دادگستری بدنبال تعیین حریم و بستر رودخانه ها است


دادگستری بدنبال تعیین حریم و بستر رودخانه ها است

سنندج - ایرنا - وقوع سیل در چند استان کشور و آسیب هایی که تعرض و تداخل در حریم رودخانه ها آن را تشدید کرد، انگیزه ای برای دادگستری استان کردستان شد تا موضوع نخستین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم در سال جدید به تعیین حریم رودخانه ها در استان اختصاص یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کردستان اظهار داشت: این نشست در راستای حفظ حریم و بستر رودخانه ها و شفاف سازی آن تشکیل شده و تلاش می شود اقدامات قانونی لازم برای آن با جدیت بیشتر پیگیری و اجرا شود.
رضا اعظمی افزود: اثرات سیل در بسیاری مواقع عامل انسانی دارد و در بازدیدهای صورت گرفته از مناطق سیل زده به راحتی می توان دید که انحراف در مسیر رودخانه ها، ایجاد ایستگاه های پمپاژ و ساخت و ساز در کنار رودخانه تاثیرات منفی بر جای گذاشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برای حفاظت از منابع آب گفت: همکاری دادستان های شهرستان های تابعه برای پلمب چاه های غیر مجاز تا زمان تعیین تکلیف چاه ها در مراجع قضایی با استفاده از ظرفیت پلیس نظارت بر اماکن از جمله تصمیماتی بود که رسیدگی به وضعیت چاه ها را سرعت بخشید.
کامران خرم اضافه کرد: صدور دستور قضایی برای همکاری 24 ساعته پلیس و معافیت شرکت آب منطقه ای از پرداخت هزینه های دادرسی از دیگر تصمیمات موثر بوده است.
وی اظهار داشت: دستور دیگری نیز در سال گذشته صادر شد که به دلیل نبود امکانات و اعتبار خود متخلفین موظف به مسدود کردن چاه های غیر مجاز شدند.
خرم یادآور شد: پیشتر کارشناسانی غیرمتخصص در دعاوی به تعیین حریم رودخانه ها می پرداختند که در تصمیمات اخیر قضات از کارشناسان وزارت نیرو برای تعیین حریم بستر رودخانه ها بهره می گیرند.
وی با اشاره به اینکه بستر و حریم رودخانه ها بر اساس دیتاهای علمی مشخص می شود، گفت: در صورتی که شخص اسناد و مدارکی مبنی بر مالکیت بر زمین هایی در بستر رودخانه داشته باشد به او خسارت پرداخت می شود در غیر این صورت آزادسازی بستر بدون پرداخت خسارت انجام می شود.
خرم اضافه کرد: 359 حلقه چاه غیر مجاز در سال گذشته مسدود شد که 6.8 میلیون مترمکعب حجم برگشتی آب آنها به حوزه آبخوان بود.
وی با بیان اینکه 197 مورد آلایندگی منابع آّبی رفع آلایندگی شد، افزود: سال گذشته 158 حکم در رابطه با منابع آب زیرزمینی و 122 حکم در رابطه با منابع آب سطحی اجرا شد.
مدیر کل منابع طبیعی کردستان هم در این نشست گفت: آمادگی برای توسعه زراعت چوب داریم و نهال صنوبر برای نهالکاری توزیع می کنیم ضمن اینکه کمک های کارشناسی لازم را به کشاورزان ارائه می دهیم.
سعدی نقشنبدی اظهار داشت: زراعت چوب می تواند به اندازه دیگر تولیدات کشاورزی سودمند باشد و به حفظ بستر و حریم رودخانه هم کمک کند.
مدیرکل منابع طبیعی کردستان اضافه کرد: همیشه در فکر مقابله با سیل بوده ایم ولی برنامه ریزی برای پیشگیری از وقوع سیل نداشته ایم.
وی افزود: آمادگی داریم در صورت معرفی مناطقی در بالادست سدها عملیات آبخیزداری در آنجا انجام دهیم تا رسوب به پایین دست منتقل نشود.
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم گفت: یک میلیون و 200 هزار زمین زراعی در استان داریم که 11 درصد آن آبی است و مابقی دیم است.
فیروز احمدی با اشاره به اینکه با اجرای سامانه های نوین آبیاری برای بهینه سازی مصرف آب تلاش شده است، اظهار داشت: تا سقف 85 درصد اعتبارات اجرای این کارها بلاعوض به کشاورزان داده می شود.
وی افزود: 53 هزار هکتار از 130 هزار هکتار زمین های آبی موجود در استان را تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار داده ایم.
6108/9102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان