حکم متهمان پرونده هدایتی تا دو هفته آینده صادر می شود


حکم متهمان پرونده هدایتی تا دو هفته آینده صادر می شود

تهران- ایرنا- قاضی دادگاه حسین هدایتی گفت: در روند دادرسی پرونده هدایتی وقت کافی به متهمان داده شد که متهمان نیز بخشی از مستندات را به دادگاه داده اند و یک هفته فرصت داده‌ایم تا سایر مستندات خود را ارائه دهند و بعد از یک هفته وارد صدور رای خواهیم شد.

مسعودی مقام روز یکشنبه در جمع خبرنگاران درباره روند برگزاری دادگاه هدایتی افزود: تاکنون شش جلسه دادگاه داشتیم که برخی جلسات تا هفت ساعت به طول انجامید. همچنین ارزیابی پرونده نزدیک به ١٠ هزار صفحه و٦٠ جلد است و ٣٠٠ ساعت نیز با همکارانمان بحث و بررسی و خارج نویسی کردیم.
مسعودی مقام در باره قرار وثیقه حسین هدایتی و سیدمهدی موسوی نژاد گفت: برای هرکدام وثائق مقتضی صادر شده و این وثائق مشتمل بر خسارت های وارده و همچنین میزان مجازات و جرائم آنان است که آقایان نتوانستند وثیقه بسپارند و سپردن وثیقه به این شکل نیست که هر وثیقه‌ای را برای ما بیاورند بلکه وثیقه باید سهل الوصول باشد و ایراد هم نداشته باشد چرا که برخی از این وثائق اجاره‌ای است و ما این موارد را نمی‌پذیریم و سعی می‌کنیم براساس قانون که اگر اتفاقی بیافتد، بتوانیم از محل وثائق حقوق دولت را تضمین کنیم.

* حکم مدیران سابق بانک سرمایه قابل اجراست
مسعودی مقام گفت: احکام علی بخشایش، محمدرضا توسلی و پرویز کاظمی قابلیت اجرا دارد و باید اجرا شود. چون این حکم قطعی است.
به گفته این استاد دانشگاه هر یک از مجرمان این پرونده بر اساس قانون اخلال گران در نظام اقتصادی کشور به ٢٠ سال حبس، ٧٤ ضربه شلاق در انظار عمومی و محرومیت از مشاغل دولتی محکوم شده اند.
قاضی مسعودی مقام درباره معنای حکم شلاق در انظار عمومی گفت: قانون می گوید در انظار عمومی که تعاریف مختلفی دارد اما از نظر ما یعنی در ملاعام و انظار مردم اتفاق بیافتد.
وی همچنین در خصوص رای پرونده بانک سرمایه گفت: ما دادنامه را در 26 اسفند سال ٩٧ در 151 صفحه صادر کردیم و کل موارد اتهامی، دلایل و ایراداتی را که وارد کرده بودند، پاسخ دادیم و در ١٧ فروردین ماه نیز توسط مدیر دفتر دادگاه، تحویل سرپرست دادسرای ناحیه ٣٦ شد.
این قاضی دادگستری درباره سایر متهمان این پرونده گفت: بقیه متهمان به فراخور در نوبت دادگاه هستند. پرونده آقای رضوی آماده است تا بعد از دادگاه پتروشیمی به آن ورود کنیم. کیفرخواست پرونده هیات مدیره آنان نیز صادر شده، اما هنوز به دست ما نرسیده است.
مسعودی مقام درباره مهلت اجرای حکم مدیران بانک سرمایه گفت: بطور قانونی اول باید این حکم ثبت شود تا احضار شوند و اگر نیامدند به الزام وثیقه گذاران اقدام می‌ شود و می توانند جلبشان می‌کنند و فکر می‌کنم زمان دیگری هم می تواند باشد چرا که الان همه سامانه دارند و وقتی ابلاغ می‌شود، و زمان طولانی طی نخواهد کرد.
وی افزود: بنابراین سرپرست ناحیه 36 باید دستورات ارجاعی را به شعبه اجرای احکام بدهند و شعبه اجرای احکام نیز آن را اجرا کند. طبق آئین نامه و استجازه رهبری رای را صادر کردیم و چون ابلاغ آن باید به دادگاه برمی گشت تا پایان سال گذشته نتوانستیم رای را ابلاغ کنیم و پرونده توسط مدیر دفتر دادگاه بعد از نوروز به صورت دستی تحویل دادسرا شد.
مسعودی مقام درباره حکم اکبر یقینی دیگر متهم پرونده هدایتی گفت: تمام اشخاصی که در پرونده پتروشیمی و بانک سرمایه و همچنین سایر پرونده ها متهم هستند، اگر حاضر شوند که به صورت حضوری در دادگاه رسیدگی می شود و اگر حاضر نشوند اقداماتی مانند ضبط وثائق و الزام وثیقه گذاران را انجام می دهیم.
وی افزود: به آقایان یقینی و شیرعلی در پرونده پتروشیمی اخطار کردیم که حاضر شوند و به وثیقه گذاران آنان گفتیم که متهمان را ظرف یکماه در دادگاه حاضر کنند و اگر حاضر نشوند قطعا وثائقشان ضبط خواهد شد. فکر می کنم آقای شیرعلی از کشور خارج شده ولی آقای یقینی داخل کشور است.

* اجرای حکم دادگاه به عهده دادستان است
مسعودی مقام افزود: البته بسیاری از افراد به گونه ای سوال می‌کنند که گویی پرونده در دادگاه است در حالی که پرونده را برای اجرای حکم در ١٧ فروردین تحویل دادیم و این وظیفه دادستان است که طبق ماده 484 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1394مکلف به اجرای حکم هستند و باید کارهای مقدماتی آن را انجام بدهند و ما نیز خواستار اجرای رای شدیم که فکر نمی کنم تاکنون اجرا شده باشد.
اجتمام*1003*1193

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مزایای مهندسی معکوس در جنگ چیست؟