرساله در روز های آخر فروردین ماه برابر با 13 تا 15 آوریل در اکثر شهر های تایلند شور و حال وصف ناپذیری برگزار می گردد.
البته هر یک از این روزها نام خاصی نیز دارند: روز 13 آوریل روز سال نو، روز 14 آوریل روز خانواده و روز 15 آوریل روز سالمندان در کشور تایلند می باشد.

جشن آب تایلند، فستیوال سانکرون

آداب و روسوم در جشن آب تایلند:

فستیوال سنکرون (جشن آب) بدون پاشیدن آب تکمیل نمی شود. بیشتر فعالیت ها در طول فستیوال سنکرون (جشن آب) شامل آب می باشند زیرا اهمیت اصلی این فستیوال، عمل تذهیب و پاک سازی خود و پاکیزه شدن قبل از آغاز سال نو است.

در جشن آب پاشی، یک جشن فراگیر و همگانی است، مردم بدون محدودیت سنی و جنسی و طبقاتی با شلنگ، تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنند.

سونکران مثل عید نوروز، عامل پاکیزگی هم هست چرا که قبل از این جشن،مردم با خانه تکانی و نظافت اماکن عمومی و درختکاری در نظافت و تمیز کردن اماکن و منازل محیطی پاک و سالم ایجاد می کنند.

جشن آبپاشی هر ساله صدها هزار مسافر خارجی را به تایلند جذب می کند.

در این روز مناظر دیدنی و جالبی دیده می شود.

برخی از افراد بشکه های آب را پشت وانت گذاشته و با سطل بر روی عابرین آب می ریزند.

برخی هم با شلنگ های بلند جلوی درب منزل ایستاده و مردم را خیس می کنند. بازار آب پاشی با تلمبه های پلاستیکی هم حسابی گرم می شود.

منابع: www.thailand12.com ، iranianthailand.com ،www.khabaronline.ir ، www.worldinbag.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق