کمیته حقیقت یاب و تحقیق و تفحص از سیلاب های اخیر در مجلس تشکیل شود


کمیته حقیقت یاب و تحقیق و تفحص از سیلاب های اخیر در مجلس تشکیل شود

تهران-ایرنا- نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب مجلس برای بررسی سیلاب های اخیر، رهاسازی بی برنامه آب و دلایل فقدان برنامه منسجم شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیل اخیر در کشور، میزان خسارات وارده و چگونگی امدادرسانی به سیل زدگان در جلسه علنی امروز - یکشنبه - مجلس با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، کشور ، رییس سازمان هواشناسی و رییس سازمان امداد و نجات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
«قاسم ساعدی» در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی درمورد خسارات سیل اخیر در استان‌های کشور گفت: خوزستان این روزها برای زندگی کردن مبارزه می‌کنند، خوزستانی که خود به کشور زندگی می‌بخشد امروز برای زنده ماندن باید خون بگرید، خوزستان یعنی سینه‌سپر کردن در برابر گلوله‌های دشمن و ایستادگی در برابر سیل بی‌تدبیری‌ها. تاریخ خواهد نوشت که فرزندان کرخه با تشکیل زنجیره انسانی با سیل مقابله کردند.
وی اظهار داشت: بحران سیلاب خوزستان بیش از آنکه طبیعی باشد نتیجه تصمیمات غلط و پیش‌بینی اشتباه در مرحله‌ی آبگیری و رهاسازی آب سد کرخه و دز است، ساخت‌وساز غیرمجاز در حاشیه رودخانه‌ها، عدم تامین حق‌آبه تالاب‌ها، عدم لایروبی رودخانه‌ها و تخریب محیط زیست همگی از عوامل موثر در سیلاب است. همه این موارد از مسئولیت‌های ذاتی دولت است.
نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: براساس داده‌های علمی، پیش‌بینی هواشناسی و بارش‌ها قابل انجام است، عدم اطلاع و آگاهی از میزان ورودی آب سدها و ذخائر آنها و همچنین ظرفیت رودخانه‌ها و عدم اقدام به موقع در رهاسازی آب ذخیره شده باعث چنین سیلابی در استان شده است. ضروری است که مقصرین این امر تحت تعقیب قرار بگیرند.
ساعدی تاکید کرد: پیش‌بینی هواشناسی وقوع این بارش‌ها را از قبل اعلام کرده بود. وزارت نیرو چرا آب سدها را رها نکرده است؟ چرا ستاد حوادث غیرمترقبه با وجود این‌که از بهمن‌ماه و اسفندماه این بارش‌ها پیش‌بینی شده بود اقدامات لازم را انجام نداده است. چرا وزارت کشور مانع اطلاع‌رسانی به موقع به مردم شده است به بهانه این‌که مردم نگران نشوند و سفرهای نوروزی کاهش نیابد.
وی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم کمیته تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی تشکیل شود و بی‌برنامگی وزارت نیرو برای رهاسازی آب سد را بررسی کند.
نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پرداخت خسارت مردم، دامداران و کشاورزان باید در اولویت کار باشد.

** بخش زیادی از خسارات سیل نتیجه‌ سوء مدیریت و توزیع و تخصیص ناعادلانه بوده است
محمدرضا ملکشاهی راد نماینده مردم خرم آباد هم ضمن قدردانی از نیروهای مردمی و جهادی در سیل اخیر گفت‌: بشر همیشه با بلایای طبیعی مواجه بوده است، اما در حال‌ حاضر که تجربه بیشتری وجود دارد و هم تکنولوژی پیشرفت کرده است نباید سیل این قدر ویرانگر باشد. این نشان دهنده این است که بخش زیادی از خسارات سیل نتیجه‌ سوء مدیریت و توزیع و تخصیص ناعادلانه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: مخازن آب کشور 51 میلیارد متر مکعب است که لرستان 206 میلیون متر مکعب از این مخازان را دارا است، وزیر نیرو بیان کرده اگر در استان لرستان سدهای متعددی ساخته می‌شد این خسارت به مردم وارد نمی‌شد. من از اظهار نظر ایشان تشکر می‌کنم و به ایشان می گویم که مواظب کارشناسان نفوذی باشید و ببینید که اقدامات ویرانگر کارشناسان نفوذی چه بلایی بر سر سد آورده اند.
نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه‌ داد: ساخت و ساز غیر مجاز و اجازه ساخت و ساز به متجاوزان حریم رودخانه بیشترین خسارت سیل را ایجاد کرده است و مسئولان وظیفه داشتند که مقصران را به مراجع ذی صلاح معرفی کنند.
ملکشاهی‌راد از دولت خواست با توجه به تخریب 35 هزار واحد مسکونی هر چه‌ سریع‌تر به اسکان مردم اقدام کند.

** 3500 واحد مسکونی نهاوند بر اثر سیل خسارت دیده اند
همچنین حسن بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس درخصوص حوادث سیلاب های اخیر در کشور گفت: میزان بازندگی استان همدان در مقیاس ملی سومین میزان بارندگی بود که بیشترین میزان آن مربوط به شهرستان نهاوند است. در مقیاس جهانی، نهاوند بیشترین میزان بارندگی را داشت.
وی افزود: سرشاخه اصلی رود کرخه، سراب گاماسیاب نهاوند است که متاسفانه به علت جاری شدن سیل ناشی از 160 میلیمتر بارندگی در 24 ساعت موجب خسارات زیادی به شهرستان شد، 3500 واحد مسکونی شهرستان نهاوند دچار خسارت شد که 2500 واحد باید ترمیم و 1000 واحد دیگر نیاز به نوسازی دارند.
وی اظهارداشت: میزان خسارت به اراضی کشاورزی، باغات و دامداری های شهرستان نهاوند 25 میلیارد تومان بود، خسارت وارده به شهرستان نهاوند بیش از 170 میلیارد تومان است که باید نگاه ویژه ای به این شهرستان و استان داشته باشیم.
سیام**9121**3050** 1336

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رائفی پور: مستاجرم