دو ماه قبل از وقوع سیل گزارش هایی ارایه شد


دو ماه قبل از وقوع سیل گزارش هایی ارایه شد

تهران-ایرنا-رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: دو ماه قبل از وقوع سیل ، گزارش هایی را در باره وقوع این سیلاب به وزارت نیرو داده بودیم و تاکید داشتیم که اگر تدبیری اندیشیده نشود احتمال بروز فاجعه ملی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیل اخیر در کشور، میزان خسارات وارده و چگونگی امدادرسانی به سیل زدگان در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی ، راه و شهرسازی ، رییس سازمان هواشناسی و رییس سازمان امداد و نجات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«فریدون حسنوند» به نمایندگی از کمیسیون انرژی در این جلسه اظهارداشت: 17 بهمن 97 یعنی دو ماه قبل از سیلاب مسئولان وزارت نیرو، معاون امور مجلس شورای اسلامی و سایر دست اندرکاران در جریان سیل قرار داشتند و گزارشی به وزیر داده و اعلام شد که طبق گزارش ها واصله وضعیت سد کرخه در شرایط خطرناک قرار دارد که اگر تدبیری در این زمینه صورت نگیرد احتمال بروز فاجعه ملی و منطقه‌ای متاثر از ورودی و خروجی آبگیری در تراز جدید وجود دارد، لذا باید مسئولان ارشد وزارت نیرو، استانداری خوزستان و سازمان آب موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
وی افزود: بنده به وزیر نیرو و معاونان وی اعلام کردم که تراز سد کرخه 215، ورودی 680 و خروجی 428 است که با ادامه این روند و حتی بارش های معمولی تراز سد کرخه به 220 خواهد رسید و به صورت مکتوب به آنان اعلام شد که از 24 بهمن 97 بارش ها شدید است.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس ادامه داد: این بدین معنا است که اگر آبگیری سد کرخه انجام نشود تراز 215 خواهد شد که هنوز تست نشده است و کارشناسان به شدت نگران هستند، این یعنی آب با سرعت 450 متر مکعب بر ثانیه به پایین دست می‌رود که تحمل آن را ندارد.
وی گفت: بنده به آنان اعلام کردم که اگر ظرفیت ورودی کرخه برای حداقل 1500 متر مکعب بر ثانیه تخلیه نشود، ممکن است با شرایط بسیار ناگواری روبرو شویم. حدود دو ماه قبل به وزارت نیرو اعلام و پیشنهاد شد که 1500 متر مکعب آب در مسیر آرام روان و بدون خسارت تخلیه شود که وزیر نیرو اعلام کرد که جلسه‌ای برگزار می‌شود، این جلسه تشکیل شد ولی اقدامی صورت نگرفت.
حسنوند افزود: متهم ردیف اول وقوع سیلاب های اخیر در خوزستان، لرستان و گلستان وزیر نیرو و مجموعه معاونت آب این وزارتخانه است که باید مقصر به مردم معرفی شود، اگر تدبیر لازم صورت می گرفت امروز شاهد این اتفاقات نبودیم.
وی ادامه داد: پروژه‌ های اجرایی نشد که از جمله آن سد سیمره در لرستان با ظرفیت یک میلیارد متر مکعب که برای ذخیره آب بود که اگر این سد وجود داشت وارد کرخه و خوزستان نمی‌شد و زیر آب رفته و لرستان نابود شود.
نماینده مردم اندیمشک در مجلس افزود: مقصر مشخص است و باید عزمی برای محاکمه برای عزل و استیضاح وجود داشته باشد.
سیام**9121**1058**1336

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن معذرت خواهی زیبا و دلنشین برای آشتی و رفع کدورت ها