نظامیان سودان از جامعه بین الملل درخواست حمایت کردند


نظامیان سودان از  جامعه بین الملل درخواست حمایت کردند

تهران - ایرنا - وزارت خارجه سودان امروز (یکشنبه) برای نخستین بار پس از برکناری «عمر البشیر» رییس جمهوری سابق این کشور بیانیه ای صادر و ابراز امیدواری کرد که جامعه بین الملل از تلاش های شورای انتقالی نظامی سودان تا روی کار آمدن دولت جدید حمایت کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری 'روسیا الیوم'، وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه ای چهار بندی، موضع خود نسبت به تحولات اخیر در این کشور را اعلام داد.
در بند اول این بیانیه آمده است که نیروهای نظامی سودان پنج شنبه گذشته در حمایت از خواسته های مردم برای رسیدن به آزادی، عدالت، صلح و همچنین پایان دادن به بن بست سیاسی و بحران های امنیتی و اجتماعی در کشور وارد میدان شد تا با عزل «عمر البشیر» از مسند خود، کشور از خطراتی که آن را به سوی نابودی و عدم ثبات سوق می داد، نجات پیدا کند.
وزارت خارجه سودان در بند دوم بیانیه خود آورده است که شورای انتقالی مصمم است تا در فرصت حداکثر دو ساله شرایط را برای روی کار آمدن دولت جدید و منتخب مردم مهیا کند.
وزارت خارجه سودان تاکید کرد که شورای نظامی انتقالی در این مدت تلاش خواهد کرد تا با مهیا کردن شرایطی برای حاکمیت قانون، استقلال قوه قضاییه، حفظ امنیت و کمک به از سرگیری فعالیت احزاب و دیگرهای نهاد های مدنی، شرایط را برای انتقال مسالمت آمیز قدرت به دولت آینده فراهم کند.
در بند سوم بیانیه آمده است که سودان همچنان به تمامی معاهدات و توافقنامه های منطقه ای و بین المللی پایبند بوده و رعایت حسن همجواری با همسایگان و عدم دخالت در امور داخلی دیگر کشورها از اصول ثابت سیاست خارجی سودان خواهد بود.
دستگاه دیپلماسی سودان افزود: بار دیگر خواسته خود مبنی بر پایان کامل درگیری در تمامی نقاط کشور را اعلام می کنیم و از تمامی طرف ها می خواهیم تا با کنار گذاشتن سلاح به پای میز مذاکره آمده تا برای رسیدن به صلح بر اساس شرایط جدید به همفکری بپردازیم.
در بند چهارم و پایانی، وزارت خارجه سودان ابراز امیدواری کرد تا جامعه بین الملل با حمایت از تلاش های شورای نظامی انتقالی شرایط را برای محقق شدن خواسته های ملت سودان، حرکت به سوی دموکراسی و روی کار آمدن دولت جدید مهیا کند.
این وزارتخانه همچنین ضمن تشکر از تمامی کشورهایی که به سودان در بحران های اقتصادی کمک کرده از جامعه بین الملل درخواست کرد تا با گسترش همکاری های اقتصادی و رفع تحریم ها که مانعی برای رسیدن کمک های بین المللی به خارطوم محسوب می شود، این فرصت را به سودان بدهد تا بتواند از منابع طبیعی خود استفاده کند و به سوی بهبود شرایط اقتصادی حرکت کند.
در پی اعتراض های مردمی در سودان، ارتش این کشور پنجشنبه گذشته با صدور بیانیه ای برکناری 'عمر البشیر' را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد. همچنین مقرر شد که شورای نظامی انتقالی زمام امور را در دست گیرد.
پس از برکناری البشیر «عوض بن عوف» به عنوان رییس شورای نظامی انتقالی سودان انتخاب شد ولی وی در بیانیه ای جمعه شب از ریاست این شورا کناره گیری کرد و عبدالفتاح البرهان بازرس کل ارتش این کشور به ریاست این شورا منصوب شد.
تظاهرات مردم سودان علیه البشیر از دسامبر 2018 (آذر- دی 97) در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی شروع و موجب شد تا رییس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.
خاورم*9469*شبس *1859

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم